یک فرضیه خطرناک!

از فجیع ترین روایت های صنعت دانه های قهوه، داستان کاپی لواک اندونزیایی است. گربه ای به نام زباد(civet) در مزارع می چرخد و از میوه قهوه تغذیه می کند. نکته اصلی معده این حیوان است که باعث ترشح آنزیم هایی می شود که باعث خاص شدن طعم قهوه می شود. در ادامه کارگران مدفوع  لواک را که حاوی دانه های دست نخورده قهوه است را جمع آوری می کنند و ادامه فرآیند فرآوری یعنی شستن، خشک کردن و رُست را روی آن انجام می دهند. قهوه ای به شدت گران و محبوب افراد ثروتمند!

در قسمتی از فیلم فهرست آرزوها (The Bucket List) با بازی مورگان فریمن، جک نیکلسون از آن به عنوان نوشیدنی محبوبش حرف می زند و اذعان می کند که کاپی لواک گرانترین قهوه جهان است، هرچند صرفا برای تعداد اندکی از مردمان دنیا آفریده شده است. جدا از زرق و برق و تجملاتی که این حیوان مسبب آن شده، در عمل برای خود حیوان بیچاره دست آرودی به جز محبوس و گرفتار قفس شدن در پی نداشته است. در حقیقت مزرعه داران قهوه به خاطر سود بیشتر و برای اینکه زحمت کمتری متحمل شوند، حیوان را در قفس نگه می دارند و شاخه های میوه ی قهوه را در قفس او می گذارند.

پر واضح است که در این حالت به راحتی می توانند مدفوع حیوان را جمع کنند تا اینکه بخواهند در مزرعه دنبال آن بگردند. اما این کار با خوی این حیوان در تضاد است چرا که لواک حیوانی بازیگوش و پرتحرک است و نگه داشتن آن در قفس باعث افسردگی و تندخو شدن آن می شود. از سویی مزرعه داران حیوان را از زیستگاه طبیعی اش دور کرده و او را برای تمام عمر در قفس نگه می دارند تا در چرخه غیرانسانی و غیر اخلاقی میوه قهوه را بخورد و دفع کند!

صنعت قهوه، مسبب شکل گیری ویروس بعدی در دنیا

این مسائل سال هاست که دغدغه ای برای سازمان حمایت از حیوانات شده و چیز جدیدی نیست. اما نکته قابل توجه نتایج خطرناک برخی پژوهش هاست که برخی از آن ها بر این باورند که این حیوان می تواند اثرات پاندمیکی همانند ویروس کرونا برای دنیا به بار آورد. استنباطی که سازمان  PETA ارائه داده نشانگر این است که به علت نزدیک بودن انسان به این حیوان برای بهره برداری از مدفوع حیوانی، امکان انتقال بیماری از یک میزبان حیوانی به یک انسان می تواند امکان پذیر باشد.

این مساله زمانی جنجال رسانه ای به پا کرد که سازمان حمایت از حیوانات به صورت مخفیانه گزارش ویدیویی از یکی از مراکز نگه داری این حیوانات در اندونزی پخش کرد. در کنار نشان دادن برخورد غیراخلاقی با این حیوان، این مساله بر سر زبان ها افتاد که بیماری پاندمیک بعدی ممکن است از صنعت قهوه آغاز شود.

استدلال آن ها این است که همانطور که حیوان زباد در کنار انسان و انواع دیگر حیوانات در قفس ، تعامل و ارتباط دارد، حمل و نقل فضولات این حیوان، زمینه را برای تولید و تکثیر بیماری های واگیر دارد فراهم می آورد. اگرچه PETA هنوز نتوانسته برای این ادعای خود مدرک قابل قبولی را ارائه دهد، اما با استناد به موارد مشابهی که قبلا توسط برخی حیوانات همچون خفاش و مورچه خوار پولکدار باعث آشفتگی و گسترش بیماری در سراسر دنیا شد، احتمال انتقال بیماری از سایر حیوانات ممکن می تواند باشد.

صنعت قهوه، مسبب شکل گیری ویروس بعدی در دنیا

تا همین چند وقت پیش بود که گوشت مورچه خوار پولک دار یکی از گوشت های پرطرفدار بود و روح انسان های تنوع طلب و زیاده خواه را سیراب می کرد، و در انتها چه شد؟ چیزی به جز بیماری و درگیری همه انسان های دنیا به بار آورد؟ حالا اگر فرض کنیم که تا همین الان هم تعداد زیادی از جنگل ها توسط این صنعت و کاشت زیاد قهوه در تمامی مراتع از میان رفته، اکنون نیز مسبب شکل گیری یک بیماری پاندمی دیگر شود فرضیه ای خطرناک و قابل تامل است. اکنون شاید زمان آن رسیده باشد که انسان زیاده خواه دست از چپاول طبیعت و آزار موجودات کره زمین بردارد و در آخر قانون کارما یقه مان را به اتهام زیاده خواهی نگیرد! اگر به فکر به بند کشیدن حیوانات نیستیم لااقل به فکر آینده بشریت باشیم که به همین راحتی در حال انقراض و نابودی است.

به قلم نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed