انواع متفاوت پاکت بسته بندی قهوه‌ی رست شده

اهمیت بسته بندی قهوه‌ی رست شده را نادیده نگیرید. اگر صاحب یک رستری و یا یک فروشگاه قهوه هستید، لازم است بدانید انتخاب شما در بسته بندی، بر تازگی قهوه، کاربردی بودن بسته، ایستایی آن در قفسه‌ها و در نهایت تصویری که از برندتان ایجاد می‌کنید بسیار مؤثر است. بسته بندی به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند برای کسب و کار شما به شمار می‌رود. بنابراین آیا مطمئن هستید که بسته‌ی انتخابی‌تان بهترین گزینه‌ی ممکن است؟

نویسنده‌ی این مطلب، با دو فرد متخصص صحبت‌هایی در مورد انواع متفاوت پاکت‌های قهوه‌ی رست شده در بازار و مواردی که رسترها به هنگام انتخاب پاکت قهوه بایستی مد نظر قرار بگیرند داشته است: کارینا یه (Corina Ye) مدیر یکی از بخش‌های “MT Pak” که سازنده‌ی تخصصی پاکت‌های قهوه‌ی رست شده، و باربارا کروچ (Barbara Croce) مدیریت یک رستری در بریتانیا با نام “Gold Box” که مشتری کمپانی سازنده‌ی پاکت‌های قهوه به شمار می‌روند.

 

 

چهار نوع رایج پاکت قهوه

در حالیکه انواع بسیار متفاوتی از پاکت قهوه در بازار وجود دارد، اما چهار مدلی که در ادامه آمده است به عنوان رایج‌ترین‌ها شناخته شده و هر کدام بنا به هدف مشخص و متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

⦁ پاکت‌های ایستا

کارینا می‌گوید: «کیسه‌های ایستا در زمره‌ی پاکت‌های بسیار معمولی قرار می‌گیرند.» همانطور که می‌دانید از دیگر انواع پاکت‌ها ارزان‌تر نیز هستند. پاکت‌های ایستا از دو پنل و یک بخش زیرین (که اکثراً گود است) تشکیل شده اند و همین موضوع باعث ایجاد شکل مثلثی آن‌ها می‌شود.

از خصوصیات دیگر این پاکت‌ها وجود یک زیپ قابل تنظیم است که به تازه نگه داشتن قهوه برای مدت طولانی‌تر کمک فراوانی می‌کند (حتی زمانی که بسته باز شده باشد). ترکیب قیمت پایین و کیفیت خوب باعث شده تا پاکت‌های ایستا برای رستری‌های کوچک تا متوسط همواره انتخاب محبوبی به حساب آیند.
کف گودالی شکل پاکت باعث ایستایی آن بر روی قفسه‌های فروشگاه شده و در نتیجه برند شما به خوبی دیده خواهد شد. در کنار همگی این موارد می‌توان گفت یک طراح با استعداد با یک طراحی هوشمندانه بر روی این پاکت‌ها قادر خواهد بود تا نظر هر بیننده ای را به آن‌ها جذب نماید.

به گفته‌ی کارینا، رسترها به راحتی می‌توانند پاکت را از قسمت بالایی پر کنند. قابلیتی همچون دهانه‌ی وسیع و باز پاکت به آن‌ها این اجازه را خواهد داد.

انواع متفاوت پاکت بسته بندی قهوه‌ی رست شده

یک پاکت ایستا با چاپ سفارشی. Credit: MT Pak

⦁ پاکت‌های کف-تخت

این نوع از پاکت‌ها بسیار زیبا هستند. طراحی چهار گوش قابلیت ایستایی خاصی به آن‌ها می‌دهد و همین موضوع باعث حضور جذاب آن‌ها بر روی قفسه‌ی فروشگاه خواهد شد. برخی از انواع این پاکت که با زیپ همراه هستند در نگهداری قهوه کاربردی‌تر عمل می‌کنند.
به علاوه، این نوع پاکت گنجایش قهوه‌ی بیشتری را داراست. در نتیجه برای نگهداری و یا جابجایی قهوه کارآمدتر و برای محیط زیست گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود.

باربارا برای رستری گلد باکس که مدیریت آن‌را بر عهده دارد از این پاکت استفاده می‌کند، چرا که معتقد است در این پاکت‌ها گاز قهوه به درستی خارج خواهد شد. دلیل دیگر این انتخاب توسط باربارا اهمیت ظاهر پاکت در قفسه‌ی فروشگاه است. همچنین او اضافه می‌کند: «زیپ به مشتریان اجازه داده تا هر بار به راحتی به اندازه‌ی مصرف خود از پاکت قهوه برداشته و سپس زیپ آن‌را ببندند، بنابراین قهوه همیشه تازه نگهداشته می‌شود.»

شاید تنها نکته‌ی منفی در مورد این پاکت پیچیدگی ساخت آن است؛ قیمت این نوع پاکت کمی بیشتر است. بهتر است رسترها مزایای این پاکت که شامل تأثیر در برندینگ و نگهداری کارآمد قهوه می‌شود را در یک کفه‌ی ترازو و قیمت آن‌را در کفه‌ی دیگر بگذارند. احتمالاً متوجه خواهند شد که کفه‌ی مزایا سنگینی می‌کند.

 انواع متفاوت پاکت بسته بندی قهوه‌ی رست شده

یک پاکت کف-مسطح با زیپ قابل تنظیم. Credit: MT Pak

⦁ پاکت‌های Side-gusset

در ابتدا لازم به ذکر است دلیل نام گذاری این نوع از پاکت‌ها فضایی است که در کناره‌های پاکت وجود دارد. این نوع از پاکت‌های بسته بندی کمی سنتی‌تر ولی در عین حال محبوب‌تر هستند. این پاکت محکم است و گزینه ای با دوام برای مقدار قهوه‌ی زیاد است. کارینا می‌گوید: «بیشتر مشتریان زمانی که بخواهند مقدار زیادی از قهوه را در یک پاکت جای دهند و خیالشان بابت آن راحت باشد، از این نوع پاکت استفاده می‌کنند.»

این نوع از پاکت‌ها دارای کفی مسطح هستند، این موضوع بدین معنی است که در صورت وجود قهوه، این پاکت‌ها توانایی ایستادن بر روی سطح را دارا می‌باشند. به گفته‌ی کارینا، پاکت خالی از این نوع، تنها زمانی می‌تواند بر روی سطحی بایستد که کف آن تا شده باشد.

تمامی سطوح پاکت‌های این گروه چاپ پذیر هستند که این نکته‌ی مهمی در برندینگ محسوب می‌گردد. همینطور قیمت کمتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر، برای این پاکت‌ها زیپی در نظر گرفته نشده است. معمولاً از طریق تا کردن و یا نوار چسب بسته می‌شوند. باید بخاطر داشته باشید عدم وجود زیپ بر روی پاکت کارآیی آن‌را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. همینطور در این گروه از پاکت‌ها قهوه تازه نمی‌ماند.

 انواع متفاوت پاکت بسته بندی قهوه‌ی رست شده

پاکت‌های side-gusset با کاغذ سفید و کاغذ کرافت و طرح سفارشی. Credit: MT Pak

⦁ پاکت‌های تخت / پاکت‌های بالشی

این پاکت‌ها ابعاد بسیار متفاوتی دارند، اما بیشتر در ابعاد کوچک دیده می‌شوند. کارینا می‌گوید: «در صورتی که رسترها بخواهند مقدار کمی از قهوه را در پاکتی بریزند، مثلاً مقداری که مایلند به عنوان نمونه در اختیار مشتری قرار دهند، این پاکت‌ها گزینهی مطلوبی به شمار می‌روند.»

این پاکت‌ها اغلب کوچک هستند اما قابلیت چاپ بر تمامی سطحشان را دارا می‌باشند که فاکتور مهمی در برندینگ محسوب می‌شود. اگرچه لازم است به خاطر داشته باشید این گروه از پاکت‌ها برای ایستا بودن نیاز به کمک دارند. بنابراین اگر می‌خواهید آن‌ها را به نمایش بگذارید لازم است از استند و یا چیزی شبیه به آن استفاده کنید.

انواع متفاوت پاکت بسته بندی قهوه‌ی رست شده

یک نمونه از پاکت تخت. Credit: MT Pak

موارد دیگری که باید در نظر بگیرید

در ادامه با موارد دیگری آشنا می‌شوید که هنگام انتخاب و خرید پاکت قهوه باید به خاطر داشته باشید:
⦁ پروسه‌ی پر کردن: پاکت‌هایی با دهانه‌ی کوچک زمان بیشتری را برای پر شدن نیاز دارند. خواه پر کردن پاکت در رستری شما با دست انجام پذیرد، خواه با یک ماشین اتوماتیک، لازم است پروسه‌ی پر کردن را به درستی آنالیز کرده و زمان مورد نیاز برای آن‌را در نظر بگیرید.

⦁ سوپاپ خارج شدن گاز قهوه: پاکت‌هایی که حاوی سوپاپ نباشند به راحتی باد کرده و ممکن است بترکند. سوپاپ خارج شدن گاز، باعث می‌شود تا دی اکسید کربنی که از قهوه‌ی تازه رست شده آزاد می‌گردد از پاکت خارج شود.
⦁ زیپ روی پاکت: به منظور تازه نگهداشتن قهوه، پاکت‌ها بایستی قابلیت تنظیم بعد از باز شدن را دارا باشند. زیپ گزینه ای است که اکثر مصرف کنندگان را خوشحال می‌کند.

⦁ تأمین کننده: آیا تأمین کننده‌ی شما توصیه‌های مناسبی برای شما دارد؟ باربارا بر اهمیت تأمین کننده تأکیده کرده و می‌گوید: «صادقانه باید بگویم اگر تأمین کننده‌ی مورد اعتمادی یافتید هیچ جای دیگری نروید.»
⦁ پایداری: بیشتر پاکت‌های قهوه از جنس آلومینیم، کاغذ، پلی اتیلن و دیگر مواد چند لمینتی ساخته می‌شوند. از آن‌جایی که قهوه به عوامل خارجی مانند رطوبت، اکسیژن و UV حساس است، بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگرچه با رشد مصرف تعداد مصرف کنندگان قهوه بهتر است به موادی که پایدارتر هستند نیز فکر کنیم.

همانطور که ذکر شد موارد زیادی وجود دارند که هنگام خریدن پاکت قهوه باید در نظر گرفته شوند: هزینه، عملکرد، دوام، برندینگ، پایداری، سوپاپ، قابلیت تنظیم، تأمین کنندگان و … . اما نکته ای که از همگی این موارد مهم‌تر به شمار می‌رود این است که هر رستری بایستی بر اساس نیازهای منحصر بفرد خودش دست به انتخاب بزند. در این صورت بهترین نتیجه حاصل خواهد آمد.

نویسنده: Gisselle Guerra
مترجم: زهرا دادگستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed