به عنوان یک باریستا شاید بارها و بارها کلمۀ تی دی اس TDS آب را شنیده باشید، اینکه دوستان به شما می گویند، تی دی اس آبی که برای دم آوری استفاده می کنی مناسب نیست، یعنی چه؟ در این مطلب قصد داریم که تی دی اس آب را توضیح دهیم و تأثیر آن را در عصاره گیری قهوه را در مطالب بعدی بررسی می کنیم.

تی دی اس TDS یا همان سختی آب ، مخفف کلمه انگلیسی “Total Solids Dissolved” است به معنی “کل مواد جامد حل شده” می باشد. تست سختی یا همان TDS، بر اندازه گیری تمام مواد معدنی و یا ارگانیک ( مواد آلی ) در آب دلالت دارد. TDS را نمی توان به عنوان معیار مشخص کنندۀ کیفیت آب در نظر گرفت و بیشتر درجۀ شفافیت آب را تعیین می کند، هر چند که اگر میزان TDS بالا باشد، کیفیت آب آشامیدنی را نخواهد داشت و حتی میزان بالای آن برای نوشیدن انسان مضر و خطرناک معرفی می شود.

منظور از TDS کل مواد جامد محلول در آب است که برابر مجموع غلظت همه یونهای موجود در آب می‌باشد. مواد محلول در آب ممکن است از نظر ماهیت «آلی» یا «معدنی» باشند.

مواد غیر آلی (معدنی) حل شده در آب شامل فلزات و گازها می‌باشند. بعضی از مواد آلی به صورت ذرات کلوییدی هستند اما بیشتر مواد آلی به صورت محلول هستند. آلاینده‌های آلی ممکن است باعث بو، رنگ و طعم نامطبوع آب شوند.

مواد حاصل از تجزیه گیاهان، مواد شیمیایی آلی و گازهای آلی، اجزای آلی محلول در آب را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از مواد حل شده در آب نامطلوب هستند. مواد معدنی، گازها و مواد آلی حل شده در آب ممکن است موجب بروز رنگ، طعم و بوی نامطلوب شوند. برخی ازترکیبات شیمیایی ممکن است سمی باشند و برخی از اجزای آلی محلول به اثبات رسیده است که سرطانزا هستند. البته باید توجه داشت که تمامی مواد محلول در آب نامطلوب نیستند. اما میزان مواد محلول مطلوب در آب بسیار اندک است.

واحد سنجش TDS، میلی گرم بر لیتر Mg/l می‌باشد که از آن با اصطلاح PPM یاد می‌کنند.

  • مقدار مطلوب :

مقدار مطلوب کل جامدات محلول در آب در استاندارد ذکر نشده است. اما آنچه که مسلم است هرچقدر ناخالصی‌های محلول در آب (خصوصاً آن دسته از ناخالصی‌ها که برای بدن مضر هستند نظیر نیترات) کمتر باشد آب گواراتر و سالم تر خواهد بود. از طرفی کاهش TDS  ممکن است تغییر طعم آب را به دنبال داشته باشد و از آنجا که طعم و مزه آب یک پارامتر نسبی است و برای مصرف کنندگان مختلف متفاوت است، آستانه تغییر مزه نیز قابل اندازه‌گیری نبوده و لذا در استاندارد ذکر نشده است.

با این توضیحات، مشخص می‌شود که ممکن است مقدار ناخالصی‌های محلول در یک نمونه آب، از مقدار استاندارد تجاوز نکرده باشد، اما از نظر مصرف کننده آن نمونه مطلوبیت لازم جهت مصرف را نداشته باشد. بطور مثال TDS آب قم حدود ۹۰۰ میلی گرم در لیتر است. مصرف این آب از نظر استاندارد آب شرب مجاز محسوب می‌شود. اما چنانکه می‌دانیم، آب قم مطلوبیت لازم را جهت مصرف ندارد و می‌توان با دستگاههای تصفیه آب خانگی، آبی به مراتب مطلوب تر و گواراتر تهیه و مصرف کرد. یا ممکن است که میزان نیترات در یک نمونه از آب مشهد، ۴۵ میلی گرم در لیتر گزارش شود. این میزان از حداکثر مجاز عنوان شده در استاندارد (۵۰ میلی گرم در لیتر) کمتر است. به عبارتی این مقدار خط قرمز است و هر چه میزان نیترات در آب از این میزان کمتر باشد، بر سلامت آب افزوده می‌شود. به وسیله تجهیزات تصفیه آب خانگی می‌توان میزان نیترات آب را تا ۹۰ در صد کاهش داد.

گفتیم که تی دی اس شاخصی برای اندازه گیری کیفیت آب نیست، چرا که ممکن آبی تی دی اس و املاح مواد معدنی پایینی داشته باشد، اما آلودگی میکروبی داشته باشد؛ ولی در آب شهری و آب های معدنی احتمال آلودگی میکروبی به دلیل نظارت های بسیار آنقدر پایین است که می گوییم احتمال آن صفر است.

پزشکان معتقدند که هر چه تی دی اس آب پایین تر باشد، به عبارتی تی دی اس آب پایین تر از  PPM300 باشد، برای سلامتی کلیه ها بسیار مطلوب تر است و همچنین افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند، باید از خوردن آب هایی با تی دی اس بالا خودداری کنند.

اگر تی دی اس آب، بسیار پایین باشد، یعنی اگر پایین تر از PPM 50 باشد، آب به نوعی تلخ می شود و در آب مقطر که تی دی اس آن صفر است، آب تلخ و بسیار بی مزه است.

برای بررسی و تست میزان سختی آب میتوانید از دستگاه تی دی اس متر استفاده نمایید که به صورت پرتابل و دیجیتالی به شما سختی آب آشامیدنی را نشان میدهد . در آزمایشگاه ها برای تست سختی آب از صفحه های تست آزمایش استفاده می نمایند.

 

تی دی اس آب چیست؟

استفاده از تی دی اس متر پرتابل به آسانی امکان پذیر است . کافیست شیر تصفیه آب و یا شیر بهداشتی ظرفشویی را باز نموده و به میزان یک لیوان آب بردارید . تی دی اس متر را روشن کنید و داخل لیوان آب قرار دهید ( تا مفتول های آهنی ) سپس عددی که TDS متر نشان داد را مشاهده نمایید . عدد نشان داده شده سختی آب مدنظر شماست .

ادامه دارد..

تهیه و تنظیم: احسان صرامی

منابع:

fa.wikipedia.org

amitistech.com

tasfiyeasa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed