نکات استخدام نیروی مناسب

یکی از دغدغه‌های مهم مدیران کافه‌ها و رستوران‌ها استخدام نیروی مناسب جهت فعالیت در مجموعۀ غذایی‌شان است. برخی مدیران از کمبود نیروی کارآمد گله می‌کنند، در حالی‌که به خوبی می‌دانیم جوانان و افراد زیادی در جامعۀ ایرانی به دنبال شغل مناسب می‌گردند و انواع مهارت‌ها و تخصص‌های ویژۀ خودشان را دارا هستند و یا به خوبی مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرند. ممکن است هنگام استخدام نیرو، فرد مناسب را پیدا نکرده باشید و یا شرایطی را برای امنیت شغلی او تضمین نکرده باشید. کارگزار، یکسری انتظارات از کارفرما دارد و کارفرما هم انتظاراتی از کارگزار دارد. به همین دلیل می‌بایست رابطۀ حرفه‌ای بین آنها، سالم و شفاف باشد. برخی مدیران رفتار درستی با کارگزاران ندارند و برخی افراد هم با اینکه در مجموعۀ خوبی استخدام شده‌اند رفتار و فعالیت خوبی از خودشان نشان نمی‌دهند.

البته در این مطلب سعی داریم به نکاتی اشاره کنیم که به عنوان یک مدیر، چگونه نیروی مفید و کارآمدی استخدام کنید.

پیدا کردن نیروی کار تقریباً آسان است، اما پیدا کردن نیروی کار ماهر، متخصص و متعهد سخت است. با انتشار آگهی‌های مختلف در انواع شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، نرم افزار ها و.. می‌توانید افراد مختلفی را به سمت خودتان فرا بخوانید و با انجام یک مصاحبۀ کاری، آنها را بسنجید.

 به عنوان یک مدیر آگاه ابتدا باید بدانید در هنگام استخدام با ربات‌ها مواجه نیستید. شاید این نکته خنده‌دار باشد، اما مدیران بسیاری دیده می‌شوند که حد انتظاراتشان از نیروها فراتر از حد انتظار از یک انسان است. هر انسان شخصیت‌ و توانمندی‌ها و ضعف‌های متفاوتی دارد. پس بهتر است بگوییم (سطح انتظاراتتان از نیروی کار بالا نباشد. بلکه مناسب با فعالیت و توانایی‌های او باشد.) اگر چه به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور هستید افراد کمتری را استخدام کنید، اما به هیچ عنوان دلیل نمی‌شود که بخواهید در ازای پرداخت حقوق، انتظارات نادرستی از کارگزار داشته باشید. چنین رفتاری، باعث می‌شود که نیروی ثابت و چند ساله‌ای در مجموعه‌یتان نماند و افراد کارآمد و متعهد را از دست دهید. فردی که برای خودش ارزش قائل باشد، به سختی می‌تواند با بی احترامی‌ها و زروگویی‌ها کنار بیاید.

اگر چه حتماً باید با همۀ افراد جویای کار مصاحبه انجام دهید، اما در هنگام مصاحبه‌ی استخدام نمی‌توانید شخص را به طور درست اعتبار سنجی کنید. به دلیل آنکه اشخاص ممکن است در تعریف از خودشان، مهارت‌ها و سابقۀ کاریشان اغراق کرده یا دروغ گفته باشند. زمان کوتاهی ( از ۳ روز تا یک هفته) به خودتان و شخص جویای کار مهلت دهید تا هر دو طرفین -کارفرما و کارگزار- یکدیگر را اعتبار سنجی کنید.

شخصی را استخدام کنید که به وظیفه‌ی خود متعهد باشد. فعالیت کاری مناسب فقط به وسیله‌ی قرار داد و سفته و جنگ روانی پدید نمی‌آید. روابط کاری بین کارفرما و کارگزار باید سالم باشند. اگر چه عقد قرار داد معتبر توسط فرد یا سازمان‌های معتبر و دریافت ضمانت (مانند سفته) یکی از اصول قانونی استخدام است، اما نباید برای کارفرما و کارگزار شرایط روانی نامناسبی را ایجاد کند و تنها تعهد و ضمانت مابین آنها باشد. هر دو طرف (کارفرما و کارگزار) باید نسبت به گفته‌ها و فعالیت خودشان تعهد داشته باشند و در عمل آن را نشان دهند.

توانایی سازگاری افراد را برسی کنید. در هر مجموعه از دکوراسیون گرفته تا رسپی‌ها و طیف مشتریان تفاوت‌های زیادی وجود دارد. نیرویی که بتواند با شرایط موجود سازگار شود، کارآمدتر است.

به جای پرسیدن سؤالات کلیشه‌ای که اکثر مدیران در هنگام استخدام می‌پرسند، تمرکزتان روی قابلیت‌ها، مهارت‌ها، اعتماد به نفس و نگرش شغلی شخص جویای کار باشد. هر کسی در برخی زمینه‌ها موفق تر از برخی زمینه‌های دیگر است. ممکن است نیروی تازه‌ای که استخدام می‌کنید، مهارت‌های مدیریتی بهتری نسبت به برخی دیگر داشته باشد و بتواند با دیگر نیروها تعاملات بهتری داشته باشد. این شخص را پس از چند ماه فعالیت می‌توانید به عنوان سر شیفت انتخاب کنید. البته شرایط هر مجموعۀ غذایی متفاوت است. برخی مجموعه‌های غذایی دارای چند نفر نیرو هستند و برخی ده‌ها و حتی صد ها نیرو دارند.

  به سؤالاتی که شخص جویای کار در هنگام استخدام می‌پرسد، خوب توجه کنید و پاسخ درستی دهید. به عنوان کارفرما بین شما و کارگزار باید صداقت مناسبی برقرار باشد.

 به هیچ عنوان وعدۀ افزایش حقوق، تغییر وظایف و بهتر شدن شرایط را به نیروی کار ندهید. اگر چه هم قصد داشته باشید که این کار را انجام دهید، ولی از آینده خبر ندارید و ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که نتوانید به وعده‌یتان عمل کنید؛ پس بهتر است در زمان مناسب به آن عمل کنید و از قبل چیزی نگویید.

 در هنگام استخدام، از شخص بپرسید در چه کارهایی خوب عمل نمی‌کند. از این طریق می‌توانید حسن گفتار شخص را بسنجید. چنانچه شخصی به ضعف‌های خود به درستی اقرار نکند و یا آنها را نشناسد نمی‌تواند آنها را به خوبی برطرف کند.

به رزومه‌ای که در فرم استخدام نوشته می‌شود و یا شخص می‌گوید اکتفا نکنید. همانطور که گفتیم مدت ۳ روز تا ۷ روز، فردی که جویای کار است را اعتبار سنجی کنید.

به شخصیت افراد توجه کنید. ویژگی‌هایی مانند منظم بودن، متعهد بودن، هیجانی و یا عاقلانه رفتار کردن و… به شخصیت افراد مربوط می‌شوند. شخصیت به ما نشان می‌دهد که در آینده، احتمال بروز چه رفتاری از فرد وجود دارد.

در هنگام استخدام ، از شخص در مورد بیماریهای جسمی و یا روانی که به آن مبتلا است سوال کنید و بخواهید که صادقانه پاسخ دهد. چنانچه بیماری بیان کرد که برایتان ناآشنا بود، با چند سرچ ساده در گوگل با آن آشنا شوید . برخی بیماری‌های روانی و یا جسمانی که افراد به آن مبتلا هستند برای فعالیت در کافه و رستوران مناسب نیستند و ممکن هم برای شخص و هم برای خودتان مشکل ایجاد کند

 در هنگام استخدام کیفیت را مقدم بر کمیت بدانید . یک نیروی با تجربه و کارآمد می‌تواند به جای دو یا چند نیروی آماتور فعالیت کند. همانگونه که ضریب هوشی انسان‌ها متفاوت است، توانایی‌های آنها برای فعالیت در کافه‌ها و رستوران‌ها متفاوت است. ممکن است یک نیروی پرانرژی و با توان و با یادگیری زیاد را استخدام کنید، اما در طول زمان متوجه شوید که نمی‌تواند با همکارانش به خوبی کنار بیاید و حتی ممکن است ایجاد مشکل کند. به عنوان یک مدیر با توجه به شرایط ابتدا باید با تذکر و حتی جریمه (مثلاً کسر حقوق و یا تغییر وظیفه) او را تنبیه کنید. چنانچه فرد خودش اهمیتی به تغییر رفتارش نداد، می‌توانید با توجه به مشکلاتی که ایجاد میکند، تصمیم بگیرید که بماند یا برود.

 حقوق و مزایای نیرو ها را با توجه به مفید بودن آنها تغییر دهید . پس از دو ماه فعالیت یک شخص ، می‌توانید تشخیص دهید که تا چه میزان برای کافه یا رستوران شما کارآمد و مفید است . با افزایش حقوق و مزایا ، شخص را به ادامه‌ی فعالیت بهتر تشویق کنید. گاهی می‌توانید با سخنان زیبا و هدایای مختلف آنچنان احساس خوبی به افراد فعال در مجموعه‌یتان هدیه دهید که برای ادامۀ فعالیت بهتر تلاش کنند.

  از استخدام کسی که بین منزل تا محل کارش فاصله‌ی زیادی است ، پرهیز کنید . اینکه فرد بخواهد هر روز مسافت زیادی را از محل کار تا منزلش طی کند و زمانش را از دست بدهد، فرسایش شغلی به وجود می آورد و از کارش دلسرد می‌شود.

از استخدام نیرویی که قدرت تحمل مناسبی ندارد، پرهیز کنید. پس از چند ماه فعالیت خسته شده و از ادامه‌ی کار منصرف می شوند.

این مطلب، تجربۀ ما از فعالیت در کافه ها و رستوران های مختلف است و خوشحال می شویم نظرتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed