اگر صاحب کافه هستید یا در آن کار می کنید احتمالا با این جمله از سمت مشتری مواجه شده اید که قهوه طعم تلخ و زننده ای دارد و این همان طعم اصیل است. تعدادی از کسانی که با چنین جمله ای موافق هستند اغلب خود را عاشق قهوه معرفی کنند و مدعی این هستند که اطلاعاتی در رابطه با قهوه دارند.

این رویکرد محافظه کارانه در مورد قهوه همیشه تقصیر مصرف کننده نیست. چرا که گاهی خود ما در این صنعت و در کافه هایمان چنان فضا و محیط را جذاب نشان می دهیم که جایی برای بهتر کردن کیفیت طعم و ارتقای حس چشایی مشتری نمی گذاریم و همین می شود که مشتری هایمان ساعت ها در کافه مشغول گپ و گفت و البته تعریف از قهوه ای هستند که شاید آنی نباشد که تصورش را می کنند.

کم نیستند کافه های مدرنی که هزینه های زیادی صرف تبلیغات و اجاره های مکان لوکسی در بهترین جای شهر می کنند ولی مدت هاست به کیفیت قهوه ای که سرو می کنند بهایی نداده اند.

حقیقت سخت این است که بسیاری از مصرف کنندگانی که ادعا می کنند عاشق قهوه هستند، در واقع عاشق کافه هستند، نه قهوه با کیفیت. لذت بردن از غذای خوب به همراه  قهوه، یا یک لیوان بزرگ لاته با تزیین بسیار زیبا متأسفانه شما را به عنوان یک عاشق طبقه بندی نمی کند. هر چند این تعریف بسیاری از دوستداران به اصلاح قهوه است!

چگونه می توان یک مشتری را با یک فنجان قهوه، که اکنون سرد شده و صرفا ساعت هاست با لپ تاپ خود کار می کند عاشق قهوه دانست؟ پس درک واقعی از قهوه چه می شود؟ حس بو و عطر واقعی آن که با خوردن هر جرعه از آن حس می شود کجاست. یا بلاگرهای غذایی که البته در اطلاع رسانی جایگاه ویژه ای دارند و معمولا مخاطب های زیادی آنان را دنبال می کنند، اما دلیل نمی شود که نگاه تخصصی به موضوع یا بالاخص به قهوه داشته باشند.

معتاد یک فنجان قهوه اصیل هستید یا عاشق نشستن در کافه

پیشنهاداتشان نیز اغلب یک کاپ قهوه سینگل یا v60 است! و در آخر نیز به قهوه ای که می خورند امتیازاتی از صفر تا پنج می دهد. داشتن امکانات زیاد، دوربین حرفه ای و شات های رنگارنگشان هم نمی تواند دلیلی بر داشتن تخصص باشد. با این همه حال چگونه دوست داران واقعی قهوه، قهوه اصیل را تعریف می کنند. طبق نظرسنجی گرفته شده، عاشقان واقعی قهوه، آن را از همه ابعاد مد نظر قرار می دهند، از شروع آن در مزرعه، کشاورزان، برداشت محصول، رستری که دان قهوه در آن رست شده، تا باریستایی که یک فنجان قهوه را تحویل مشتری می دهد همگی در شکل گیری یک فنجان قهوه اصیل نقش دارند. بسیاری از افرادی که دانش تخصصی  در این زمینه دارند از لبخند رضایتشان پس از نوشیدن یک فنجان قهوه می توان فهمید که تا چه اندازه حس خوبی دارند.

معتاد یک فنجان قهوه اصیل هستید یا عاشق نشستن در کافه

عشق به قهوه در آنان واضح است. نه تظاهری می کنند نه ادعای خاصی در آنان دیده می شود، آن ها فقط از چیزی که می نوشند لذت می برند!  این که آن را در کافه ای کوچک و دنج در جای نه چندان مطرح بنوشند، یا اینکه منوی غذایی آنان تا چه اندازه متنوع و جذاب است، این مسائل آنان را از اصل مطلب دور نمی کند.،عشق به قهوه در آنان کاملا مشهود است. شاید هنوز مصرف کنندگان برای قهوه تخصصی آماده نیستند. چرا که قهوه پیچیده است و شاید هنوز ما تست کنندگان سبک قدیمی هستیم و عادت کرده ایم که همان دیدگاه قدیمی تلخی طعم قهوه را بدون هیچ کم و کاستی قبول کنیم. شاید هنوز داستانی که پشت هر دان قهوه هست را نشنیده ایم، شاید نمی دانیم که قهوه فراتر از یک نوشیدنی ساده است.

برگرفته از مقاله  Are you a speciality coffee lover or a lover of cofes

مترجم نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed