اولین کسی که از فیلتر های کاغذی برای درست کردن قهوه استفاده کرد، خانم آلمانی خانه داری به نام ملیتا بنتر (Melita bentz) بود. تا قبل از آن استفاده از فیلتر های پارچه ای مرسوم بود و او به دلیل نارضایتی از فیلتر پارچه ای و ذرات قهوۀ درون فنجان، کاغذ جاذب آب و یا همان کاغذ کاهی را برای عصاره گیری قهوه امتحان کرد و متوجه شد که ذرات قهوه اصلاً وارد فنجان نمی شوند.

او این اختراع خود را در سال 1908 میلادی به ثبت رساند و پس از آن کارگاه فیلتر سازی اش را در سال 1912 راه اندازی کرد و اکنون به مارکی جهانی با 3 هزار و 800 کارگر تبدیل شده است.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

عکس یادبودی از خانم بنتز به همراه متد ابداعی او و کاغذ تولیدی شرکت در شرکتی که خودش آن را تأسیس نمود.

به دنبال این اقدام او استفاده از کاغذ به جای فیلتر پارچه ای، در جهان مطرح شد و روشهای فراوانی برای دم آوری قهوه بر اساس فیلتر کاغذی ابداع شدند.

استفاده از کاغذ برای فیلتر کردن ذرات قهوه، آثار زیانباری برای جنگل ها و درختان به دنبال خواهد داشت. به ویژه که هر روز بیشتر از دیروز بر محبوبیت قهوه های دمی افزوده می شود و به دنبال آن کاغذهای بسیاری با یک بار استفاده دور ریخته می شوند و به هیچ عنوان هم بازیافت نمی شوند؛ چرا که به درد بازیافت نمی خورند. ما نیز به سهم خود باید به فکر محیط زیستمان باشیم و جایگزینی برای فیلترهای کاغذی پیدا کنیم.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

دو جایگزین برای فیلتر های کاغذی وجود دارد. فیلتر های پارچه ای و فیلتر های فلزی.

فیلتر های پارچه ای:

فیلتر پارچه ای از کتان تهیه می شود و از آنجایی که در گذشته، این فیلتر قهوه، شکلی شبیه به جوراب داشت، آنرا (coffee sock) نامیده اند. امروزه فیلتر های پارچه ای دارای بافت ریزتری هستند و از ورود ذرات ریز قهوه جلوگیری می کنند. فیلتر پارچه ای به شکل سنتی آن، هنوز هم در جنوب آمریکا به خصوص در کاستاریکا مرسوم است.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

شیوه ای برای دم آوری قهوه در کاستاریکا با عنوان قهوۀ یک دقیقه ای

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

فیلتر پارچه ای کمترین اثر بد را روی طعم قهوه خواهد داشت؛ زیرا که 90 درصد کتان از سلولز تشکیل شده است. بهتر است بعد از خرید، به مدت 10 تا 20 دقیقه درون آب داغ خیسانده شود و اولین قهوه ای که با آن درست می شود، دور ریخته شود. بعد از هربار استفاده هم باید به خوبی شسته شود تا اثری از بوی و طعم قهوه روی آن نماند. برای شست و شوی آن نیازی به مواد شوینده نیست و بهتر است با آب ولرم شسته شود. قبل از استفاده هم بهتر است آن را روی دهانۀ ظرف بگذاریم و آب داغ را روی آن بریزیم تا هم خود فیلتر و ظرف گرم شود و هم از تمیزی فیلتر اطمینان پیدا کنیم. چرا که ممکن است فیلتر پارچه ای بعد از مدتی مقداری گرد و غبار به خود بگیرد.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

فیلتر پارچه ای مقداری از روغن قهوه را به خود جذب می کند و باعث می شود که کلسترول مضر قهوه وارد بدن نشود. قهوۀ حاصل از این فیلتر، شفایت کمتری نسبت به فیلتر کاغذی دارد؛ زیرا مقداری از روغن قهوه را هو از خود عبور می دهد. البته بیشتر طعم عالی قهوۀ دم آوری شده به روغن موجود در قهوه وابسته است. یکی از دلایلی که نباید فیلتر پارچه ای را با مواد شوینده شست، این است که فیلتر چربی خود را از دست ندهد و برای استفاده های بعدی، کمترین جذب چربی را به خود داشته باشد.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

فیلتر پارچه ای برای مصارف خانگی بسیار مناسب است، چرا که از قیمت پایین تری نسبت به فیلتر فلزی برخوردارند و در روز استفادۀ مداومی از آن نمی شود.

از فیلتر پارچه ای همچنین برای دم آوری چای و قهوه به روش سرد استفاده می شود. درون فیلتر قهوه می ریزند و آن را به مدت چند ساعت درون آب سرد و یخ قرار می دهند. همچنین می توان آنرا درون یخچال قرار داد تا عصاره گیری، آرامتر انجام شود.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

در جنوب شرق آسیا (کشور هایی مانند اندونزی و مالزی) از فیلتر پارچه برای روش خیساندن استفاده می کنند. یعنی به گونه ای که چای (معمولاً چای کله مورچه) و قهوۀ آسیاب شده را درون فیلتر پارچه ای می ریزند و می گذراند همین طور داخل آب داغ بماند تا عصاره ای حاصل شود. در آن کشور ها معمولاً در زمان سرو، این عصارۀ غلیظ را با آب داغ رقیق می کنند و به مشتری می دهند.

فیلتر های فلزی :

فیلتر های فلزی مدت نسبتاً کوتاهی است که در پا در صنعت قهوه گذاشته اند. سوراخ های ریز آنها به وسیلۀ اشعۀ لیزر ایجاد می شود و دارای دو لایه هستند. قهوۀ حاصل از آنها دارای مقداری رسوبات خواهد بود. بهتر است برای خرید آنها، از خرید فیلتر های قیمت پایین و نامرغوب امتناع کنید؛ چرا که ریز بودن سوراخ های فیلتر و جنس فلز آن دلیل بالا بودن قیمت این نوع فیلتر ها هستند.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

فیلتر های فلزی روغن قهوه را به راحتی از خود عبور می دهند و درون فنجان، قهوه ای با سطح کلسترول بالا، خواهد بود. البته گفتیم که این روغن ها در طعم قهوه اثر گذارند و از فیلتر های فلزی نسبت به فیلتر های پارچه ای و کاغذی، قهوه ای خوش طعم تر حاصل می شود. بهتر است اولین قهوه ای که با آن درست می شود دور ریخته شود تا فلز مقداری چربی به خود بگیرد.

چرا که این چربی ها باعث می شوند که فلز اثری روی طعم قهوه نگذارد. برای شست و شوی آن هم کافیست مانند فیلتر پارچه ای تفاله قهوۀ درون آن دور ریخته و با آب ولرم شسته شود.

بعضی از فیلتر های فلزی، دو متد دم آوری وی شصت و کمکس را پشتیبانی می کنند و نیازی به خرید دو فیلتر نیست؛ هر چند که قهوه های حاصل، شبیه به هم خواهند بود و تفاوتی که دو این متد دارند، ظاهر نخواهد شد.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

با جدا کردن فیلتر از پایه اش، می توان آنرا برای کمکس استفاده کرد.

باید به فکر جایگزینی برای فیلتر های کاغذی باشیم

نمونه ای از فیلتر فلزی برای ایروپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed