تاثیر دانه های جادویی قهوه و کافئین بر سلامتی برای همگان آشکار است. امروز قصد داریم به قهوه از جنبه ای دیگر یعنی همان چیزی که برایمان بسیار با اهمیت است ( زیبایی! ) نگاهی بیندازیم.

با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در علم، برندها و شرکت های زیبایی به طور روز افزون مصارف مختلفی از قهوه دارند. ولی چرا؟ به طور دقیق تر باید گفت، کافئین با توجه به خواص نفوذپذیری، با تغییر در انسداد و ضخامت پوست، علاوه بر خاصیت ضد دردی و آنتی هیستامین، در درمان وقفه تنفسی نوزادان، محصولات مراقبتی پوست، غذاها و نوشیدنی های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مصرف موضعی کافئین با افزایش غلظت فسفو دی استراز، می تواند در درمان پسوریازیس موثر باشد.

پیوند دیرینه قهوه و زیبایی

اثرات لیپولیزی کافئین در مواد آرایشی – صنعتی در درمان سلولیت نیز به کار می رود. این ماده، همچنین در درمان و مهار بیماری پارکینسون اثر مثبتی نشان داده است. شناسایی خواص محافظتی آنتی اکسیدان کافئین در مقابل اثرات ناشی از اشعه (UV) مانند کاهش سنتز پروکلاژن، کاهش قابلیت ارتجاعی پوست با تغییر رنگ به صورت بالقوه، به عنوان راه کار پیش گیری از بیماری های پوست و حتی گاهی سرطان های پوستی، مانند ملانوما محسوب می شوند.

محققان دریافته اند که مصرف موضعی کافئین در سطح مولکولی موجب دفع آنزیم های پروتئینی در سطح پوست شده و مانع از بروز برخی سرطان های پوستی می گردد. این ماده اغلب در محصولات مراقبتی پوست به صورت کرم و ژل استفاده می شود و  با اتساع مویرگ های خونی می تواند باعث کندی پیری پوست و نیز کاهش چین و چروک شود. یک کاربرد بالقوه کافئین، مقابله با اثرات مضر هورمون تستوسترون، محافظت پوست و تقویت بازسازی سلول ها می باشد.

پیوند دیرینه قهوه و زیبایی

استفاده از کافئین در محصولات آرایشی، یک اصل قوی و وسیع در افزایش گردش خون و روشن شدن گودی های سیاه زیرچشم می گردد. بررسی اثربخشی محصولات چشمی، نشان می دهد که کافئین می تواند در کاهش پف کردگی و ظاهر گودی های سیاه چشمی، کاربرد داشته باشد. محیط زیر چشم یک کانال لنفاوی است که به شکل ضعیفی تخلیه می شود، کافئین به تخلیه آب از سیستم کمک می کند. از آن جایی که با افزایش سن پوست زیر چشم لاغر تر می شود و رگ های خونی به آسانی قابل مشاهده اند. انقباض رگ ها متاثر از قهوه به طور موقت می تواند کمک کند.

کرم ماساژ حاوی 5 درصد کافئین، فعالیت گردش موضعی را بهبود می بخشد و بازسازی پوست را به دنبال دارد. ریزش مو، یک پدیده شایع است که می تواند در مراحل مختلف زندگی مردان و زنان بروز کند. امروزه تلاش بر این است که راه پیشگیری و درمان ریزش مو با استفاده از محصولات تجاری مانند لوسیون ها، کرم ها و شامپوهای حاوی کافئین در بازار ارائه گردد.

در این رابطه دگ مکینتاش، متخصص زیبایی می گوید خاصیت اسیدی قهوه بافت مو را نرم و درخشندگی فوق العاده ای به مو می بخشد. دکتر جولیا هانتر، متخصص پوست و مو در بورلی هیلز، کالیفرنیا معتقد است وقتی پای خاصیت آنتی اکسیدان آن مطرح باشد دو طرفه تاثیرگذار است. او می گوید نوشیدن قهوه یک تکه از پازل است، دیگری قرار دادن آن بر روی پوستتان است. مالیدن قهوه به عنوان اسکراب می تواند به روشن شدن پوست، جلوگیری از بسته شدن منافذ و صاف شدن خطوط کمک کند.

پیوند دیرینه قهوه و زیبایی

هانتر معتقد است که خواص لایه برداری اسید موجود در قهوه نسبت به لایه بردارهای مکانیکی ارجحیت دارد. همچنین به تقویت لایه های حفاظتی پوست کمک می کند. همین لایه ها از پوست در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی که روی پوستتان می نشیند، محافظت می کنند. همچنین خاصیت لایه برداری از پوست از دیگر ویژگی های اعجاب انگیز قهوه است. برای مثال اسکراب قهوه ویشی ( شهری در فرانسه) یکی از معروف ترین اسکراب های لایه بردار است. بنابراین جای تعجب ندارد اگر در چشمه های آب معدنی قهوه پیدا کنید چرا که به احتمال زیاد برای درمان تعبیه گردیده است.

Effect on skin and hair health Review of the mechanisms of caffeine

گردآورنده: نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed