چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

آیا کافی شاپ شما دارای تیمی از باریستاهای فوق العاده است؟ صاحبان کافه اکثراً سعی می‌کنند پرسنل ماهر و مشتاق را استخدام نموده تا شاهد عملکرد حرفه ای آنان باشند. از طرف دیگر نگهداشتن پرسنل خوب در طولانی مدت چالشی خاص محسوب می‌گردد. پرسنل با انگیزه شاداب‌تر هستند، به مشتریان سرویس بهتری ارائه می‌دهند و در نهایت باعث موفقیت کافه می‌شوند. بنابراین شاید جالب باشد با نکاتی که باعث انگیزه بخشی به باریستاها می‌گردد آشنا شویم.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

باریستایی در حال ریختن شیر در فنجان. عکس از: Jennifer Bedoya

افراد متفاوت انگیزه‌های متفاوت دارند!

شاید به اندازه‌ی کافی واضح به نظر برسد، اما بد نیست یادآور شویم که نیروی محرک افراد مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. از این تصور که چیزی که می‌تواند برای شما انگیزه بخش باشد برای دیگران هم خواهد بود دوری کنید. در عوض، ملاقات‌های منظمی به صورت گروهی و انفرادی با اعضای تیم خود داشته باشید و به خوبی به آن‌ها گوش فرا دهید.

برخی از اعضای تیم ممکن است نسبت به دیگران درو‌ن‌گرا تر بوده و به راحتی از انگیزش‌های احتمالی خود صحبت نکنند. اما در طول زمان، حتی ساکت‌ترین اعضا مسائلی که برایشان مهم است را از طریق نگرش به شغل، عکس العمل به تغییرات و صحبت‌های غیر رسمی فاش خواهند کرد. بنابراین همیشه برای دیدن و شنیدن کاملاً آماده باشید و این آمادگی را به اعضای تیم خود اعلام نمایید.

پاداش‌های بیرونی (مادی) مانند پورسانت و افزایش حقوق برای برخی از افراد به نوعی انگیزش محسوب می‌گردد. اما برای برخی دیگر این موضوع مصداق ندارد، آن‌ها با پاداش‌های درونی (معنوی) مانند حس ارزشمندی خوشحال می‌شوند. درک این موضوع که برای افراد گروه دوم دقیقاً چه مواردی انگیزه می‌باشند ممکن است تا حدودی سخت به نظر برسد. ولی باید گفت این موضوع به اندازه‌ی توضیح یک وظیفه‌ی شغلی، ساده است. در ادامه به چند مثال نگاه دقیق‌تری می‌کنیم.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

باریستایی در حال ریختن شیر در فنجان. عکس از: Matt Higham

انگیزه‌های مالی

احتمالاً ساده ترین راه در ایجاد انگیزه برای پرسنل، فراهم آوردن پاداش‌های مالی است. اما این راه را فقط در پرداخت پاداش سالیانه به بهترین باریستای خود نبینید. روش‌های خلاقانه تر و معنادارتری برای پیشنهاد پاداش‌های مالی نیز وجود دارد که البته برخی از آن‌ها با انگیزش‌های معنوی گره خورده اند.

پورسانت‌های روزانه و هفتگی بر اساس درآمد کافه را در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر درآمد کافه در طول روز یا مدت مشخصی 10 درصد بیشتر از همان مدت در هفته‌ی قبل باشد، افرادی که در آن شیفت حضور دارند مقدار مشخصی اضافه حقوق برای ساعات کاری خود دریافت خواهند کرد. اگرچه این پورسانت انگیزشی مالی و بیرونی محسوب می‌شود، اما واقعیت این است که برای افرادی که به محرک‌های معنوی نیازمندند نیز مفید خواهد بود؛ چرا که آن‌ها برای منفعت بردن افراد دیگر تیم تلاش بیشتری خواهند کرد.

باریستا بودن در اغلب نقاط دنیا به عنوان شغلی کم درآمد محسوب می‌شود، شما نباید تأثیری که افزایش حقوق علی الخصوص در شهرهای بزرگ بر کیفیت زندگی اعضای تیمتان خواهد گذاشت را دست کم بگیرید. اما لازم به ذکر است پاداش‌های مالی همیشه تأثیرگذار نخواهند بود. زمانی که پرسنل شما درآمد کافی برای یک زندگی راحت را داشته باشند اما حس رضایتمندی از شغل در آن‌ها از بین رفته باشد نمی‌توان گفت که با انگیزه و متعهد خواهند ماند.

بنابراین کاملاً هوشیار باشید و هر پیشنهاد و انتقاد دلسوزانه ای را با آغوش باز بپذیرید، همینطور فراموش نکنید افزایش حقوق در اکثر موارد با بازیابی اشتیاق افراد همراه است.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

یک باریستا در حال بخاردهی شیر. عکس از: Daryan Shamkhali

احترام متقابل و پویایی تیم

یک مدیر قابل احترام و همکاران همفکر برای تمامی اعضای تیم انگیزش به حساب می‌آیند. به تکنیک‌های مدیریتی خود نظری افکنده و بررسی کنید که آیا رابطه ا‌ی خالص و واقعی با پرسنلتان ساخته اید و یا اینکه فقط در حال دستور دادن به اطرافیانتان هستید؟ اگر مورد احترام اعضای تیم قرار بگیرید و به آن‌ها القا کنید که به راحتی می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند، قطعاً نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت؛ چرا که افراد تیم با آسودگی بیشتری از نگرانی‌ها درباره‌ی مسائل مربوط به کار و برنامه‌های طولانی مدت خود صحبت خواهند کرد.

یک روش کاربردی در خلق روابط کارآمد، درک “خوب کار کردن” است. این نکته بدین معناست که از پرسنل به خاطر هر وظیفه‌ ای که به خوبی از پس انجام آن برآمده اند، قدردانی کنید. اجازه دهید آن‌ها بدانند که متوجه تمامی تلاش‌هایشان هستید. در بین پرسنل شما، شخصی همیشه 15 دقیقه زودتر از ساعت کاری خود در شیفت حضور پیدا می‌کند؟ شخصی دیگر بدون اینکه از او خواسته شود مسئولیت نظافت را به دوش می‌گیرد؟ از آن‌ها به خاطر انجام تمامی این کارها تشکر کنید تا حس ارزشمندی و محترم واقع شدن را القا کنید و این همان چیزیست که آن را احترام متقابل و یک رابطه‌ی واقعی می‌نامیم. بهتر است همه‌ی افراد تیم را به این احترام متقابل و همیاری ترغیب نمایید.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

باریستاها در کافه. عکس از: Kyle Ryan

رفتار محترمانه در پویایی تیم نیز امری مهم به شمار می‌رود. اگر در روابط بین پرسنل تنش حکمفرما شود، برای مدت زیادی در محیط کار دوام نخواهند آورد. بنابراین آن‌ها را در ایجاد فضای کاری مثبت یاری و ترغیب کنید.

آیا برخی از باریستاهای کافه‌ی شما یکدیگر را فقط در زمان تعویض شیفت ملاقات می‌نمایند؟ پس عجیب نیست اگر ذهنیت‌های غلط از یکدیگر خلق کنند؛ فردی که یخچال را در پایان شیفت پر نمی‌کند، باریستایی که میز کارش را تمیز نمی‌کند… با برنامه‌های تفریحی دسته جمعی از ایجاد هر گونه ذهنیت اشتباه جلوگیری کنید. مادامی که افراد خود را به عنوان اعضای تشکیل دهنده‌ی یک تیم در کنار یکدیگر ببینند، انعطاف پذیری و همدلی بیشتری از خود نشان خواهند داد.

همینطور سعی کنید شیفت‌ها را با افرادی که شخصیت‌های همگون‌تری دارند تنظیم کنید. اصلاً نیازی به قرارگیری دوستان در یک شیفت کاری نیست، اما قطعاً نمی‌خواهید پرسنل شما با ناراحتی و وحشت از برخوردهای احتمالی با همکارانشان در محل کار حضور پیدا کنند. بنابراین از قرار دادن افرادی که مستعد برخورد و دعوا با یکدیگر هستند در یک شیفت کاری پرهیز نمایید.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

یک باریستا پشت بار کافه. عکس از: Brooke Cagle

تعادل بین کار و زندگی

به خاطر داشته باشید که پرسنل شما زندگی شخصی و احتمالاً پروژه‌های شخصی دارند. آیا برای شما ممکن است به فردی این اجازه را بدهید که همیشه روز تعطیلی مشخصی داشته باشد، چرا که برای تمرین گروه موسیقی اش به این روز نیازمند است؟ یا شیفت فردی دیگر را فقط صبح‌ها تنظیم کنید، به دلیل اینکه در ساعت مشخصی باید فرزندش را از مدرسه به منزل ببرد؟

با انعطاف پذیری و برقراری تعادل بین کار و زندگی به پرسنل خود دلایل بیشتری برای وفاداری به مجموعه پیشکش خواهید کرد. آن‌ها هم در عوض انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان خواهند داد.

اهداف بلند مدت و موقعیت رشد کردن

باریستاها و دیگر اعضای تیم اغلب انتظار دارند اهداف بلند مدت شغلیشان به رسمیت شناخته شود. آیا کافه‌ی شما شهرت خاصی در اخراج کردن پرسنل بعد از مدت زمان کوتاه همکاری دارد؟ یا اینکه امکان پیشرفت شغلی را برای پرسنل فراهم می‌آورید؟ آیا برای باریستاهایی که مدتی را در کنار شما حضور داشته اند امکانات آموزشی در زمینه‌ی مورد علاقه شان ایجاد می‌کنید؟

متأسفانه عدم وجود پیشرفت شغلی یکی از رایج‌ترین دلایل برای ترک صنعت قهوه به شمار می‌رود. اغلب باریستاها زمینه ای برای پیشرفت و مسئولیت‌های بیشتر در محیط کاری نمی‌یابند. بنابراین اعضای مشتاق به رشد و یادگیری بیشتر در تیم خود را شناسایی کرده و آن‌ها را تشویق نمایید. پرسنلی که آینده ای طولانی مدت همراه با یک مجموعه را برای خود متصور باشند، احتمالاً با انگیزه و اشتیاق بیشتری در محیط کار حاضر خواهند شد.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

یک باریستا در حال دم آوری قهوه با استفاده از کمکس. عکس از: Rizky Subagio

اهداف تیم را در ملاقات‌های منظم به اشتراک گذاشته و در مورد آن‌ها با اعضای تیم خود بحث کنید. بازخوردهای سازنده و مثبت به یکدیگر ارائه نمایید. برای باریستاها دستیابی به هدفی خاص در زمانی خاص را مشخص کنید.

تشحیص زمان خداحافظی

گاهی دیگر قادر به انجام هیچ کاری در جهت ایجاد انگیزه برای عضوی از تیم نیستید. احتمالاً تمامی نکات را در نظر گرفته و تمامی راه‌ها را در ایجاد دوباره‌ی انگیزه‌ی او انجام داده باشید، اما آن شخص همچنان بی اشتیاق است. شاید دلایلی وجود دارد که حل آن‌ها از توان شما خارج است، شاید اصلاً او دیگر تمایلی به باریستا بودن ندارد. یک پرسنل بی انگیزه بر کار دیگر افراد تیم تأثیر منفی خواهد گذاشت. اگر قادر به حل مشکل نیستید، سعی کنید با استراتژی‌های عادلانه و اخلاقی با او خداحافظی کنید.

 

چگونگی ایجاد انگیزه و تعهد در باریستاها

وسایل ضروری باریستا. عکس از: Nate Dumlao

باریستاها قلب یک کافه هستند. بدون اعضای دلسوز، یک کافه محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین روش‌های ایجاد انگیزه در آن‌ها را در نظر گرفته و انجام دهید. باریستاهای خوشحال و با انگیزه فضایی مثبت و دلنشین برای مشتریان و البته برای خود شما فراهم خواهند ساخت.

نویسنده: Hazel Boydell

مترجم: زهرا دادگستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed