قهوه، این نوشیدنی محبوب و جذاب که هر انسانی را به وجد می آورد و بسیاری به شوق آن صبح خود را شروع می کنند. از علاقه که بگذریم، افراد زیادی عشق به قهوه را به طور حرفه ای دنبال می کنند و تعداد زیادی کلاس، کارگاه های قهوه آزمایی و دوره های باریستا شدن را طی می کنند تا بتوانند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند. از همه این ها بگذریم، تصور کنید پس از خِبره شدن مشتری هایتان با شما در مورد طعم قهوه موافق نباشند، واکنش شما چیست؟

اینکه کافه شما به سرو قهوه تخصصی آن هم یک برند درجه یک معروف است و به داشتن پرسنل حرفه ای و کارآزموده به خود می بالید، داشتن این ها امتیاز منحصر به فردی محسوب می شود ولی این همه چیز نیست! تصور کنید در حالی که با شور و اشتیاق فراوان در حال درست کردن قهوه دمی در v60 هستید و از عطر آن مست شده اید. اما برخلاف تصور شما مشتری نه تنها با شما موافق نیست بلکه معتقد است که عطر و طعمی که او احساس می کند با آن چه شما تصور می کنید کاملا متفاوت است.

اینجاست که باید به نکاتی واقف باشید. برای شروع باید باریستاهای تازه کار خود را آماده چنین موقعیت هایی کنید و برای دادن بهترین راه حل آماده باشید. زمان سرو کردن قهوه تخصصی، باید تفاوت کیفیت و طعم قهوه را به مشتری خود نشان دهید. برای این کار باید از پرسنل خود شروع کنید تا بتوانند این کار را با زبانی که برای مشتری قابل فهم است انجام دهند. توضیحاتی که شما قرار است بدهید نباید عینناَ همان چیزی باشد که در کلاس های آموزش حرفه ای باریستا شدن باشد، بلکه توضیحات باید قابل فهم برای مشتری و عاری از اصطلاحات تخصصی باشد.

سعی کنید یک الگوی کلی را برای نحوه پاسخ دادن به موضوعات خاص برای سفارشات چالش برانگیزتان در چنته داشته باشید. باید بدانید که هر چه قدر میزان دانش و اطلاعات حسی و چشایی شما قوی تر باشد در یاری رساندن به مشتری های مبتدی بهتر و موثرتر عمل خواهید کرد. تکنیک blind cupping را یاد بگیرید. باید بدانید که انتظارات و تعصبات شخصی شما همواره بر امتیازی که می دهید اثرگذار است.

 

وقتی مشتری با شما ساز مخالف می زند

با این تکنیک شما قدرت چشایی خود را به چالش می کشید و دیگر به دور از تعصبات شخصی به داوری در مورد طعم واقعی قهوه می پردازید. تحت هیچ شرایطی مساله را شخصی نکنید. حتی اگر مشتری شما را به این سمت سوق می دهد که مشکل بدطعمی قهوه از بی استعدادی شماست اجازه ندهید این تفکر بر شما چیره شود. زمانی که مشتری شروع به ارائه اطلاعات حرفه ای خودش در مورد قهوه می کند لبخند نزنید! شنونده باشید و صبور. اجازه دهید حرفش را تمام کند تا پس از آن و در یک موقعیت مناسب شما دقیق و حرفه ای او را راهنمایی کنید و به او کمک کنید تا طعم واقعی را بچشد.

به دنبال فرصت های حسی باشید. همه چیز را بو و حس کنید. از تک تک آیتم های داخل منو نوشیدنی گرفته تا غذاها و رسپی هایی با امضای کافه خودتان. همچنین اطلاعات دقیق و کاملی از دانه های قهوه ای که استفاده می کنید، نوع آن، درجه رست آن و نحوه های مختلف دم آوری داشته باشید. آیا شما تاکنون از کیت بو شناسی Le Nez du Café استفاده کرده اید؟ این مجموعه شامل 36 عطر است که می توانید از آن ها برای آموزش مهارت های خود استفاده کنید.

مجموعه Le Nez Du Café شامل رایج ترین عطرهای موجود در برترین کافه های جهان است. شناسایی رایحه و عطر برای کیفیت یک محصول ضروری است. این مهم است که بتوانیم آنها را به منظور تسلط بر سلیقه های متنوع بشناسیم. این کیت به شما امکان می دهد قهوه را کاملا حس کنید. اما مساله همیشه بر سر قهوه نیست. این ماجرا ممکن است انتقادها ممکن است در مورد دسر خوشمزه و امضا شده کافه عزیزتان باشد یا هر آیتم جذابی که در منو خود گنجانده اید. بهتر است به جای بحث کردن و شخصی کردن مشکل، مدیرتان را در جریان کار قرار دهید تا از بروز آن در آینده جلوگیری شود. هرگز سعی نکنید چیزی را ثابت کنید. زمانی که شما اطلاعاتتان را به رخ می کشید طبیعی است که مشتری جلوی شما گارد بگیرد و بحث بالا بکشد.

 

وقتی مشتری با شما ساز مخالف می زند

یادگیرنده مادام العمر باشید. این که شما هم اکنون خود را در سطح بالایی می بینید حس خوبی است اما ممکن است کافی نباشد چرا که صنعت ما دائماً در حال تحول است. به ویژه هنگامی که مباحث حسی مطرح می شود مساله از چیزی که به نظر می آید پیچیده تر خواهد شد. در کنار تجارب عملی که در کافه به دست می آورید، از تازه ترین اخبار  و رویدادها در صنعت قهوه و طعم شناسی غافل نشوید. از منابع مهم دیگر کتاب ها و مقالات علمی است که چرا که داشتن یک دیدگاه علمی به شما کمک شایانی خواهد کرد و در آخر با گسترش دامنه توانایی حسی خود برای افراد دیگر یک تجربه نوشیدن قهوه همراه با لذت را به بار آورید چرا که ما بر این باوریم قهوه فراتر از یک نوشیدنی است!

 به قلم نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed