قبل از این که بخواهید در کاری موفق شوید، باید خودتان را برای آن کار بسازید. (این اصل بسیار مهمی است)

برای مثال اگر ورزشکاری یاد نگیرد که استرسش را چگونه کنترل کند، هر قدر هم که حرفه ای باشد، شانس قهرمانی را از خود دور می کند چرا که او از قبل آمادۀ این نشده است که با بحران احتمالی مقابله کند. یک فرد هم اگر می خواهد باریستایی خوب شود، باید خود را برای کار باریستایی و مشکلات احتمالی آماده کند. کار در کافی شاپ روابط عمومی بالایی را می طلبد، مخصوصاً اگر باریستا باشید و بخواهید اطلاعات خود را در اختیار مشتری قرار بدهید. در این مطلب به چندین توصیه خواهیم پرداخت که حاصل تجربه ی بنده و بسیاری از دوستان و همکاران باریستا است. کسانی که چندین سال تجربه ی باریستایی دارند.

مهمترین اصل کار در کافی شاپ آنست که فراموش نکنید وظیفه ی شما کسب درآمد بر پایۀ رضایت کامل مشتریست از آنچه شما به او عرضه داشته اید:

1 – کار را با عشق و جان انجام دهید. دل به کار بسپارید و از این اینکه وارد دنیای قهوه شده اگر از آماده کردن سفارشی .» کار رو با دل و جون انجام بده « اید، خرسند باشید. به قول قدیمی ها برای مشتری، خوشحال بشوی، خستگی به سراغت نخواهد آمد و استرست را کم خواهد کرد. هر چه سفارش تخصصی تر و بهتر، رضایت و شادی ات به همان میزان بیشتر خواهد بود.

2 – شخصیت خودتان را وسعت ببخشید. یک باریستا در طول یک روز کاری با شخصیت های مختلفی برخورد دارد. از همکارانش گرفته تا مشتری های کج خلقی که از هر چیز ایراد می گیرند. او همچنین با کودکان هم می تواند سر و کار داشته باشد که بعد از اینکه یک هدیه به عنوان مثال یک شکلات به آنها تقدیم کرد، شاهد تشکری زیبا باشد که کل خستکی کاری را از تنش بیرون خواهد کرد.

هر کسی یک شخصیتی دارد و این شمایید که باید با این طیف از شخصیت های مختلف کنار بیایید. شخصیت بالای شما با رفتار و دانشی که دارید، سنجیده می شود. پس سعی کنید که علم و دانش خود را در هر زمینه ای افزایش دهید. هر چقدر علمتان بیشتر باشد، رو به روی ناملایمات کمتر سر خم خواهید کرد.

3 – از اشتباه کردن نهراسید. این اطمینان را داشته باشید که بزرگترین باریستاهای بین المللی هم از صفر شروع کرده اند و روزی نمی دانسته اند که اصلا اسپرسو چیست.. این اشتباهات طبیعی اند.. پس ترس را به وجودتان راه ندهید که به دستگاهی خاص نزدیک نشوید چون می ترسید به آن صدمه بزنید. اما در عین حال تمام توان و سعی خود را به کار بگیرید تا مرتکب اشتباهی بزرگ نشوید که موجب ضرر شود و بر فرض اگر مرتکب اشتباهی شدید، دستپاچه نشوید بلکه با کمال خونسردی و با کمک دوستان و همکاران آن را بر طرف کنید.اگر دستپاچه شوید مشکل پیش آمده را مشکلات پیش آمده خواهید کرد.

باریستاهای تازه کار بخوانند

الف – همیشه مراقب اشتباه دوم باش، اشتباه اول حق توست. (آنتون چخوف، نویسندۀ روسی) این یکی از بزرگترین درسهای زندگیست که نویسنده ای بزرگ (که زندگی ها را به نقش می کشد) گفته است. شما هم وقت زیادی را در قالب یک باریستا زندگی خواهید کرد؛ باریستایی که انواع قهوه را به مشتری ها معرفی می کند و ممکن است در طول روز کاری، صد ها اسپرسو به برای مشتری ها آماده کند.

ب – همیشه سعی کن که از اشتباهات درس بگیری. از اشتباهات (چه اشتباهات خودت و چه اشتباهات دیگران) به نحو احسنت استفاده کن. از آنها درس بگیر. اینها همه تجربیاتی است که درجه ای بالاتر از علم نظری دارد.

4 – باید علم و دانش خود را در زمینۀ کاری افزایش دهید. یک باریستای خوب هر آنچه که مربوط به قهوه و کافی شاپ است را باید بشناسد. از نوع شیر مصرفی گرفته تا انواع دستگاهایی که با آن قهوه درست می کنند. شما باید منوی کافی شاپ و مواد اولیه را بخوبی بشناسید. خود را به یک منو محدود نکنید. ممکن است بگویید بسیاری از مشتری ها تفاوت بین اسپرسو و قهوۀ دمی را نمی دانند و یا اگر هم بدانند تفاوت انواع قهوه های دمی را نمی دانند اما شما باید ریز نکات آنها را هم بدانید. کوچکترین نکات می توانند طعم قهوۀ شما را زیر و رو کنند.

رسالت یک باریستا، بازی در خط مقدم قهوه است. قهوه پروسه ای کلان را طی می کند تا از مزرعه تولید و براشت شود، به دست رستر برسد و یک باریستا آن را به بهترین نحو به مشتری عرضه بدارد تا از نوشیدن ان لذت ببرد. مهمترین نقش را باریستاها دارند تا مردم اطلاعاتی را در مورد قهوه کسب کند و تشخیص دهند که اسپرسوی خوب باید چگونه باشد.

باریستاهای تازه کار بخوانند

5 – لبخند را فراموش نکنید. مهمترین اصل روابط عمومی در کافه داری آنست که حس خوبی به مشتری القا کنید. حتی اگر کودک مشتریتان کمکس گران قیمتتان را هم شکست، نباید اخم کنید. با یک لبخند ساده می توانید آنقدر اوضاع را تغییر دهید که مشتری ها یادشان برود که چه اتفاقی افتاده است. مشتری های شما به کافی شاپتان می آیند که لحظاتی را از وجه کسالت بار زندگی دوری کنند و آرامشی را به خودشان هدیه دهند، پس شما حق ندارید که باعث کسالت و ناراحتی آنها شوید. مردم و مشتری ها باریستایی را دوست دارند که لبخند بر لب دارد نه باریستایی را که اخم کرده است تا حرفه ای به نظر برسد.

6 – همواره ظاهر آراسته ای داشته باشید. ظاهر شما بیانگر هویت شما است. اگر شخصیت یک باریستا، انسانی بی نظم و شلخته باشد، موظف است که ظاهر زیبایی داشته باشد. برای ظاهر و دکوراسیون یک کافی شاپ بسیار هزینه می شود تا زیبا به نظر برسد، پس شما هم که سفارش ها را آماده می کنید، باید آراسته باشید.

7 –  خودتان را پیرو قوانین کاری بدانید  و در عین حال «سنجیده» آنها رادور بزنید.  یک باریستا موظف است که در هر شرایطی قوانین بهداشتی و ایمنی را رعایت کند؛ به وقت احترام بگذارد و سفارش را برای مشتری زود آماده کند. در عین حال فرض کنید که مشتری شما کودکی دارد که دلش هات چاکلت میخواهد ولی در لیوانی کوچک؛ بهتر است به جای پایبندی به قوانین و گفتن معذوریم، گفتۀ مشتری را انجام دهید و همچنین قیمت را هم به اندازۀ سفارش مشتری بشکنید.

باریستاهای تازه کار بخوانند

8 – میز کار خود را تمیز و مرتب نگه دارید. میز کار یک باریستا از دستگاه اسپرسو شروع می شود تا دور و برش و میزهایی را که با آن سر و کار دارد. ممکن است یکبار رگباری از سفارشات بر سرش ببارد و اگر هر چیز سرجای خودش نباشد، گیج و دستپاچه خواهد شد. میز کار مرتب به نوعی حس اطمینان به مشتری میدهد که در آن کافی شاپ نظافت رعایت می شود.

یک باریستای موفق بودن به معنی موفق بودن در سایر مسابقات مربوط به قهوه نیست.. شرکت در مسابقات و مقام آوری می تواند امری مهم در زندگی شغلی یک باریستا باشد، ولی آنچه که مهم است، تعریف درست از کلمه و شغل باریستاست. خوب است معنای کلمۀ باریستا را در ویکی پدیا بگردید. یادتان باشد خواستن، توانستن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed