چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

یک قهوه دوست حقیقی، به درستی می داند که قهوه را باید به صورت دانه خریداری کند و همان زمان که قصد عصاره گیری دارد، باید آنرا پودر کند. در این مطلب قصد داریم به بیان ساده، به ویژه برای مصرف کنندگان خانگی قهوه توضیح دهیم که چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

نکته : خریدن قهوه به صورت پودر مساوی با از دست رفتن کیفیت آن است.

ترکیبات فرار قهوه

قهوه دارای ترکیبات فرار زیادی است. این ترکیبات فرار، سازندۀ بسیاری از عطر و طعم های دلنشین قهوه هستند. پودر شدن قهوه باعث می شود ترکیبات فرار در معرض هوا قرار بگیرند و از دست بروند. این چنین فقط از قهوه یک نوشیدنی تلخ بی روح دارای کافئین باقی می ماند.

نکته : پس از گذشت ۱۵ دقیقه از آسیاب کردن دانه های قهوه، حدود ۶۰ درصد از عطر و طعم های قهوه از بین می روند.

چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

اگر یک مصرف کنندۀ خانگی هستید و مانند ما به دانه های پر رمز و راز قهوه علاقه مندید، سعی کنید یک آسیاب دستی کوچک یا آسیاب برقی کوچک تهیه نمایید. حتی اگر با موکاپات هم قهوه درست می کنید، سعی کنید تازه به تازه آنرا آسیاب کنید. دانه های قهوه دارای عطر و طعم های شگفت انگیزی هستند، خوب نیست که آنها را با آسیاب کردن، هدر دهیم.

چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

انواع آسیاب های دستی با انواع کارکرد ها و قیمت ها ( مناسب مصارف خانگی، محل کار و حتی قهوه نوشی در سفر )

اکسیژن (Oxygen)

اثر اکسیژن روی قهوه های آسیاب شده بسیار زیاد است. آنقدر که بلافاصله پس از آسیاب شدن دانه های قهوه، اکسیژن به از دست رفتن ترکیبات فرار قهوه کمک می کند. همچنین هر چقدر از زمان آسیاب شدن قهوه بگذرد ( یک روز تا چند هفته) اکسیژن به بد طعم شدن قهوه با اثر اکسیداسیون منجر می شود.

چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

کربن دی اکسید (Carbon Dioxide Depletion)

گاز کربن دی اکسید، پس از رست قهوه، درون این دانه ها محبوس می شود. این گاز نقش بسزایی در حفظ عطر و طعم ها، برخی ترکیبات فرار و روغن های درون دانه های قهوه دارد. هنگامی که دانه های قهوه را آسیاب می کنید، پس از گذشت یک دقیقه بیش از هفتاد درصد این گاز درون دانه های قهوه از دست می رود.

اگر پودر قهوه ای که میخریم را در ظرف مناسب نگه داری کنیم، باز هم عطر و طعم هایش از دست می رود؟

چرا نباید قهوه را آسیاب شده بخریم؟

اگر چه بعضی فروشگاه ها و شرکت ها ، پودر قهوه را درون ظروف عایق بندی شده و یا بسته بندی های خلأ به فروش می رسانند، اما بلافاصله پس از باز کردن تا مصرف کردن تمام آن چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید.. 250 گرم پودر قهوه را به عنوان مصرف کنندۀ خانگی، در یک ساعت که مصرف نمی کنید؟ پس بهتر است از همان فروشگاه، دانۀ قهوه بخرید و یک آسیاب دستی قیمت مناسب هم تهیه نمایید.

رطوبت هوا چه کم و چه زیاد روی قهوۀ آسیاب شده بسیار اثر گذار است.

خطاب به فعالان صنعت قهوه : اگر در شهر یا مکانی هستید که رطوبت زیادی دارد (مانند شهر های شمالی ایران) و یا آب و هوای خیلی خشکی دارد (مانند شهر های بیابانی ایران) در نگهداری دانه های سبز در انبار های مناسب و نگهداری دانه های رست شده در بسته بندی ها و محفظه های مناسب باید بسیار دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed