انواع قهوه های سرد

در روزهای گرم تابستانی، اگر از خوردن انواع نوشیدنی‌های قهوه به صورت گرم خسته شده‌اید، به شما انواع قهوه‌های سرد را پیشنهاد می‌کنیم. تا دلتان بخواهد نوشیدنی‌های سرد بر پایۀ قهوه وجود دارند که طعم‌ها و میزان کالری‌های متفاوتی به شما ارائه می‌دهند. مثلا خود قهوۀ سرددم یک طعم جدید از قهوه را به شما هدیه می‌دهد و کافئین موجود در آن یک روز پر انرژی را برایتان به همراه خواهد داشت. آیس لاته (شیر قهوۀ سرد) تجربۀ زیبایی از طعم دلپذیر شیر و قهوه را به صورت سرد برایتان به ارمغان می‌آورد. خامه و قهوه (کن پانا)، بستنی و قهوه (آفوگاتو)، کافی گلاسه، میلک شیک قهوه و.. هر کدام مخاطبان خاص خودشان را دارند و البته هر کدام برای من به نوعی دلپذیر‌اند.

برخی افراد صرفا قهوه را به خاطر کافئین آن می‌نوشند و مصرف یک فنجان اسپرسوی روبوستا برای آنها هم وقت کمتری را تلف می‌کند و هم کافئین مورد نیازشان را تأمین می‌کند. ما به این افراد کلد برو را پیشنهاد می‌کنیم. کلد برو به دلیل زمان بسیار زیاد در عصاره‌گیری کافئین زیادی دارد. برداشتن یک بطری نوشیدنی کلد برو از یخچال هر قهوه فروشی و سوپر مارکت از عصاره‌گیری اسپرسو بسیار سریع تر است. البته اینکه بتوانیم مخاطبان زیادی برای کلد برو بیابیم کمی زمان‌بر است. امروزه تقاضای اسپرسو به دلیل فراگیری بیشتر آن بین مردم بسیار بیشتر از انواع قهوه‌های دمی و قهوه‌های سرددم است. چنانچه اسپرسوی شما خوش عطر و طعم باشد، نوشیدن آن به صورت آیس کافی نیز مطلوب است.

اگر شما هم مانند ما عاشق دنیای عطر و طعم‌های قهوه هستید تجربۀ انواع قهوه‌های سرد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قهوه‌های سرد به گروهی از نوشیدنی‌های قهوه و یا بر پایه‌ی قهوه گفته می‌شود که مخاطبان بسیاری در روزهای گرم تابستان پیدا می‌کنند و گاهی به همراه یخ زیاد برای حفظ سردی بیشتر سرو می‌شوند. چنانچه در کافه هستید سعی کنید سایر نوشیدنی‌های سرد بر پایۀ قهوه را با اسپرسو یا قهوه‌ی دمی مانند فرنچ پرس درست کنید و از استفاده از قهوۀ فوری (همان گلد و نسکافه) بپرهیزید. استفاده از قهوۀ فوری در کافه ها با وجود اسپرسو ماشین نامطلوب است. مثل اینست که پرتقال و دستگاه آب پرتقال گیری در منزل داشته باشید، بعد از شربت پرتقال استفاده کنید و خیال کنید همان خواص را دارد !

به طور خلاصه اسامی برخی نوشیدنی‌های سرد قهوه را ذکر می‌کنیم.

  • کلد برو

انواع قهوه های سرد

  • کلد دریپ

انواع قهوه های سرد

  • آیس کافی (آیسد کافی یا قهوه‌ی سرد شده)

انواع قهوه های سرد

  • آیس لاته ( آیسد لاته یا قهوه‌ی سرد شده)

انواع قهوه های سرد

  • آیس موکا ( آیسد موکا یا موکای سرد شده)

انواع قهوه های سرد

نکته : استفاده از خامه روی نوشیدنی‌های فراپاچینو، آیس کافی، آیس لاته، میلک شیک قهوه و … اجباری نیست و در واقع برای گارنیش و زیبایی کاربرد بسیار خوبی دارد. همچنین اغلب نوشیدنی های چرب و شیرین و دارای کالری زیاد موجب ترشح سروتونین (هورمون شادی) و احساس رضایت در ذهن و سیر شدن فرد می شوند. استفاده از خامه روی نوشیدنی ها یک ترفند زیبایی بخشی و ارائه‌ی کالری بالاتر به مشتریان است. می‌توانید به صورت رژیمی آن‌ها را در منزل تهیه کنید.

  • خامه و قهوه (کن پانا)

انواع قهوه های سرد

  • بستنی و قهوه (آفوگاتو)

انواع قهوه های سرد

  • میلک شیک قهوه

انواع قهوه های سرد

  • فراپاچینو

انواع قهوه های سرد

  • اسپرسو مارتینی

انواع قهوه های سرد

و …

اینکه بخواهید نوشیدنی قهوه‌تان را با چه مواد دیگری ترکیب کنید به خودتان بستگی دارد. قطعا مصرف قهوه و خامه به کسی که به دنبال کاهش وزن است پیشنهاد نمی‌شود در عوض کلد برو به دلیل میزان کافئین زیاد آن و خواص انرژی بخشی و چربی سوزی برای او مفید است. ( البته از طعم لذیذ قهوه و خامه هم نمی‌توان گذشت 🙂 )

همچنین می‌توانید انواع قهوه‌های سرد را به همراه افزودنی‌هایی مانند شیرهای گیاهی (شیر سویا و شیر بادام)، شیر های حیوانی (شیر گاو)، شکر، عسل، شیرۀ خرما و انگور، سیروپ، مغزیجات، برخی طعم دهنده‌ها و ادویه‌ها مانند وانیل، دارچین، زنجبیل، میخک، هل و .. میل نمایید. مثلاً لذت خورد یک معجون پر از مغزیجات که درون اسپرسو غرق شده است را تصور کنید. انرژی فعالیت ورزشی سنگین شما را کاملاً فراهم می‌کند و یک روز شاد برایتان می‌سازد. این به خلاقیت و تجربۀ شما بر می‌گردد که چگونه تجربه‌های جدید را برای مشتریانتان به ارمغان بیاورید و همچنین از مواد اولیه به مقدار مناسبی استفاده کنید که هم سود مناسبی برای خودتان داشته باشد و هم قیمت بالایی برای مشتری‌ها نداشته باشد. یکی از مسائلی که در صنعت قهوه مطرح است تفاوت انواع قهوه‌های سرد است. ‌برای مثال اگر چه کلد برو و آیسد کافی را به بیان ساده هر دو را قهوۀ سرد می‌نامند، اما در طرز تهیه، زمان تهیه کردن، طعم و حتی میزان کافئین تفاوت دارند.

انواع قهوه های سرد

باید اسامی سایر نوشیدنی‌های سرد قهوه را به صورتی بنویسید که نه در لفظ و نه در مواد اولیه شباهتی نداشته باشند. برخی افراد در آیس کافی از شیر استفاده می‌کنند. خب در چنین طرز تهیه‌ای تفاوت آن با شیر قهوه‌ی سرد (آیسد لاته) چیست؟

مثلا تصور کنید که مقداری قهوه را به همراه آب و یخ در ظرفی شیشه ای در یخچال به مدت 24 ساعت (کمتر یا بیشتر) نگهداری می‌کنید و سپس با فیلتر کردن، تفالۀ قهوه را جدا می‌کنید و قهوه را نوش جانتان می کنید. به همین سادگی یک قهوۀ سرددم از نوع کلد برو درست کرده اید. اسم آن باید کلد برو باشد، نه قهوۀ سرد چرا که قهوۀ سرد را بهتر است ترکیب اسپرسو و آب و یخ برای مشتریانتان تعریف کنید.

انواع قهوه های سرد

حال تصور کنید یک فنجان اسپرسویی که تازه عصاره‌گیری کرده‌اید را روی یخ و آب می‌ریزید. به همین سادگی یک آیس کافی (آیسد کافی) دارید. البته قهوۀ سرد مخاطبان خاص خودش را دارد. کیفیت اسپرسو و عطر و طعم‌های آن در طعم آیس کافی نقش دارد. اسپرسویی که از روبوستای دارک رست عصاره‌گیری شده است، مسلماً به صورت قهوۀ سرد زننده است. اسپرسو در حجم کم در کسری از ثانیه نوشیده می‌شود، اما زمانی که به وسیلۀ آب و یخ، رقیق و سرد می شود، طعم‌های دودی، تلخی زننده، کاهی مانند و.. اذیت کننده می‌شوند. دانه‌های بی کیفیت و اغلب ارزان قیمت برای تهیه‌ی آیس کافی و کلد برو مناسب نیستند، بلکه دانه‌های تک خاستگاه عربیکا می‌توانند عطر و طعم‌های مطلوبی به همراه داشته باشند.

در قهوه‌های سرددم نیز همین قوانین ( لزوم استفاده از دانه‌های با کیفیت) صدق می‌کنند. نوع دانه‌ای که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. زیرا در آب سرد عطر و طعم‌های قهوه به صورت متفاوتی حل می‌شوند و رایحه‌های کمتر و تلخی بیشتری را نسبت به عصاره‌گیری با آب داغ ( مثلا وی60) تجربه خواهید کرد.

همچنین می‌توانید سایر قهوه‌های دمی مانند کمکس، وی60 و اروپرس را به صورت غلیظ تهیه کنید و روی یخ بریزید. (نسبت قهوه به آب یا همان رشیو زیاد باشد.) به آن دلیل می‌گوییم نسبت آب به قهوه زیاد و غلیظ باشد چون با ریختن قهوۀ داغ روی یخ رقیق می‌شود. در منزل چنین تجربه‌ای ارزشمند است به خصوص اگر قهوه‌ی تخصصی یا تک خاستگاهی خوش عطر و طعم داشته باشید. در کافه‌یتان هم باید در نظر بگیرید که آیا کسی خواهان چنین نوشیدنی‌ای خواهد بود یا خیر و سپس آن را منوی جای دهید یا حذف کنید.

انواع قهوه های سرد

برای تهیۀ آیسد کمکس در قسمت پایینی آن یخ می‌ریزند و سپس قهوه را با آب داغ به صورت غلیظ عصاره‌گیری می‌کنند تا بوسیلۀ یخ ها سرد و تگری شود. البته اگر چنس کمکس مرغوب نباشد به خاطر سرد و گرم شدن ممکن است بشکند.

برای تهیۀ آیس وی60 هم می‌توانید در قسمت پایینی یخ بریزید. البته اگر ظرف شیشه‌ای مرغوب نباشد، با سرد و گرم شدن می‌تواند بشکند یا ترک بخورد. برای جلوگیری از ترک خوردن قوری، کمکس و سایر ظروف شیشه‌ای می توانید یخ را درون لیوان به اندازۀ زیاد بریزید و قهوۀ عصاره گیری شدۀ داغ را روی آن بریزید.

انواع قهوه های سرد

قهوه‌های سرددم، به دو صورت کلد برو و کلد دریپ هستند. کلد برو از دو کلمه‌ي کلدcold  به معنی سرد و Brew به معنی دم آوری است. برای تهیۀ آن در ظرفی شیشه‌ای، آب سرد به همراه یخ و قهوه بریزید و درب آن را ببندید و درون یخچال به مدت 8 ساعت، 12 ساعت یا بیشتر بگذارید. و پس از گذشت زمان مورد نظر، با فیلتر کردن تفالۀ قهوه را جدا کنید. برای این کار ما به شما ظرف شیشه‌ای مانند تصویر زیر یا فرنچ پرس را پیشنهاد می‌کنیم. مقداری قهوه به همراه آب خیلی سرد یا آب و یخ درون ظرف فرنچ پرس بریزید و خوب هم بزنید تا آب و قهوه یکدست شود. سپس درب آن را به وسیلۀ سلفون عایق بندی کنید و درون یخچال بگذارید. چنانچه درب مناسبی برای ظرف شیشه‌ای داشتید از همان استفاده کنید.

چرا باید درب آن را عایق بندی کنیم و درب خود فرنچ پرس کاربردی ندارد؟ چون هم قهوه طعم یخچالی به خود می‌گیرد و رایحه‌های بدی پیدا می‌شوند و هم یخچالتان بوی قهوه می‌گیرد و بر غذاها و میوه‌ها اثر می‌گذارد. همچنین هوا باعث از دست رفتن عطر و طعم‌های فرار قهوه می‌شود. پس از گذشت زمان دم کشیدن، سلفون را بر دارید و بوسیلۀ فیلتر، تفاله‌های قهوه را جدا کنید. میزان زمانی که برای دم کشیدن قهوه می‌توانید صبر کنید، به دمای یخچال، میزان درشتی آسیاب قهوه، استفاده از آب با یخ یا بدون یخ، انتظار خودتان از طعم قهوه، نوع دانه‌ی قهوه و میزان عجله‌یتان بستگی دارد. این زمان از 5 ساعت تا 48 ساعت می‌تواند متغیر باشد.

برای کلیه‌ی قهوه‌های سرددم ( کلدبرو و کلددریپ) بهتر است آسیاب قهوه درشت باشد. چرا که زمان عصاره‌گیری زیاد است و در آسیاب ریز شاهد بیش عصاره‌گیری خواهیم بود. همچنین سعی کنید از آب با تی دی اس و سختی مناسب استفاده کنید. ( آب معدنی استفاده کنید.) بهتر است از قهوۀ عربیکا استفاده کنید تا هم طعم بهتری حاصل شود و هم کافئین آن به قدری زیاد نشود که تپش قلب بگیرید. میزان کافئین در روش کلدبرو، به خاطر زمان زیاد عصاره‌گیری، زیاد است و کافئین زیادی به طور معمول داخل آب حل می‌شود.

سعی کنید کلد برو را داخل ظرفی که با قهوه واکنش می‌دهد و طعم قهوه داخل آن تغییر می‌کند، تهیه نکنید. قهوه خاصیت اسیدی دارد و با بسیاری از فلز ها می‌تواند واکنش دهد. به خصوص آنکه زمان مجاورت قهوه و ظرف بیش از 8 ساعت است، ممکن است طعم قهوه به خاطر ظرف تغییر کند. بهترین گزینه ظرف‌های شیشه ای مانند فرنچ پرس، ظروف مخصوص کلد برو، و ظروفی که داخل تصویر می‌بینید هستند.

انواع قهوه های سرد

برای سرو کلدبرو مانند سایر قهوه‌های سرد می توانید لیوان را پر از یخ حبه ای (نه یخ خرد) کنید و روی آن کلدبرو را بریزید.

انواع قهوه های سرد

می‌توانید کلد برو را تا دو هفته داخل یخچال درون ظرف درب بسته نگه دارید. به شرط آنکه داخل ظروف مناسب در بسته‌‌بندی مناسب نگه‌داری شود و هوا داخل ظرف نرود تا طعم قهوه تغییر کند. برای سرو کلد برویی که داخل قوطی های یکبار مصرف بسته بندی کرده اید، چنانچه داخل کافه مشتری مایل به میل کردن بود، یک لیوان پر از یخ را به همراه یک عدد کوکی یا شکلات کنار کلد برو آماده کنید. چنانچه کلد برو بیرون بر بود، سعی کنید دمای یخچالی که داخل آن کلد برو نگه داری می‌کنید، مناسب باشد تا مبادا در هوای گرم تابستان، کلد برو به سرعت گرم شود. به هیچ عنوان کلد برو را داخل فریزر نگه‌داری نکنید. شیشه‌های تیره مانند شیشه‌های نوشیدنی‌های دلستر و ایستک برای نگه‌داری کلد برو مناسب‌ترین گزینه هستند که البته به خاطر قیمت بالایشان، قیمت کلد برو را هم افزایش می‌دهند.

کلد دریپ، از دو کلمۀ cold به معنی سرد و drip به معنی چکه تشکیل شده است. یعنی قهوه‌ای که از جکاندن آب سرد تهیه میشود و با ابزار و وسیله‌ای که در تصویر زیر می‌بینید تهیه می شود.

انواع قهوه های سرد

این ابزار، مانند بسیاری از ظروف آزمایشگاهی است و البته ابتدا از همان ظروف آزمایشگاهی برای ساخت آنها الهام گرفته شده است. یخ و اندکی آب را بالای ظرف ریخته و مقدار قهوۀ مورد نظر را داخل قیف بریزید. انتهای قیف باید یک عدد فیلتر پارچه ای باشد. ریزش قطرات آب، زمان عصاره‌گیری قهوه را مشخص می‌کند. هر چه سرعت ریزش قطرات آب روی سابۀ قهوه بیشتر باشد، زمان عصاره گیری آن زودتر تمام می‌شود و هر چه سرعت کمتر باشد، زمان عصاره‌گیری آن بیشتر طول می‌کشد. سعی کنید زمان ریزش قطرات را بر اساس ثانیه تنظیم کنید. در هر ثانیه یک یا چند قطره آب بریزد. برای آنکه قطرات آب شکاف روی قهوه ایجاد نکنند، می‌توانید روی سطح سابۀ قهوه را یک فیلتر کاغذی گرد قرار دهید تا قطرات آب روی آن بچکد.

این روش، به خاطر گران بودن وسیلۀ آن که مانند برجی زیبا است، در منازل عموم مردم کاربردی ندارد و همچنین برخی کافه‌ها نیز مایل به خرید آن نیستند. همچنین به دلیل آنکه سابۀ قهوه و عصارۀ حاصل با هوا در ارتباط‌اند، طعمشان ممکن است دستخوش تغییر شود. به همین دلیل نمونه های کاربردی‌تر، کوچکتر و به همراه عایق هوا وجود دارند که در تصویر زیر یک نمونه از آن را می‌بینید. همچنین به دلیل ابعاد کوچکش، می‌توان آنرا به هنگام عصاره گیری در یخچال نیز نگه‌ داری کرد.

انواع قهوه های سرد

توجه داشته باشید که درجه‌ی آسیاب قهوه در کلد دریپ ریز نباشد. چرا که آب از سطح قهوه‌ی ریز به سختی عبور می‌کند یا اصلا عبور نمی‌کند و از اطراف آن سرازیر می‌شود.

انواع قهوه های سرد

طعم کلد برو و کلد دریپ دارای اسیدیته‌ی کمتر، رایحه‌های کمتر، تلخی بیشتر و بادی مطلوب است. البته چنین مشخصاتی بستگی به نوع دانه‌ی مورد استفاده نیز دارند ولی به طور معمول در دمای سرد حلالیت آب کمتر است؛ اگر چه زمان زیادی طول بکشد.

در این مطلب سعی کردیم آشنایی مقدماتی با انواع قهوه های سرد داشته باشیم. امیدواریم که برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed