رنگ ها، آنقدر در زندگی ما انسان ها مهم اند که حتی روزانه جان هزاران نفر به آنها بستگی دارد. میوه هایی که رنگشان عوض می شود، خبر از پوسیدگی و خراب شدن می دهند. چراغ های راهنما که در خیابان، رفت و آمد ما را نظم می بخشند و رنگ غذا ها، که لذت غذا را دو چندان می کنند. همین ها باعث شده اند که رنگ ها، در ضمیر ناخودآگاه انسان ها، نقشی اساسی ایفا کنند. به همین دلیل در دانش روانشناسی، مبحثی به نام روانشناسی رنگ ها داریم.

«روانشناسی رنگ ها، دانشی است که به رابطۀ میان رنگ ها و انسان ها می پردازد.» رنگ ها تأثیر بسزایی بر ضمیر ناخودآگاه انسان ها می گذارند. عمدۀ تصمیم ها و احساسات انسان ها نیز از ضمیر ناخودآگاهشان سر چشمه می گیرند. با کسب آگاهی از تأثیر رنگ ها، می توانید به درستی، احساسات خوبی نسبت به برندتان در ذهن مشتـری ها بسازید.

مهمتـرین اصل کار در کافه و رستوران، هوشمند بودن است. یک مدیر هوشمند، تلاش می کند تا طبق اصول برندینگ، هویت مجموعۀ کاری خود را در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان و مشتـری ها، زیبا جلوه دهد.

اسب تکشاخ وجود خارجی ندارد، اما بسیاری از افراد، نسبت به آن ذهنیتی زیبا دارند. در حالی که ممکن است نسبت به اسب، ذهنیت خوبی نداشته باشند. به طور خلاصه یک مجموعۀ کاری، مانند اسب واقعی است و آنچه که مخاطبان می پسندند، اسب تکشاخ است.

رنگ ها می توانند به بزرگ نشان دادن فضای منازل و مغازه ها، کمک کنند. آنقدر که رنگ ها تأثیر مثبت بر روند کاری یک مجموعه می توانند داشته باشند، به همان میزان هم، اشتباه انتخاب کردن آنها، می تواند فاجعه بار باشد. البته باید توجه داشت که هر کسی با دانش نسبت به انجام کاری اقدام کند، خطر ریسک و باخت خود را کمتـر می کند.

رنگ ها، فقط به یک بخش در کافه ها و رستوران ها مربوط نمی شوند؛ بلکه مبحثی گستـرده از رنگ لوگو، تا رنگ ظروف را شامل می شوند.

اگر یک روز لوگوی فیسبوک، قرمز و لوگوی یوتیوب آبی شود، بسیاری از افراد دچار حیرت می شوند. رنگ لوگوی فیسبوک، آبی است و سایر بخش های سایت و نرم افزار آن نیز به رنگ آبی طراحی شده اند. قبل از آنکه برای طراحی لوگوی خود اقدام کنید، کل روند کاری مجموعه یتان را تعیین کنید. اول از همه برای خودتان مشخص کنید که اهدافتان از فعالیت و راه اندازی یک مجموعۀ کاری چیست؟

اگر هدفتان مشخص باشد، می توانید هویت کاری مجموعه یتان را مدیریت کنید. اصلاً عقلانی نیست که دیوار های یک مهدکودک را سیاه رنگ کنند. همانطور که عقلانی نیست دکوراسیون یک رستوران شیک و لاکچری را پر از رنگ های تند و نقاشی های کودکانه کنند. اصلاً به این فکر نکنید که ممکن است برند سازی چقدر سخت باشد. کافه و رستوران داری و به ویژه کافه داری، شغلی پر از انعطاف های باور نکردنی است. کافه فوتبال، کافه فست فود،

کافه کتاب، کافه هنـر، کافه گیم و … نشان از این دارند که کافه داری، پر از انعطاف و پتانسیل است؛ فقط هوشمندی و خلاقیت نیاز است.

سه رنگ اصلی یا سه رنگ بنیادین، رنگ هایی هستند که مابقی رنگ ها از ترکیب کردن آنها بدست می آیند. برای بررسی تأثیر رنگ ها در برند سازی کافه و رستوران، به رنگ های اصلی بیشتر از هر چیزی توجه کنید.

 روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

نکته :

اینکه رنگ ها بر ضمیر ناخودآگاه افراد چه تأثیری می گذارند، به خود افراد هم بستگی دارد. برای مثال رنگ سبز برای برخی از افراد، نماد طبیعت شناخته می شود و برای برخی دیگر، نماد معنویت.

رنگ قرمز :

مناسب برای : فست فود ها و رستوران های معمولی

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ قرمز در بسیاری از فرهنگ ها، همچون فرهنگ چینی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. پس در بسیاری از رستوران های سبک چینی و شرق آسیا، از آن استفاده می شود. رنگ قرمز می تواند هم هیجان انگیز و هم هشدار دهنده باشد؛ چرا که در طبیعت انسان، رنگ خون و گوشت و برخی گل ها شناخته می شود. رنگ قرمز، فشار خون را تحریک می کند و بسیار جلب توجه می نماید. به دلیل جلب توجه و هشدار دهنده بودنش، از آن برای نشانه های توقف و چراغ راهنمایی استفاده می کنند. قرمز، جاذبۀ بسیار زیادی دارد و نشان دهندۀ قدرت، اشتیاق و عشق است و اگر زیاد از آن استفاده شود، می تواند غرور و خشم را به همراه داشته باشد.

معمولاً رنگ قرمز برای کافه ها انتخاب نمی شود و در رستوران ها از آن استفاده می شود، چرا که رنگ قرمز می تواند ضربان قلب افراد را بالا ببـرد و موجب گرسنگی آنها شود. در هنگام گرسنگی، مشتـریان غذا های سنگین سفارش می دهند. رنگ قرمز، مشتـریان را به تند غذا خوردن و ترک کردن سریع تر میز ها تشویق می کند. برای رستوران های شلوغ با قیمت مناسب، رنگ قرمز انتخاب خوبی است، اما در استفاده از آن، نباید زیاده روی شود.

زرد

مناسب برای : فست فود ها، رستوران های غذای محلی، کافه ها و کافی شاپ ها

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ زرد، رنگی بسیار شاد، همانند یک روز آفتابی پر نشاط است. از آنجا که رنگ زرد بسیار جلب توجه

می کند، در تابلوها و نشانه های ترافیکی از آن بسیار استفاده می شود. رنگ زرد در طبیعت انسان از دیرباز، یادآور رنگ آفتاب و فعالیت بوده است. همچنین هنگامی که با رنگ سیاه ترکیب می شود (مانند زنبور عسل) یادآور هشدار برای شکارچیان می شود. پس زیاد از ترکیب رنگ زرد (یا طلایی) با رنگ سیاه (یا خاکستـری تیره) استفاده نکنید.

رنگ زرد به خاطر نور شدیدی که دارد ممکن است در مدت زمان طولانی موجب خسته شدن چشم شود. اتاق هایی به رنگ زرد می توانند موجب گریه کردن کودکان و عصبی شدن بزرگتـر ها شوند. رنگ زرد میزان تنفس را افزایش می دهد. بنابراین مانند رنگ قرمز موجب تحریک و افزایش اشتها خواهد شد. به همین دلیل در تابلوی رستوران ها از رنگ زرد به وفور استفاده می شود.

رنگ زرد در ذهن به خوبی می ماند، پس بهتـر است در دکوراسیون کافه و رستوران، کمی از آن بهره ببـرید؛ اما اگر می خواهید کافه یا رستورانتان، دنج و آرام باشد، از رنگ زرد زیاد استفاده نکنید.

رنگ آبی

مناسب برای : کافی شاپ ها، رستوران های غذای دریایی و رستوران های پست مدرن

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ آبی، رنگ آرامبخشی به حساب می آید. اما طیف رنگ های مختلفی دارد و هر کدام بیانگر احساسات خاصی هستند. سایه های تیره تر رنگ آبی مانند رنگ سرمه ای، محافظه کار، با ارزش و قابل اعتماد هستند. سایه های روشن تر رنگ آبی بیشتـر سرگرم کننده و پر انرژی هستند. سایه های بسیار روشن رنگ آبی نیز نشانه آرامش، صلح و عدم خشونت می باشند. آبی در مقایسه با قرمز می تواند سرد و عاری از انرژی باشد.

آبى رنگى است كه اكثـر رستوران ها بايد از به كارگيـرى آن اجتناب كنند. اين رنگ به طور طبيعى در مواد غذايى يافت نمى شود و اين امر مى تواند باعث شود تا مشتـريان اشتهاى خود را از دست بدهند.

بسیاری از رستوران‌های معروف غذا های دریایی، تم رستورانشان را با این رنگ‌ها ترکیب کرده‌اند، ولی دلیل این کار واضح است؛ لقمه‌های کوچک سوشی و غذاهایی که با یک گاز کوچک تمام می‌شوند، چرا که در آن رستوران ها زود سیر شدن یک مزیت به حساب می‌آید.

آبی جدای از دکوراسیون کافه ها و رستوران ها، رنگ آرامش بخشی است. برای ساختـن یک محیط دنج و آرام، در ترکیب رنگ محیط کافه یا رستوران می توانید از آن استفاده کنید.

رنگ نارنجی

مناسب برای : ساندویچ فروشی ها، فست فود ها، سوخاری ها، بستنی فروشی ها و کافه ها

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ نارنجی، حاصل رنگ قرمز و زرد است، به همین جهت گرما، لذت و شادی را نشان می دهد. رنگ نارنجی سرگرم کننده است و نه تنها مشتـریان را به برقراری ارتباط تشویق می کند، بلکه اشتهای آنها را بر می انگیزد. این رنگ در کسب و کار مفید عمل می کند، زیرا پیام اجتماعی بودن را به خوبی می رساند.

اگر می خواهید افراد مختلف در کافه یا رستورانتان، احساس صمیمت بیشتـری داشته باشند، از این رنگ

بهره ببـرید.

نارنجی، رنگ بسیار گرمی است، پس بهتـر است آنرا با رنگ های سرد ترکیب نکنیـد. نارنجى باعث مى شود تا مردم احساس خوشحالى كنند، اینچنین افراد احساس گناه كمتـری براى خوردن غذاها و خوراکی ها خواهند داشت. ترکیب رنگ نارنجی، سبز و زرد، می تواند برای رستوران های گیاهی مناسب باشد و ترکیب رنگ نارنجی با قهوه ای، قرمز تیره و زرد تیره می تواند برای رستوران های گوشت محور مناسب باشد.

رنگ سبز

مناسب برای : مراکز غذایی طبیعی و ارگانیک، سالاد بار ها و رستوران گیاهخواران

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ سبز، رنگ اطمینان و قوت قلب است. در طبیعت انسان، رنگ سبز همیشه به رنگ درختان و محیط زیست شناخته شده است. سبز واقعی، به نوعی میانگین رنگ سرد و گرم است؛ زیرا از ترکیب آبی (سرد) و زرد (گرم) تشکیل می شود. این باعث می شود که بسیار متعادل و آرام باشد. اما رنگ سبز انواع مختلفی دارد و با نام های گوناگونی خوانده می شود. برعکس قرمز که ما طیف های مختلف آن را با همان رنگ قرمز می شناسیم.

اگر می خواهید احساس راحتی و آرامش کنید از رنگ سبز استفاده نمایید. این روزها رنگ سبز به معنای محیط زیست و رشد و فراوانی است. اگر زرد آن زیادتر باشد (مانند سبز لجنی) و نا به جا از آن استفاده شود، می تواند به معنای پوسیدگی و بیماری باشد. سبز روشن نیز، مفهوم تازگی و موفقیت را تداعی

 می کند، اما مانند رنگ های دیگر، در استفاده از آن نباید زیاده روی شود.

رنگ قهوه ای:

مناسب برای : کافه ها، کافی شاپ ها، رستوران های سبک معاصر

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ قهوه ای در واقع سایه های تیره تر رنگ نارنجی است که از ترکیب رنگ های قرمز و زرد و سیاه به دست می آید و جزو رنگ های گرم و خنثی محسوب می شود. رنگ قهوه ای نماد زمین و امنیت و آرامش است. قهوه ای باعث احساس آرامش می شود، به همین دلیل یکی از بهتـرین رنگ ها برای فضای «VIP» کافه ها و رستوران ها است.قهوه ای دارای طیف رنگ های زیادی است. ترکیب طیف های مختلف قهوه ای، فضای زیبایی را می تواند بسازد. بسته به اینکه می خواهید فضای شما تاریک یا روشن باشد، از رنگ های قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره استفاده کنید.

بسیاری از کافه داران تمایل دارند که رنگ دکوراسیون کافه یشان، قهوه ای باشد، چرا که به دلیل خنثی بودن، ریسک کمتـری به همراه دارد و یادآور رنگ زمین است. رنگ زمین در طبیعت انسان از آنجا که هر جا که برود، از رنگ خاک و کوه ها تا تنۀ درختان می بیند، بسیار عادی و راحت جلوه می نماید.

رنگ بنفش

مناسب برای : کافه ها و رستوران های بزرگ و تشریفاتی

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ بنفش از ترکیب رنگ قرمز (گرم) و رنگ آبی (سرد) بدست می آید. پس به نوعی رنگی با طبعی متعادل (نه گرم و نه سرد) شناخته می شود. بنفش به عنوان یک رنگ قدرتمند سلطنتی شناخته می شود. هر چه رنگ بنفش روشن تر باشد، احساس فردیت، عشق و تخیل را بیان می کند و هر چه رنگ آن تیره تر باشد، احساس غم و اندوه و بی اعتنایی را می رساند.

رنگ بنفش هر چه قدر به طیف رنگ قرمز شبیه شود، خصوصیات رنگ قرمز را به خود می گیرد. برای مثال رنگ ارغوانی می تواند باعث افزایش اشتها شود و رنگ بنفش آبی، می تواند باعث احساس سیری و زدگی از غذا در افراد شود. زیاده روی در استفاده از رنگ بنفش، می تواند احساس خستگی و کسلی در افراد ایجاد کند. از آنجایی که رنگ بنفش عموماً رنگی ثروتمندانه به شمار می رود، استفاده از آن در ترکیب رنگ کافه ها و رستوران های شیک و تشریفاتی پیشنهاد می شود.

رنگ سیاه

مناسب برای : کافه ها، رستوران های سبک معاصر

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ سیاه، احساس نبود نور است. پس اگر محیطی به رنگ سیاه و یا رنگ های بسیار تیره باشد، به لامپ های بیشتـری نیاز خواهد داشت. رنگ سیاه و یا همان مشکی، یک رنگ خنثی است که احساس قدرت، تاریکی و مرگ را بیان می کند.

استفاده از رنگ سیاه، در کنار رنگ های روشن (مانند زرد و نارنجی) می تواند به آن ها جلوه ی بیشتـری بدهد. اگر از رنگ سیاه به عنوان رنگ پس زمینه برای رنگ های تند و روشن استفاده کنید، باعث حس جنب و جوش بیشتـر آنها می شود. زیاده روی در استفاده از رنگ سیاه در طراحی کافه ها و رستوران ها، به شدت مشتـری ها را خسته خواهد کرد. رنگ سیاه، رنگی است که احساس جدی و پیچیده بودن را می رساند که برای کافه ها یا رستوران ها، احساس سادگی و صمیمت مشتـری ها، بسیار مهم است. جدی و پیچیده بودن، در تشریفات کاربرد زیادی دارد، اما باز هم در تشریفات از رنگ سیاه باید در جای مناسب آن استفاده کرد.

رنگ سفید

مناسب برای : سالن های پذیرایی و کلیۀ کافه ها، رستوران ها و بستنی و شیرینی فروشی های کوچک

روانشناسی رنگ ها در برند سازی کافه ها و رستوران ها

رنگ سفید، احساس نبود رنگ است. سفید، یک رنگ خنثی و عموماً بدون احساسات تلقی می شود. سفید در فرهنگ های بسیاری، نماد پاکی، کمال و خلوص است، اما باید در جای مناسب استفاده شود. در طولانی مدت می تواند باعث حس انزوا و سردی شود. رنگ سفید برای کلیۀ مجموعه های غذایی با محیط کوچک، بسیار مناسب است. چرا که این رنگ، نور را بیشتـر بازتاب می دهد و محیط را بزرگتـر نشان می دهد. بهتـر است رنگ محیط آشپزخانه، سفید رنگ باشد، چرا که هر گونه کثیفی را نشان می دهد و تمیـز بودن آشپزخانه، نظافت و بهداشت را به مشتـریان نشان می دهد.

هیچ رنگی، به اندازۀ رنگ سفید در طراحی دکوراسیون استفاده نمی شود. کمتـر محیطی (مانند منازل و مغازه ها) را می توانید بیابید که رنگ سفید در آن استفاده نشده باشد. ترکیب رنگ سایه های نارنجی، صورتی، سبز، آبی با سفید می تواند فضای آرامش بخشی را به وجود بیاورد. دیواری که تماماً سفید باشد، اصلاً برای کافه ها و رستوران ها مناسب نیست، چرا که دیوار سفید، خسته کننده و بدون خلاقیت است.

به قلم احسان صرامی

10 مرداد ماه 1398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed