طراحی منوی کافی شاپ… قسمت یک

قبل از طراحی کافی شاپ، منوی آن را در نظر داشته باشید

شغل کافه داری و یا علاقه به داشتن یک کافی شاپ خوب، باعث شده است که هر روز بیشتر از دیروز شاهد افتتاح کافی شاپ های رنگ و وارنگ در سطح شهر های بزرگ باشیم اما شروع کار تنها ده درصد از ماجرا را شکل میدهد. (نود درصد مابقی کار در طول مدت کاری بر اساس رضایت مشتری ها تکمیل می شود.) به همین دلیل است که قبل از شروع کاری، باید از بطن و ماجرای کار اطلاع پیدا کرد. شروع کاری یک کافی شاپ آنقدر پیچیده است که نیازمند افراد متخصص و با تجربه است تا تیم کاری آن کافی شاپ در طول مدت، با مشکلات متعددی مواجه نشوند.

اگر می خواهید ماندگار شوید، باید همۀ جوانب را در نظر بگیرید؛ باید حساب شده شروع کنید. یکی از فاکتور هایی که برای راه اندازی کافی شاپ باید مورد توجه قرار گیرد، این است که منوی شما چگونه باشد چرا که بطن کاری یک کافی شاپ، کسب درآمد بر اساس خدمات رسانی به مشتری هاست.

خدمات یک کافی شاپ، عمدتا سفارشاتی هستند که درون منو نوشته شده اند و باید به مشتری عرضه شوند. توجه به این اصل، قبل از راه اندازی، پروسه ای کلان را در کافی شاپتان در بر می گیرد که در تأمین و مدیریت سفارشات مشتری هایتان دچار مشکل نشوید. شما باید بر اساس منویی که در نظر دارید، دستگاهایتان را خریداری کنید و قبل از طراحی، مکانی مناسب را برای جای دستگاه ها و وسایل تعیین کنید.

یک منوی ساده را می توان اینگونه بررسی کرد:

1. چه نوشیدنی ها و اغذیه هایی دارا باشد و

2 . از چه نوع کیفیتی بر خوردار باشند.

نوشیدنی ها اصلی ترین بخش منوی کافی شاپ ها هستند و می توانند با کیفیت های مختلفی به مشتری عرضه شوند. هر چه کیفیت آنها بالا تر باشد، هزینه های مختلفی به همراه خواهد داشت و نیز قیمت نهایی برای مشتری بالاتر خواهد بود.

برای نمونه اگر شما در منویتان انواع اسموتی ها را در نظر بگیرید، نیاز به انواع میوه ها دارید و مجبورید میوه های تک فصل را به صورت یخ زده درون فریزر داشته باشید. و اگر فروش شما بالا رود، نیاز به چند فریزر و یا یک فریزر بزرگ و صنعتی دارید. می توانید درون اسموتی خود، در صورتی که میوه ای خاص را ندارید، از سیروپ و طعم دهنده ی آن و یا بستنی ای که از آن طعم دارید استفاده کنید که اینچنین کیفیت آنرا پایین می آورید. چرا که شما به نوعی در کار خود تقلب کرده اید و انتظار مشتری را برآورده نکرده اید.

در مثالی دیگر اسپرسویی که به مشتری عرضه می شود، یکی از ملاک های حرفه ای و خوب بودن یک کافی شاپ است. عوامل زیادی در این امر مانند کیفیت دانۀ قهوه، دستگاه آسیاب قهوه، دستگاه اسپرسو و … دخیل هستند تا اسپرسویی خوب به مشتری عرضه گردد. یک دستگاه اسپرسوی ارزان قیمت، نمی تواند طعم قهوه های تخصصی را آنطور که باید، نمایان سازد اما نکته ای که همیشه دارای اهمیت است، تجارت و کسب درآمد است.

یک صاحب مغازۀ قهوه فروشی داخل بازار می داند که مشتری هایش به خاطر قیمت مناسب قهوه هایش مشتری او هستند، پس او موظف نیست که دستگاهی فوق العاده حرفه ای و گران قیمت بخرد؛ همانطور که کافی شاپی که در بالای شهر قرار دارد، موظف است دستگاهی حرفه ای خریداری کند.

ملاکهایی که برای طراحی منو باید به آنها توجه کرد، چیست؟

برای طراحی و نوشتن منو، شما باید به طیف مشتری های خود توجه کنید. طیف مشتری ها را می توانید بر اساس مکان و محل کافی شاپ خود حدس بزنید. )همچنین برای طراحی و دکوراسیون هم باید به این عوامل توجه داشت.( شما می توانید به کافی شاپ های اطراف سر بزنید و ببینید که چه طیف مشتری ای را در خود بیشتر جای داده اند و منوی آنها چگونه است.

می توانید مانند آنها عمل کنید و یا خلاف آنرا تا طیف مشتری های مخالف و مختلف را به سوی خود بکشید. برای نمونه اگر کافی شاپی را که قصد راه اندازی آن را دارید، نزدیک دانشگاهی باشد، بیشتر مشتری های جوان را خواهید داشت. پس بیشتر می توانید نوآوری داشته باشید. چرا که جوان ها به چیز های تازه علاقه نشان می دهند و همچنین باید قیمت ها هم پایین تر و مناسب تر باشند.

قبل از طراحی کافی شاپ، منوی آن را در نظر داشته باشید

همانطور که در عکس مشاهده می کنید، منو متناسب با شرایط کافی شاپ طراحی شده است و دستگاه ها کارآمد و کوچک خریداری شده اند تا محیط کاری شلوغ به نظر نرسد.

ادامه دارد…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed