نکاتی مهم در صنعت کافی شاپ و رستوران

1- لطفا به هیچ عنوان پا در مسیر تدریس و راه اندازی کافه و رستوران نگذارید. حداقل۴ سال تجربه کسب کنید و بعد راه‌اندازی و منونویسی را برای خودتان شغل تصور کنید. ۴ سال به اندازه‌ی زحماتی است که برای کسب مدرک لیسانس از یک دانشگاه متحمل می‌شوید و در صنایع غذایی هم باید همینطور باشد. متاسفانه جوانان بسیاری را می‌بینم که پس از ۶ ماه فعالیت در صنعت قهوه خیلی زود مدرس می‌شوند. در دانشگاه باید چند سال زحمت بکشید تا استاد شوید؟ ۶ سال؟ ۸ سال؟ ۱۰ سال؟ دیگر اساتید و مجامع علمی همچنین باید شما را تأیید کنند تا به عنوان مدرس و استاد شناخته شوید. پیشرفت و پله‌های موفقیت را با سرعت طی کردن بسیار خوب است، اما استاد شدن اصول و قواعد خاص خودش را می‌طلبد، پس در این مورد صبور باشید. اگر صبور نباشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ کاملا مشخص است، اسم و اعتبارتان با اشتباهاتتان و بی تجربگی‌تان لطمه خواهد خورد.

2- تا سن ۳۰ سالگی به فکر ثروتمند شدن در صنعت قهوه و سایر صنایع غذایی نباشید. صبر کنید تا اندک اندک تجربه و آگاهی و ثروت را با هم کسب کنید. صنایع غذایی و نوشیدنی می‌توانند شما را ثروتمند کنند، اما با صبر و حوصله. اگر برای ثروتمند شدن عجله داشته باشید، مابقی سالهای عمر را می‌خواهید چکار کنید؟ همان ثروت را خرج تفریح کنید و یا همان ثروت را در جای دیگری (چه درست و چه غلط) سرمایه گذاری کنید؟ اگر قرار باشد یکسال، مسیر ده ساله را بروید، چه انتظاری از نه سال باقی مانده خواهید داشت؟ ثروت بسیار، توان مدیریتی بالا و تجربۀ کافی می‌خواهد تا بتوانید کاملا درست و بهینه آن را سرمایه گذاری کنید.

3- سایر مشاغل مربوط به صنایع غذایی و نوشیدنی را بررسی کنید و به هیچ عنوان جو گیر نشوید که فقط یک شغل وجود دارد و حتما باید عاشق همان شغل شوید. مشاغلی مانند طراحی و ساخت تجهیزات، تعمیر تجهیزات، فروش تجهیزات سنگین(مانند فر و هود صنعتی و..) ، تدریس صنایع غذایی، فروش کتاب و پکیج آموزشی، فروش اکسسوری کافه و رستوران، امور تولید محتوا و… مشاغل پولسازی هستند که هر کدام در جای خودشان اهمیت دارند. در صنایع غذایی تا دلتان بخواهد تجهیزات مختلف وجود دارند که می‌توانند با مهندسی معکوس آنها را بسازید و همچنین با یادگیری تعمیرات آنها ثروتمند شوید. تعمیرات یک اسپرسو ماشین، دستگاه رستر قهوه، فر ریلی پیتزا، یخچال، فریزر و … می‌توانند درکمترین حالت ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به صورت پاره وقت برایتان سودآوری کنند.

به غیر از صنعت قهوه، چند شغل و حرفۀ دیگر را نیز بررسی و حتی تجربه کنید. چه بسیار باریستا ها و بارتندر هایی را می شناسم که پس از دو تا چند سال فعالیت، علاقه یشان کمرنگ شد و به مشاغل پولساز دیگری روی آوردند. یکی از بهترین بارتندرهایی که می شناسم اکنون به شغل طلافروشی مشغول است، چرا که تصمیم گرفت زندگی اش را انطور که می خواهد تغییر دهد و ثروتمند شود.

4- به حالات روحی و روانی‌تان دقت کنید و اگر مشکلی مانند افسردگی دارید درمانش کنید. سایر مشکلات و اختلالات روانی می‌توانند شما را مانند بیماری های جسمی از موفقیت دور کنند. ذهن و روان انسان است که او را به سمت موفقیت راهنمایی می‌کند و ثروت برایش به ارمغان می‌آورد.

 چه بسیار انسان‌هایی را می‌شناسم که انبوه ثروت خانوادگی را با تفریح و کارهای احمقانه در عرض چند ماه تا چند سال نابود کرده‌اند و همچنین چه بسیار انسان‌هایی را می‌شناسم که در بدترین شرایط توانسته‌اند به شغل و ثروت خوبی که راضی‌یشان کند دست یابند. ( این به نکتۀ 2 نیر مربوط می شود.)

5- برای برند شخصی خودتان و یا کسب و کارتان وب‌سایت راه اندازی کنید و به سئو و بهینه سازی آن اهمیت دهید. اینکه با جست و جوی ساده در گوگل شناخته شوید، می‌تواند مشتری‌های بسیاری برایتان به ارمغان بیاورد. این به هوش خودتان بستگی دارد که چگونه و تحت چه شرایطی مشتری‌های جدید پیدا کنید.

6- زیاد خودتان را درگیر عناوین نکنید. عناوین شغلی آنچنان مهم نیستند وقتی می‌توانید با چند فعالیت مفید، درآمد خوبی کسب کنید. اصلا نباید اجازه دهید که کلمات شما و فعالیتتان را تعریف کنند و برایتان تعیین تکلیف کنند، این شما هستید که می توانید کلمات و عناوین مختلف خلق کنید و سر زبان ها بیندازید. پس از سالها فعالیت، دیگر برای من فرقی ندارد که فردا صبح باریستا شوم یا بارتندر یا پیتزا زن یا رستر قهوه، چرا که من تمام این مشاغل را به صورت بلند مدت تجربه کرده‌ام و بیشتر به درآمدزایی توجه داشته‌ام.

7- چه بخواهید چه نخواهید باید به این باور برسید که پول مهمتر از علاقه و استعداد است. اگر پول باشد استعدادهای شما می‌توانند شکوفا شوند و پیشرفت کنید. پس سعی کنید به جای ترک شغل و حاشیه‌سازی در محیط کار و شبکه های اجتماعی، تمرکزتان را روی درآمدزایی حفظ کنید و پول بیشتری کسب کنید. سعی کنید درآمد خوبی داشته باشید، سپس علایق و استعدادهای خودتان را شکوفا کنید. در صنعت قهوه، کافه و رستوران‌داری نیاز به یادگیری دارید و هیچ استادی به شما رایگان آموزش نخواهد داد، هیچ کتابی رایگان در اختیارتان فرار نخواهد گرفت و هیچ مواد اولیه‌ای برای تمرین و یادگیری را رایگان بدست نخواهید آورد؛ پس به درآمدزایی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

8- در بازار اعتبار بسیار مهم است. مخصوصا در مشاغلی مانند فروش تجهیزات که با مبالغ مالی سنگین سر و کار داریم، بزرگان اینگونه صنایع، یکدیگر را می‌شناسند. اکثر افراد برای کسب اعتبار می‌کوشند تا اسمشان بیشتر از دارایی‌شان ارزش داشته باشد. اعتبار اسم در نهایت می‌تواند به اعتباری خریدن و اعتبار چک بانکی منجر شود.

9- از این شاخه به آن شاخه پریدن را فراموش کنید اما من هم انجام داده‌ام و تجربه‌ی اکنونم را مدیون آن هستم. باز هم می‌گویم تا سن ۳۰ سالگی بیخیال ثروتمند شدن باشید. تجربه های بسیاری کسب کنید اما فراموش نکنید که تغییر شغل زیاد، کاملا جلوی موفقیت شما را خواهد گرفت. اگر شغل خوبی دارید که می‌دانید نسبت به مشاغل قبلی‌تان بهتر است آن را از دست ندهید. چون شغلی که در آن آرامش، درآمد، اعتماد به نفس و همکاران خوبی دارید، بسیار با ارزش تر از شغلی است که صرفا درآمد زیادی دارید اما آرامش ندارید. ( البته میزان مقاومت افراد نسبت به استرس‌های روانی متفاوت است و هر کسی در طول زمان می‌تواند بر روان خودش تسلط پیدا کند و خودش را آرام نگه دارد)

10- در هر زمینه‌ای سعی کنید دیدی وسیع داشته باشید و تمامی زمینه‌ها و نکات را بررسی کنید و با آرامش کافی تصمیم بگیرید. به ویژه زمانی که دچار بحران یا مسئله‌ای استرس‌زا مانند درگیری با مشتری شده‌اید. دید وسیع به شما کمک می‌کند که تمامی نکات مثبت ونکات منفی را در یک مسئله پیدا کنید و حتی حدس بزنید. دید وسیع می‌تواند به آینده‌نگری کمک ویژه‌ای کند.

11- هیچ وقت انتظار نداشته باشید که تمام افراد (مشتری ها و همکارانتان) شما را دوست داشته باشند و یا شما را تحسین کنند. تا جایی که لازم است احترام انسان ها را حفظ کنید، اما از اخراج پرسنل، اخراج مشتری، ترک شغل، برخورد کاملا جدی و گاهی بلند حرف زدن نترسید. حالا به خودتان می گویید که چرا از اخراج مشتری نترسیم؟ خب مشتری که هر روز و هر ساعت باعث اذیت و آزاد دیگر مشتریان می شود و آرامش آنها را به هم می زند را خیلی محترمانه و گاهی کاملا جدی باید بیرون کرد تا دیگر به هیچ عنوان او را نبینید. کافه، قهوه فروشی، رستوران و کافی شاپ نباید پاتوق کسی شود که درآمد شما را کاهش می دهد. ترک شغل در صورتی که از آن هیچ رضایتی ندارید، کاری بسیار عاقلانه است. این را افرادی مانند من به خوبی می دانند که مشاغل مختلفی تجربه کرده اند و با افراد بسیار متفاوتی همکار بوده اند. گاهی اخراج شدن ها و ترک شغل ها می تواند آنقدر باعث پیشرفتتان شود که همه تعجب کنند. هیچ وقت فراموش نمی کنم که سه سال پیش در شرایط بیماری کرونا شغلی را ترک کردم و یک هفتۀ تمام ناراحت بودم، در حالی که هفتۀ بعدش شغلی خوب و آرام با حقوق و مزایایی تقریبا 60 درصد بیشتر پیدا کردم و استخدام شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed