مختصر مرور و آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار. 

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار

اسپرسو، موکاپات و اروپرس از جمله روشهایی اند که به وسیله فشار، قهوه را عصاره گیری می کنند. روشهای دیگری مانند نانو پرسو و هند پرسو نیز در دسته ی عصاره گیری تحت فشارند. در این بین اروپرس با دیگر روشها تفاوت بیشتری دارد، چرا که یک روش ترکیبی به شمار می رود. ابتدا به وسیله ی غوطه وری قهوه ی آسیاب شده، عصاره گیری می شود و سپس عصاره ی حاصل و تفاله ها با تحت فشار دستی، از فیلتر عبور داده می شوند. همچنین در دیگر روش ها (اسپرسو، موکاپات، نانو پرسو و…) فیلتر ها فلزی اند، ولی در اروپرس فیلتر کاغذی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. «فیلتر فلزی اروپرس در سراسر دنیا، بسیار کم، تولید و خریداری می شود.»

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار

اسپرسو ماشین ها، در سه نوع طراحی فشار آب مورد نیاز را تأمین می کنند.

⦁ فشار بخار درون بویلر: ساده ترین نوع اسپرسو ماشین ها همین طاحی است که در ابتدا نیز با این طراحی، اسپرسو ماشین اختراع شد. با حرارت دادن آب درون بویلر، بخار آب به سطح زیرین خود یعنی سطح آب فشار وارد می کند تا راه خروج بیابد. با باز کردن راه خروج، آب با فشار بر روی قهوۀ آسیاب شدۀ درون پرتافیلتر ریخته می شود. فشارر آب در این نوع طراحی کمتر از فشار آب معمول (9بار) است و در اسپرسو ماشین های ارزان و خانگی استفاده می شود. موکاپات نیز از همین طراحی بهره می برد، با این تفاوت که موکاپات اسپرسو ماشین نیست و شیوه ای متفاوت از اسپرسو برای عصاره گیری قهوه به شمار می رود.

⦁ اهرم و پیستون : در سال 1945 این طراحی توسعه یافت. اگر اسپرسو ماشین هایی را دیده باشید که بالای گروپ (جایی که پرتافیلتر قرار می گیرد) یک اهرم و استوانه دارند، از این طراحی بهره می برند. با کشیدن اهرم به سمت پایین، پیستون آب را با فشار 8 تا 10 بار بر روی قهوۀ آسیاب شده اعمال می کند.

⦁ پمپ آب: امروزه بیشتر اسپرسو ماشین های صنعتی از این طراحی بهره می برند که یک پمپ آب، فشار آب مورد نیاز برای عصاره گیری را فراهم می کند.
اروپرس در مقایسه با اسپرسو ماشین و موکاپات، سختی و دقت عمل بیشتری برای عصاره گیری قهوه نیاز دارد.

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار

روشهای عصاره گیری قهوه به وسیله ی غوطه وری.

فرنچ پرس، قهوه کیسه ای و سایفون از متد های عمده ی غوطه وری هستند. در هر روشی که قهوه در آب غوطه ور شود تا عصاره گیری انجام گیرد، از غوطه وری بهره برده می شود. «مانند کلور»
فرنچ پرس ابزاری ساده است که می تواند برای هر نوع قهوه ی با کیفیتی مناسب باشد. فرنچ پرس به دلیل کارکرد آسان و نداشتن فیلتر پارچه ای، می تواند بیشترین ترکیبات شیمایی قهوه را با آب همراه کند و این ترکیبات شیمایی هستند که انواع عطر و طعم های قهوه را می سازند. اگر قهوه های بی کیفیت را با فرنچ پرس عصاره گیری نمایید، عطر و طعم های زننده ای را درون نوشیدنی حس خواهید کرد.
روش عصاره گیری کیسه ای انواع مختلفی دارد. در برخی کیسه ها «مانند چای های کیسه ای یا تی بگ» قهوه ی آسیاب شده قرار دارد. این نوع از قهوه های کیسه ای عطر و طعم های آنچنان مطلوبی ندارند، چرا که قهوه در صورت تازه آسیاب شدن مطلوب است. برخی قهوه های کیسه ای هم باید خودتان میزان قهوه ی دلخواهتان را درون کیسه ریخته و عصاره گیری نمایید.

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار

روش های عصاره گیری قهوه به وسیله ی فیلتر و چکانش (filtration and driping)

در روشهای چکانش، جاذبه باعث می شود موادی که قابلیت عبور از فیلتر ها را دارند از تفاله های قهوه جدا شوند.
هریو وی60، زاویه و خطوط درونی آن وجه تمایز بسیار زیادی نسبت به دیگر روش های چکانش مخروطی شکل دارد. همچنین فیلتر وی60 نه بسیار نازک و نه بسیار ضخیم (مانند کمکس) است. پس برای عصاره گیری قهوه های تخصصی می تواند ابزار مناسبی باشد.
وجه تمایز کمکس زیبایی ظاهری و برخی فیلتر های ضخیم آن است. گردنه ی چوبی و خطوط منحنی و شیشه ای کمکس باعث چشم نوازی آن شده است و به همین دلیل شهرت و محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر روشهای عصاره گیری دارد. فیلتر کاغذی ضخیم و چند لایه کمکس ترکیبات شیمایی و روغنی بیشتری را نسبت به دیگر فیلتر های کاغذی جذب می کند و این ترکیبات شیمایی هستند که عطر و طعم های قهوه را می سازند. همچنین ترکیبات روغنی قهوه موجب کدری عصاره ی حاصل می شوند که با جذب توسط فیلتر ضخیم کمکس، قهوه ی آنرا شفاف و زلال می کنند.
آنچه به طور خلاصه در مورد کلور می توان گفت، اینست که کلور همانند قهوه ی فرنچ پرس است، با این تفاوت که از فیلتر کاغذی عبور داده می شود و دیگر داری دُرد های قهوه درون فنجان نمی باشد. همچنین فیلتر کاغذی نارک کلور، برخی ترکیبات روغنی را هم به خود جذب می کند و عصاره ی حاصل از آن، شفاف تر و زلال تر از فرنچ پرس است.

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار
ادامه ی روش های عصاره گیری قهوه به وسیله ی فیلتر و چکانش
کالیتا و هریو وی60 هر دو در ژاپن ابداع شده اند و تفاوت اصلی آن ها زاویه ی دیواره های آن ها نسبت به سطح صاف پایینشان و خطوط درونی آنها است. همین تفاوت های کوچک باعث محبوبیت سریع وی60 در دنیا شده است.

مرور مختصر بر آشنایی با روش های عصاره گیری تحت فشار

روش های عصاره گیری قهوه (قهوۀ سرد)

برای بسیاری از افراد قهوه نوشیدنی گرم به حساب می آید، در حالی که در تابستان نوشیدنی گرم می تواند آزار دهنده باشد، پس می بایست قهوه را سرد نوشید. سرد کردن قهوۀ گرم با یخ می تواند از غلظت و عطر و طعم های آن بکاهد، (مانند سرد کردن قهوه های دمی) اسپرسویی که از قهوه های با کیفیت عصاره گیری شده است را می توان با آب یا شیر سرد و یخ رقیق کرد، چرا که اسپرسو غلظت بالایی دارد. (به این شیوه آیسد کافی می گویند.) دم آوری سرد قهوه و نوشیدن آن در تابستان بسیار می تواند لذت بخش باشد. به راحتی می توان در منزل قهوۀ سرد عصاره کرد، با این راهکار که درون فرنچ پرس قهوۀ آسیاب شده و آب سرد ریخته و چند ساعت در یخچال نگهداری شود. برای دم آوری قهوۀ سرد بهتر است از قهوه های با کیفیت استفاده کرد، چرا که عطر و طعم های قهوه های بی کیفیت در صورت رقیق بودن و عصاره گیری سرد می تواند آزار دهنده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed