جمله ای هست که می گوید در قهوه، مساله بر سر مرگ و زندگی نیست، بلکه پای چیزی بسیار مهم تری در میان است! حضور در کافه ای که اکنون تبدیل به پاتوق همیشگی تان شده، اظهار فضل در باب کم و زیاد بودن اسیدیته قهوه، تیپ خاص و کافه رو داشتن همگی در کنار هم خوب و شکیل هستند، اما آیا داشتن این آیتم ها از شما یک قهوه خور حرفه ای می سازد؟

اگر صاحب کافه هستید یا در آن کار می کنید احتمالا با این جمله از سمت مشتری مواجه شده اید که قهوه طعم تلخ و زننده ای دارد و این همان طعم اصیل است. تعدادی از کسانی که با چنین جمله ای موافق هستند اغلب خود را عاشق قهوه معرفی کنند و مدعی این هستند که اطلاعاتی در رابطه با قهوه دارند. همان افرادی که مدت ها مشغول بحث کردن با باریستا بر سر پایین و بالابودن جزئیات و ریزه کاری ها هستند.

چه چیزی فرق بین یک قهوه خور آماتور و حرفه ای را نشان می دهد. داشتن اطلاعات هیچ گاه و در هیچ زمانی به ضرر کسی نبوده است. پس داشتن اطلاعات پایه در زمینه دان قهوه قطعا به شما کمک زیادی خواهد کرد. اینکه بدانید دان قهوه در چه شرایطی بهتر و خوش طعم تر خواهد شد به بهبود حس چشایی تان کمک شایانی خواهد کرد. شاید به همین علت است که بسیاری از قهوه خورهای حرفه ای حداقل یک دستگاه دم آوری قهوه و یک آسیاب در خانه خود دارند و هر بار که هوس قهوه می کنند همان موقع قهوه را آسیاب کرده و عطر و طعم دو چندانش را تجربه خواهند کرد.

نوع دستگاه نیز آورنده شخصیت نیست. یعنی مثلا فکر نکنید یک قهوه جوش ساده یا موکاپات ارزش کمتری نسبت به جدیدترین به به اصطلاح خفن ترین دستگاه های دم آوری دارند. چیزی که در نگاه قهوه خور قهار اهمیت دارد خود دان قهوه است.

 

فرق بین قهوه خور آماتور و حرفه ای چیست؟

از کجا دانه های قهوه خود را می خرید؟ از یک فروشنده خوش عطر که سیگار و توتون پیپ و چای خشک معطرش را در کنار دانه های قهوه قرار داده؟ باید بدانید که دانه های قهوه شدیدا بوگیر هستند و به راحتی بوی اطراف خود را سریع جذب می کنند. پس طبیعی است که یک قهوه خور حرفه ای از چنین جایی خرید نمی کند. یا این یکی چطور، قهوه فروش هایی که دانه های قهوه را در سیلوهای شیشه ای و استوانه ای شکل نگه داری نمی کنند. یا اصلا رستری هایی که دان قهوه را به صورت از قبل آسیاب شده می فروشند در صورتی که قهوه به سرعت عطر و بوی خود را از دست می دهد.

یک قهوه خور حرفه ای از فروشنده درخواست مقداری دان قهوه می کند آن هم برای دیدن کیفیت ظاهری و یکدست دان قهوه و تشخیص حدودی زمان رست. خب طبیعی است که رستر هم باید مقداری از دان ها را در اختیارتان قرار دهد. حالا چرا این همه دردسر؟ چرا قهوه را همان اول آسیاب شده نخریم؟ از مهم ترین دلایل نخریدن قهوه بصورت آسیاب شده این مساله است که برخی قهوه فروش ها قهوه های نامرغوب و بی کیفیت روبوستای کهنه را استفاده می کنند و باید بدانید که این یک ضرر صرفا مالی نیست بلکه برای افرادی که اعتیاد شدیدی به قهوه خوری دارند یک ضرر جانی نیز به حساب می آید. دان های بیش از حد رست شده حالت سرطان زا بودن به خود می گیرند و دان هایی که توسط یک غیرحرفه ای تفت داده شود را می توان از نشت روغن دانه به بیرون قهوه شناسایی کرد.

 باید بدانید که هرچه دان قهوه رست پایین تر  و رنگ روشن تری داشته باشد و به حالت مدیوم نزدیک باشد حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است و طبیعتا برای بدن نیز مفید است.

حالا در نظر بگیرید که قهوه آسیاب شده ای بخرید و پُر از دان های سوخته و نامرغوب باشد و شما این قهوه را از صبح تا شب میل فرمایید و از اینکه یک قهوه خور هستید به خود ببالید غافل از اینکه سیستم ایمنی خود را درگیر کرده و آنتی اکسیدان ها مصرف می شود و گلبول های سفید شروع به حمله کردن به قهوه ای که میل فرموده اید می کنند! یک قهوه خور حرفه ای قهوه را به مقدار زیاد نمی خرد چرا که می داند قهوه باید به صورت تازه مصرف شود.

اینکه قهوه پس از خرید در جای خشک و جدا از مواد شوینده و معطر نگه داری شود نیز از اصول کار است. اگر نتوانستید رستری قابل اعتمادتان را پیدا کنید یا حداقل هنوز پیدا نکرده اید بهتر است خودتان دان قهوه را انتخاب و خریده داری کنید و با یک دستگاه اسیاب ساده خانگی شروع به دم آسیاب و سپس نوش جان کردن آن کنید.

 

فرق بین قهوه خور آماتور و حرفه ای چیست؟

اینکه بسیاری افراد حاضرند پول بدهند تا یه دستگاه اسپرسوی خانگی نسبتا خوبی داشته باشند و آن را در آشپزخانه خود با بقیه لوازم آشپزخانه ست کنند هم ایرادی ندارد. اما می شود با پول بسیار کمتری یک دستگاه دم آوری ساده مانند فرنچ پرس و یک آسیاب خانگی خرید و از طعم قوی و مست کننده قهوه دمی مدت ها لذت برد در حالی که فضای اشپزخانه مملو از عطر مرکبات شده است. اینکه تا چه اندازه ما مساله تجملات، چشم و هم چشمی، نگاه های سطحی و حفظ ظاهر را وارد تمامی نکات زندگی خود کرده ایم؛ از مهم ترین تصمیمات زندگی تا خوردن یک فنجان قهوه، یک مساله با اهمیت است. چرا که حتی یک فیلسوف قهوه نیز هنگام خوردن قهوه به خود نفس قهوه دقت دارد تا مسائل حاشیه ای و لباسی که بر تن دارد!

به قلم نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed