قهوه، این نوشیدنی محبوب که مصرف آن از سال 800 میلادی توسط بومیان آفریقا شروع شد. گزارش ها نشان می دهد بین سال های 2016 تا 2017 نزدیک به 159 میلیون کیسه قهوه در سطح جهان مصرف شده است. امروز قصد داریم نگاهی کلی به جدیدترین مقالات منتشر شده در باب قهوه و عنصر جادویی آن یعنی کافئین بیندازیم. خواهیم دید تا چه اندازه اطلاعات ما با علم همسو خواهد بود.

کافئین واقعا برای کودکان مضر است؟

از جمله مسائلی که مصرف کافئین به بار می آورد مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان است. موضوعی که در سال 2018 تقریباً سه چهارم از کودکان آمریکایی با آن مواجه شدند. همچنین کالری زیاد آن بالاخص در نوشابه های انرژی زا باعث اضافه وزن در سنین کودکی می شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد ساعت های خواب و تغییر این الگوها براثر استفاده از کافئین است. بنیاد سلامت استرالیا حداکثر 11 ساعت خواب را برای کودکان و هشت تا ده ساعت برای نوجوانان توصیه می کند. حتی یک قهوه بعد از ظهر می تواند تأثیر بگذارد زیرا می تواند تا هشت ساعت در بدن دوام داشته باشد و بچه ها به دلیل اندازه کوچکتر بدن بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

چند نکته مهم در مورد قهوه

مصرف قهوه به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

محققان دانشگاه ناتینگهام انگلستان اخیراً مطالبی را در ژورنال Scientific Reports منتشر کردند که نشان می دهد کافئین باعث افزایش چربی قهوه ای می شود. چربی قهوه ای بر خلاف چربی سفید به داشتن تناسب اندام کمک می کند ولی به مرور زمان میزان آن به طور طبیعی در بدن کاهش می یابد. از طرفی کافئین به افزایش متابوسیم بدن کمک می کند و به نوعی باعث افزایش هوشیاری می شود.

به همین علت است که بسیاری از ورزشکاران مصرف قهوه قبل از شروع ورزش را پیشنهاد می دهند. از طرفی کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند و سیگنال هایی را به سلول های چربی می فرستد که این کار با افزایش سطح هورمون اپی نفرین در بدن انجام می شود. به همین ترتیب اپی نفرین، مانند رژیم غذایی مناسب عمل می کند و خون را به بافت های چربی می رساند و در این زمان بافت ها تجزیه شده و قهوه فرآیند چربی سوزی خود را به پایان می رساند.

مساله ای که مدت هاست بین محققان اختلاف نظر به وجود آورده، تاثیر بلند مدت کافئین بر افزایش متابولیسم است. اینکه بدن به مرور به آن عادت خواهد کرد یا همچنان به روند خود ادامه خواهد داد جای ابهام دارد اما چیزی که مشخص است این است که اگر شما در بلند مدت کالری بیشتری مصرف نکنید و قهوه بیشتری مصرف کنید هنوز هم احتمال دارد که اشتهای زیادی نداشته باشید و به خوردن میزان مناسب غذا کمک می کند.

چند نکته مهم در مورد قهوه

آیا کافئین باعث کم آبی بدن می شود؟

تا مدت ها باور بر این بود که مصرف نوشیدنی های با محتوای کافئین از جمله قهوه باعث افزایش ادرار و در نتیجه خشکی پوست و کاهش آب بدن می شود. کافئین یک ادرارآور ضعیف است و به وجود آمدن آن در شرایط خاص (در چهار تا پنج روز مصرف بی وقفه!) به دست می آید. همچنین مصرف قهوه می تواند به آب رسانی بدن کمک کند زیرا قهوه را همراه با آب مصرف می کنیم و مقدار آبی که دفع می کنیم خیلی وقت ها حتی کمتر از مقدار آبی است که همراه قهوه نوشیده ایم

و در پایان خلاصه ای از جدیدترین مقاله منتشر شده در باب شکلات، این عنصر جدایی ناپذیر از صنعت آورده ایم. گزارش تحقیق در ژورنال معتبر depression and anxiety با بررسی بر روی بیش از 13500 نفر نشان داد که بین مصرف شکلات و افسردگی نه تنها رابطه منفی وجود ندارد بلکه خوردن شکلات به خودی خود اثرات ضد افسردگی به همراه خواهد داشت.

چند نکته مهم در مورد قهوه

مترجم و گردآورنده: نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed