مهران محمدنژاد ميرجانى،  نامى بزرگ در صنعت قهوه ايران است ، اولين قهرمان ملى باريستا ايران ، اولين سفير قهوه از ايران در جهان ، عضو ارشد هيئت علمى باريستا ايران

مهران در  ١٣٦٥/٠٦/٢٨  در خانواده اى هنر دوست در جنوب ايران  متولد شد ، تحصيلات او  در رشته مهندسى نرم افزار  است ، اما میل به رقابت او باعث شد  در رشته هاى ورزشى مانند فيتنس و موتور سوارى به فعالیت بپردازد و بارها عناوین متعددی را کسب کند ، مهران در اواسط تحصيل به دليل شور و اشتياقى كه نسبت به صنايع غذايى داشت ، زندگی خود را تغییر داد و اولين كافى شاپ خود را در سال ٢٠٠٧ در شهر بندر عباس به نام “كافه ياسى” افتتاح نمود .

مهران محمدنژاد اولين سفير قهوه ايران در جهان

علاقه او به این رشته از صنايع غذایي  باعث شد که او هر روز  به دست آوردهاى بيشترى در اين زمينه برسد ، براى به روز بودن در این صنعت دوره هاى علمى زيادى را در ايران و كشورهاى تركيه ، امارات نزد اساتيد مطرح جهانى گذراند  پيش از انكه در ايران زمزمه اى از مسابقات ملى باريستا ايران به گوش برسد ، او با عشق به علم قهوه در اين زمينه به پيشرفتهاى چشمگيرى دست يافت.

پس از بازگشايى انجمن باريستا ايران توسط محمد آقا محمد خانى ،  مهران  به عضويت اين انجمن در ايران در آمد و با استفاده از فرصت علمى به وجود آمده  توسط انجمن باريستا ايران  او هر روز موفق به كسب مهارتها و تجربيات بيشتر در سطح بسيار بالا و حرفه ای در این رشته شد.

عشق به هيجان ، آدرنالين، قهرمانى ، ارتقا سطح علمى و اين قبیل فاكتورها باعث شد كه از اولين مسابقه در اين صنعت ، مهران وارد مسابقات شود و هر بار افتخار جديدى براى خود و صنعت قهوه ايران به ارمغان بياورد .

از تحولاتى كه مهران با حضورش در مسابقات بر صنعت قهوه ايران گذاشت ، مي توان به ، اوصول پرزنتيشن حرفه اى ، نحوه علمى درست كردن سيگنيچر درينك ، پوشش باريستا و استفاده از قهوه تخصصى اشاره كرد ، لازم به ذكر است  كه مهران محمد نژاد اولين باريستا ايرانى است كه قهوه تخصصى را در ايران معرفى و پرزنت كرد ، تا پيش از آن هيچ كس در ايران از قهوه تخصصى اطلاعاى نداشت .

مهران مي گويد كه واقعأ خوشهالم كه باعث چنين رشد و پيشرفتى  در كشور شدم چرا كه چهره مسابقات ديالوگ ها ، قهوه مصرفى و … بخشهاى بزرگى را تحت تاثير قرار دادم و به سمت موج سوم قهوه هدايت كردم  و اين باعث افتخار من است .

مهران به عنوان اولين قهرمان ملى ايران ، اولين سفير قهوه ايران بايد به مسابقات جهانى باريستا در  سياتل آمريكا مي رفت اما با رد درخواست ويزا او و تيم ملى ايران در كنسولگرى ايالات متحده در انكارا ، كل تيم ايران نا اميد از حضور در رقابتهاى جهانى به تهران باز گشت ، اما از انجايى كه مهران حاضر نبود تسلیم شود و شانس خود را براى حضور در مسابقات باريستا جهان از دست بدهد ، تسليم نشد و دوباره با تلاش مضاعف و با كمك جمع كوچكى از دوستان موفق به دريافت ويزا ايالات متحده در ايروان ارمنستان شد.

تنها 9 روز قبل از شروع مسابقات جهانى ، اما به تنهایى ، او نمي توانست هيچ هم تيمى در رقابت جهانى به همراه داشته باشد ، اما شخصيت كاريزماتيك و قوى او باعث شده بود با اين شرايت هم به مسير ادامه دهد ، مهران واقعأ به تنهایى سردمدار قهوه ايران در رقابتهاى جهانى بود  و اين عشق و شور مهران دور از ديد جهان قهوه نماند و باعث شد توجه جامعه جهانى صنعت قهوه به ايران و پتانسيل بالا در اين رشته جلب شود .

او با سخت ترين شرايط به مقام ٤٠ از ٤٩ كشور و تيم حاضر در رقابتها دست يافت ، بالا تر از كشورهایى مثل آلمان ،بلژيك و تركيه . مهران محمد نژاد باعث افتخار ملى حاضران در صنعت قهوه كشور بود و بخاطر تصويرى كه او از شور و اشتياق جوانان ايرانى در ذهن فعالان و توليد كنندگان اين  صنعت  ساخت توانست قراردادهاى تجارى زيادى را در این صنعت به سرانجام برساند ، صنعت قهوه ايران به مهران محمد نژاد افتخار مي كند. بعد از اين رویداد تعداد نمايندگان و شركتهاى توليد كننده خارجى در ايران به سرعت بالا رفت و صنعت قهوه ايران به سرعت در حال پيشرفت به جلو بود .

مهران بعد از مسابقات جهانى سياتل کشور امریکا به تهران بازگشت و اولين دوره باريستا كاليبريشن را در تاریخ ٠٨/١٤/٢٠١٥ ايران برگزار كرد ، تيم قهوه ايلى ايتاليا با هدايت و مربيگرى مهران توانست به مقام نخست در اولين مسابقات True Artisan Café  ٠٦/١٧/٢٠١٥ در ايران دست پیدا کند ، در اولين مسابقات ملى جزوه/ايبريك ايران در ٠٢/٠٥/٢٠١٦ موفق به كسب مقام نايب قهرمانى ايران شد، داورى مسابقات حرفه اى ، برگذارى كلاسهاى معرفى قهوه در شهر هاى مختلف ايران و……

مهران تجربيات خود را با ديگر فعالان اين صنعت در ايران به اشتراك گذاشت ، اما در ٠٦/١٠/٢٠١٦ دوباره به سياتل آمريكا باز گشت، براى دنبال كردن هدف اصلى يعنى قهرمانى مسابقات باریستای جهان ، او  مي گويد براى قهرمانى در مسابقات جهانى بايد فاكتورهاى گوناگونى داشته باشم از جمله :

– توانايى صحبت كردن به زبان انگليسى در سطح بالا .
– دسترسى به قهوه هاى گوناگون
– شركت در نمايشگاه هاى تخصصى اين صنعت .
– تكنولوژى روز ، گفتگو جهانی با ديگر فعالان اين صنعت .

و بسيارى ديگر از فاكتورهاى  قهرمانى ، البته دست یافتن به مباحث بالا کمی سخت است ولی با تلاش و ممارستی که از خود می شناسم به آن دست پیدا خواهم کرد.
او مي گويد در حال حاضر مشغول به كارهاى تحقيقاتى  در اين زمينه هستم و در كالج ادموند مشغول خواندن زبان انگليسى و مدیریت بازرگانی هستم ، همچنين عضو فعال هيئت علمى انجمن باريستا ايران هستم ،  هدف ما كمك به بالا بردن سطح زندگى تمام مردم جهان است تمام كسانى كه در جهان قهوه مي نوشند و نه فقط قهرمانى زيرا آن به تنهاى گذراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed