همیشه گفتیه ایم که قبل از آنکه بخواهیم به کاری مشغول شویم، بهتر است علم آن کار را داشته باشیم و همچنین یک شبه نمی توان در کار و حرفه ای به تخصص رسید، پس باید از پایه شروع کرد و پایه ترین و مهمترین مبحث، تعریف یک حرفه است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم:

 بارتندر به کسی می گویند که به صورت تخصصی، نوشیدنی های سرد برای مشتریان یک کافه یا بار آماده و سرو می کند.

 در خارج از ایران، نوشیدنی ها به دو دستۀ الکلی و غیر الکلی تقسیم می شوند. پس اگر کسی در داخل ایران بارتندر است، مواد اولیه ای که در اختیار دارد، مواد خوراکی غیر الکلی خواهند بود، مانند میوه ها، عرقیجات گیاهی، سیروپ ها و شربت ها، لبنیات و … .

در دنیای امروز، همه چیز از قوانین ویژۀ خود پیروی می کنند، پس حرفۀ بارتندری هم قوانین ویژۀ خود را دارد، پس اگر شخصی می خواهد یک بارتندر خوب و حرفه ای تعریف شود موظف است که چهارچوب و قوانین بارتندینگ را از بر باشد و طبق آنها عمل کند.

شناخت ابزار:

ابزار، وسایل و تجهیزاتی که یک بارتندر در اختیار دارد، از آنچه که ما در اینجا توضیح می دهیم بیشتر است؛ در اصل این ها ابزار ابتدایی هستند که در عموم کافه ها یافت می شوند.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

Shaker شیکر : شیکر ابزاری برای مخلوط کردن مواد مانند سروپ ها و آبمیوه ها است که داخل آنها به همراه یخ ریخته می شوند و با تکان دادن یا همان شیک کردن، یخ آنها را مخلوط کرده و مایعات را نیز سرد می کند. در شیکر موادی مانند برگ نعنا هم می ریزند و هنگام تکان دادن، یخ با ضربه زدن به آن رایحۀ آن را با نوشیدنی همراه می کند.

شیکری که در ایران بسیار یافت می شود، شیکر کوبلر (Shaker cobbler) است که دارای سه تکه است که به هم وصل می شود، به همین دلیل به آن شیکر سه تکه هم می گویند. مواد و یخ ها درون مخزن ریخته می شوند و صافی بر روی مخزن قرار می گیرد و سری مخزن گذاشته می شود. بعد از شیک کردن یا کلاه شیکر برداشته می شود و مواد از صافی عبور داده می شوند و یا سری و صافی شیکر کوبلر از آن جدا می شوند و صافی دیگری بر روی آن قرار می گیرد که جلوتر با آن آشنا می شویم.

برخی از شیکر های کوبلر دارای بدنه ای اضافی هستند تا هنگام شیک کردن اگر بدنه بسیار سرد و یخ شد، بتوان همچنان ان را به دست گرفت. این بدنه می تواند همانند آنچه که در تصویر می بینید، فلزی باشد و یا از جنس پلاستیک یا لاستیکی باشد که دور شیکر قرار گرفته است.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

 Bar spoon قاشق بار: یکی دیگر از ابزار بارتندر ها، قاشق های بلندیست که دارای بدنۀ مارپیچ است و برای مخلوط کردن مایعات به صورت هم زدن و یا گارنیش و اعمال آن به کار می رود. علت مارپیچ بودن آن اینست که زیبا باشد و هم در دست به راحتی بچرخد و همچنین هنگام هم زدن تلاطم در مایع به وجود نیاید. Bar spoon به معنای قاشق بار است و هنگامی که قاشق بار بلند باشد، به آن Tall spoon (تال اسپون) می گویند که به معنای قاشق بلند است. عموماً بار اسپون از قاشق های معمولی بلند تر است زیرا هم راحتی کار و هم دسترسی به انتهای لیوان را برای بارتندر فراهم می کند.

عموماً انتهای قاشق بار چنگالی قرار گرفته و یا صاف است.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

Muddler  مادلر: مادلر استوانه ای کشیده است که کارایی شبیه به گوشکوب دارد. مادلر ها چوبی، پلاستیک و یا فلزی ( استیل ) هستند که استفاده از مادلر های فلزی و پلاستیکی از نظر بهداشتی بهتر است. از مادلر برای کوبیدن موادی مانند میوه ها و گیاهان استفاده می شود تا عصاره، طعم، عطر و یا رایحۀ آن ها را در نوشیدنی داشته باشیم. برای مثال برای تهیۀ موهیتو، لیمو و نعنا را با هم می کوبیم تا آب لیمو و عطر نعنا را داشته باشیم.

توجه به شکل و حالت انتهای مادلر برای کوبیدن مواد بسیار مهم است.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

Jigger جیگر: یک بارتندر حرفه ای، همیشه به مقدار مواد اولیۀ نوشیدنی خود دقت می کند تا به یک اندازه از طعم ها و مواد اولیه استفاده کند. جیگر ابزاری برای اندازه گیری مقدار مایع های نوشیدنی همانند سیروپ ها و آبمیوه ها است. دو مخروط کاسه ای که به هم چسبیده اند که یکی کوچکتر از آن یکی است، موجب خوش دستی این ابزار شده است.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

Strainer صافی: شیکر کوبلر بر روی صافی یا تکۀ میانی خود تعدادی سوراخ دارد تا از ورود یخ های درون شیکر به لیوان جلوگیری کند، اما مواد ریزتر از سوراخ های خود مانند پالپ های میوه ای را از خود عبور می دهد. صافی ها انواع مختلفی دارند که هر کدام تا میزانی نوشیدنی را فیلتر می کنند. گاهی نیاز است که پالپ و اجزای میوه ها درون نوشیدنی باشد و همچنین گاهی هم نیاز است تا آن را از صافی یا فیلتری عبور داد تا نوشیدنی یکدست باشد و این بارتندر است که تشخیص می دهد از چه صافی باید استفاده کند. استرینر نوعی صافی است که به زیر و اطراف یک صفحۀ گرد، یک فنر فلزی کشیده شده است و عموماً صفحه به یک دسته متصل می شود. هر چه فنر استرینر ریز تر باشد، صافی ریزتری به حساب می آید و پالپ و اجزای جامد بیشتری را از نوشیدنی را به خود جذب می کند.

 بارتندر کیست و ابزار او چیست؟

Ice crusher یخ خرد کن: دسته ای از نوشیدنی ها نیاز به یخ خرد دارند. یخ خرد کن ها دو نوع دستی و برقی دارند که عموماً یخ خرد کن های دستی به دلیل قیمت مناسب ترشان در بارها بیشتر یافت می شوند.

تهیه و تنظیم : احسان صرامی

با تشکر از راهنمایی های آقای آرمان رستمی و تشکر ویژه از آقای هادی ذکایی که این مطلب برگرفته از مطالب داخل کانال تلگرامی ایشان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed