خدمات نابینایان در کافه ها و رستوران ها

به مناسبت روز جهانی عصای سفید (23 مهرماه) در صفحۀ اینستاگرام ایران لاته آرت نظرسنجی در مورد خدمات مورد نیاز برای نابینایان در کافه ها و رستوران ها برگزار کردیم و بر خود واجب دانستیم که به صورت مختصر و مفید به این موضوع بپردازیم.

نابینایان به دلیل بر خودار نبودن از قوۀ بینایایی، برای حضور در مکان های اجتماعی و شلوغ اغلب به دیگران وابسته هستند. همچنین بسیاری از رفتار های نادرست دیگر مشتریان و پرسنل یک کافه یا رستوران موجب آزرده خاطر شدن آنها می شود. پرسنل یک کافه یا رستوران باید بدانند که چگونه با افراد نابینا صحبت کنند و برای آنها نوشیدنی یا غذای مورد نظرشان را آماده کنند. نابینایی یک محدودیت است، نه یک نوع معلولیت، به همین دلیل به هیچ عنوان با یک فرد نابینا با لحن ترحم آمیز صحبت نکنید. همچنین نابینایان کم شنوا نیستند، پس از بلند صحبت کردن و تغییر لحن سخن گفتنان با آنها بپرهیزید.

خدمات نابینایان در کافه ها و رستوران ها

ایجاد خدمات و امکانات برای تسهیل زندگی افراد خاص و کم توان مانند نابینایان و معلولین، از جمله موارد تعیین شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی جوامع مدرن محسوب می شوند.

سعی کنید یک منو به خط بریل برای کافه یا رستورانتان تهیه کنید. منوی ویژۀ نابینایان حس اعتماد به نفس را در آنها تقویت می کند و به آنها اجازه می دهد که خودشان تصمیم بگیرند چه نوشیدنی یا خوراکی سفارش دهند. همچنین سعی کنید در منویی که به خط بریل تهیه می کنید، توضیح کوتاهی در مورد نوشیدنی و غذاها بنویسید. افراد نابینا به غذا ها و نوشیدنی های با گارنیش و تزئین به هیچ عنوان نیاز ندارند، بلکه سعی کنید شرایط سرو نوشیدنی و غذا را برای آنها آسان تر کنید. زمانی که یک نوشیدنی یا غذا برای فرد نابینا آماده می کنید، سعی کنید طعم آن دلپذیر باشد، نه ظاهر آن. از استفاده از لیوان، بشقاب و سایر ظروفی که خوردن و آشامیدن با آنها سخت است، برای نابینایان پزهیز کنید.

خدمات نابینایان در کافه ها و رستوران ها

برای مثال استفاده از تیکی ماگ ها برای نابینایان مناسب نمی باشد، به همین خاطر است که می گوییم در لیوانی ساده و مناسب نوشیدنی آنها را سرو کنید. گارنیش روی نوشیدنی می تواند نوشیدن را برای نابینایان سخت کند. نوشیدنی های لایه ای که از نظر ظاهری زیبا هستند، برای نابینایان مناسب نمی باشند، لطفا شرایط هر مهمان را درک کنید و متناسب با آن خدمات ارائه دهید.

چنانچه فردی با عصای سفید در کافه یا رستوران خود دیدید، سعی کنید در کمال احترام او را به سمتی که رفت و آمد کمتر است راهنمایی کنید و صندلی مناسبی برای او در نظر بگیرید.

خدمات نابینایان در کافه ها و رستوران ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed