یک اسپرسو در یک فنجان چینی مخصوص اسپرسو

اسپرسو قهوه ایست عمل آوری شده توسط فشار مقدار کمی آبِ نزدیک به دمای جوش تحت فشار که از قهوه آسیاب شده ریز گذرانده میشود. اسپرسو که نسبت به دیگر روش های عمل آوری قهوه، عموما غلیظ تر است، تمرکز بیشتری بر مواد خالص داشته و همچنین بر روی آن کراما (فومی با غلظت خامه ای) دارد. درنتیجهی عمل آوری تحت فشار، طعم و مواد شیمیایی در یک فنجان معمولی اسپرسو بسیار متمرکزند.

اسپرسو همچنان پایه ی دیگر نوشیدنی ها مانند لَته، کاپوچینو، ماکیاتو، موکا، فلت وایت، یا قهوه آمریکانوست. اسپرسو کافيین بیشتری را در واحد حجم نسبت به اکثر نوشیدنی های قهوه داراست، اما بر خلاف باور معمول، به دلیل آنکه مقدار سرو معمول آن بسیار کم است، مقدار کل کافئین آن کمتر از یک لیوان قهوه دمی است. هرچند مقدار کافئین حقیقی هر نوشیدنی قهوه بر اساس مقدار، نوع دانه، روش بو دادن (رست) و دیگر فاکتورها متفاوت است، مقدار کافئین یک وعده اسپرسو در مقایسه با یک قهوه دمی ۱۲۰ تا ۱۷۰ میلی گرم در مقابل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم است.

عمل آوری

کمی بیشتر در مورد اسپرسو

اسپرسو با آب بسیار داغ تحت فشار که از قهوه پودر شدهی ریزِ فشرده میگذرد ساخته میشود. تَمپ کردن قهوه نفوذ یکسان آب را به ریزدانه های قهوه فراهم میکند. این پروسه تقریبا یک آشامیدنی سیروپی (شربتی) را توسط استخراج هر دو اجزای جامد و حل شده تولید میکند. کراما (فوم) با فرایند نامیزه (امولسیون) روغن های درون قهوه آسیاب شده در یک کلوئید که در دیگر روش های دم کردن اتفاق نمیفتد، تولید میشود.

یک استاندارد کلی برای تعریف پروسه عصاره گیری اسپرسو وجود ندارد، اما توضیحات منتشر شده بسیاری با قصد وضع محدودیت بر مقدار و نوع قهوهی آسیاب شده برای استفاده وجود دارد. همچنین برای دما و میزان فشار آب و روش عصاره گیری. به طور کلی از دستگاه اسپرسو برای عمل آوردن اسپرسو استفاده میشود. عمل تولید یک شات اسپرسو اغلب به “کشیدن” یک شات، نشات گرفته از اهرم دستگاه اسپرسو که نیاز به پایین کشیدن دستهی متصل به پیستون فنری، نامیده میشود. هرچند امروزه تولید این فشار توسط یک پمپ الکتریکی معمول تر است.

پارامتر های فنی که توسط انستیتو ملی اسپرسو ایتالیایی برای درست کردن یک اسپرسوی ایتالیلیی تایید شده مشخص شده اند به شرح زیر است:

کمی بیشتر در مورد اسپرسو

برشتن (رُست) اسپرسو

اسپرسو هم یک نوشیدنی قهوه و هم روش دم کردن است. اسپرسو یک دانه ی خاص، ترکیبی از دانه ها و یا میزان بو دادن (رست) نیست. هر دانه ای یا سطح برشته شدن (رست) برای یک اسپرسو معتبر استفاده شود. برای مثال، در ایتالیای جنوبی یک رست تیره تر ترجیح داده میشود. در قسمت های شمالی تر تمایل بیشتر به سمت رست های روشن تر است. این در حالیست که خارج از ایتالیا گونه های وسیعی محبوب هستند.

محبوبیت

محبوبیت اسپرسو از دهه ۸۰ میلادی افزایش یافت. در ایالات متحده آمریکا، کافه ها انواع مختلفی را با افزودن شهد (سیروپ)، خامه ی زده شده، عصاره های طعم دهنده، شیر سویا و ادویه به نوشیدنی ارائه میکنند.

آمریکای شمال غربی اقیانوس آرام بعنوان پرچمدار این رویه محسوب میشود. محبوبیت آن بعدها به فروشگاه های دیگر مناطق و منازل توسط دستگاه های سازگار با آشپزخانه ها که با قیمت های مناسب در دسترس بود، گسترش یافت. در دیگر نقاط جهان، اسپرسو مدت طولانی است که از روش مرسوم آماده سازی قهوه در رستوران ها، کافه ها و قهوه خانه ها بوده است.

تاریخچه

کمی بیشتر در مورد اسپرسو

ثبت اختراع آنجلو موریوندوی ایتالیایی برای یک دستگاه ساخت نوشیدنی فوری قهوه با بخار، که در تورین در سال ۱۸۸۴ 33 ) ثبت شده است، قابل توجه است. ایان برستن، کسی که تاریخچه دم کردن قهوه او در زیر ذکر شده، ادعا می / (شماره 256 کند که اولین بار ثبت اختراع موریوندو را کشف کرده است.

برستن این دستگاه را اینگونه شرح میدهد “… تقریبا به طور قطع اولین دستگاه کافه که منبع بخار و آب ورودی به درون قهوه را جداگانه کنترل میکند است” و موریوندو را بعنوان “…اگر اولین آن نباشد مطمئنا یکی از اولین کاشفان [چنین] دستگاه اسپرسویی است.”یاد میکند. این بر خلاف دستگاه های اسپرسوی حقیقی، یک دم کن فله بود، و قهوه را برای مشتری های متفاوت فورا دم نمیکرد. هفده سال بعد در سال ۱۹۰۱ ، لوئیجی بزارا از میلان با شماری از بهبودهای دستگاه اسپرسو آمد. او تعدادی از آنها را که از ۱۹ دسامبر ۱۹۰۱ به بعد کاربردی شدند، به ثبت رساند. عنوانش “خلاقیت و نوآوری در ماشین آلات برای آماده سازی و سرو فوری نوشیدنی قهوه” نامگذاری شد (شماره ثبت ۶۱۷۰۷ ، اعطا شده در پنجم ژوئن ۱۹۰۲ ).

در سال ۱۹۰۵ اختراعی توسط دسیدریو پاوونی، کسی که ،۱۵۳/ اختراع ۹۴ را تاسیس و آغاز به تولید دستگاه صنعتی (یک عدد در روز) را در یک کارگاه کوچک در ویا پارینی در ”La Pavoni“ کمپانی میلان کرد، ارائه شد. محبوبیت اسپرسو در شیوه های گوناگونی توسعه یافت؛ بحث مفصلی در باب گسترش اسپرسو در (موریس ۲۰۰۷ ) ارائه شده است، که منبع بیانیه های گوناگون زیر است. در ایتالیا افزایش مصرف اسپرسو با شهرنشینی همراه بود و کافه های اسپرسو یک محل برای معاشرت را ارائه میکردند. بعدتر قیمت های قهوه کنترل شده توسط مسئولان محلی آنرا به یک فرهنگ خرید و آشامیدن به اصطلاح سر پایی که در کافه ها مردم آنرا ایستاده سرو میکردند بدل شد.

اسپرسو در دنیای انگلیسی زبان محبوب شد، خصوصا به فرم کاپوچینو، که با توجه به نوشیدن قهوه با شیر و جذبه عجیب فوم بود؛ در ایالات متحده آمریکا، در اغلب مواقع به فرم لته، همراه با شهد (سیروپ) های طعم دهنده اضافه شده به آن بود. ادعا در Caffe Mediterraneum ایتالیایی-آمریکایی در (Lino Meiorin) میشود که لته در دهه ۵۰ میلادی توسط لینو مایورین شهر برکلی در کالیفورنیا اختراع شده است که یک کاپوچینوی بلند بود، و بعدتر در سیاتل محبویت یافت. بعد از آن با استارباکس سیاتلی در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ ملی و بین المللی شد. در انگلستان، محبوبیت اسپرسو در میان جوانان دهه ۵۰ میلادی که احساس میکردند در کافی شاپ ها به نسبت می خانه ها مورد استقبال بیشتر بودند، رشد کرد.

اسپرسو در بدو ظهورش محبوب بود، خصوصا میان مهاجران ایتالیایی، همچنین رشد توسط ایتالیایی ها در آلمان. در ابتدا تبعید Eis بیشتر محبوبیتش با گردشگری به ایتالیا و در معرض گذاشتنش در کافه های شدگان ایتالیایی و کافه های اسپرسوی آنها که سالن های دست پایین داشتند بودند؛ ارائه خدمات به طبقه کارگر مقیم خارج ایتالیایی – و بدینگونه جذابیت هایی را به خرده فرهنگ جایگزین / ضد فرهنگ فراهم کردند. چنین چیزی هنوز در مجاورت North Beach نیویورک و Little Italy ، در بوستون North end ایتالیایی-آمریکایی های ایالات متحده آمریکا مانند سانفرانسیسکو دیده میشود. تخصص قهوه در دهه ۸۰ میلادی توسعه یافت (به دنبال توسعه های پیشین در دهه ۷۰ و حتب ۶۰ میلادی). با جایگزینی قهوه بعنوان یک نوشیدنی مجلل یک فرهنگ بومی قهوه در صنف مشاغل صنعتی، ایجاد شد.

در میان سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ، مفسران فرهنگ قهوه زنجیرهی بزرگ بازار میانی قهوه با عنوان “موج دوم قهوه” را از بازار مجلل قهوه صنعتی با عنوان “موج سوم قهوه” متمایز کردند. در خاور میانه، اسپرسو با بازگشایی کافی شاپ های زنجیره ای غربی در حال گسترش است.

کافه در مقابل آماده سازی خانگی

یک خصوصیت بارز اسپرسو در تقابل با قهوه دمی این است که، انجمن های اسپرسو همراه با کافه ها به تجهیزات تخصصی و مهارت های مورد نیاز محتاجند، بنابراین لذت درست کردن اسپرسو یک تجربه اجتماعی است. محبوبیت دستگاه های اسپرسو ساز خانگی، با افزایش عمومی علاقه به قهوه اسپرسو، بیشتر شده. امروزه طیف گسترده ای از تجهیزات اسپرسو خانگی را می توان در آشپزخانه و لوازم خانگی فروشگاه ها، فروشندگان اینترنتی، فروشگاه های زنجیره ای پیدا کرد. اولین دستگاه اسپرسو برای مصرف خانگی ابتدا در گاجیا در گیلدا بود. پس از آن طولی نکشید که دستگاه های مشابهی مانند این مسیر را با شکل ساخت مشابه و اصولی وابسته دنبال VAM Caravel و Faema Faemina, FE-AR La Peppina کردند.

این ماشین ها هرچند سهمی کوچک، اما طرفداران اختصاصی خود را دارند. تا زمان ظهور اولین ماشین اسپرسوی چنین دستگاههایی بطور گسترده مقبول نبودند. در سال ،Quickmill و 810 Gaggia Baby مبتنی بر پمپ الکتریکی، مانند های اخیر، حضور بیش از پیش دستگاه های اسپرسوی خانگی کاملا اتوماتیک که مناسب آشپزخانه هستند و همچنین دستگاه های اسپرسو ساز کپسولی، باعث افزایش مصرف اسپرسو در منازل شده است. محبوبیت اسپرسو ساز های خانگی، به موازات باعث رشد انواع رست قهوه خانگی شده.

برخی آماتورها به دنبال درست کردن قهوه در خانه و ساخت اسپرسو هستند.

ریشه شناسی و تلفظ

کمی بیشتر در مورد اسپرسو

یک فروشگاه اسپرسو ایتالیایی-آمریکایی ”espresso“ ، فشرده کردن) منتسب میکنند ) ”pressed-out“ هرچند برخی لغتنامه های انگلیسی-آمریکایی به سادگی آنرا فقط برای تو) ) ”just for you“ سریع السیر، مخصوص)، حسی مانند ) ”express“ (اسپرسو) بیشتر شبیه به کلمهی انگلیسی بسرعت) را منتقل میکند که میتواند به متد آماده سازی اسپرسو مرتبط باشد. ) ”quickly“ و در انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی معنی های متعددی دارند. اولین معنی برای espresso و express, expres لغت های ❞ فشردن عطر و طعم با استفاده از فشار دستگاه است.

دومین معنی آن انجامش با سرعت ،”expressing“ کلمه ای مانند ”expressly“ است، که مانند کلمه اکپرس بوده که برای برخی قطارها استفاده میشود. و در آخر ، مفهوم انجام دادن کاری در سال ۱۹۰۶ ، در عرض ۴۵ Pavoni و Bezzera (صریحا، فورا) برای فردی دیگر است … اولین دستگاه های اسپرسو ساز ❝ . ثانیه یک قهوه اسپرسو را برای شما فورا آماده میکردند خروج تحت فشار) را چنین ترجیح داده است.: ) ”pressed out“ توضیح ،Etymology یک منبع دیگر با نام دیکشنری آنلاین اسپرسو ایتالیایی، از اسپرسو ساخته شده “تحت فشار” , (caffe) قهوه ای که تحت فشار بخار آماده شده، سال ۱۹۴۵ ، از ،(press out) ” به معنای “فشرده ساختن ،exprimere که از کلمهی لاتین esprimere برگرفته از اسم مفعولی لغت و … که به فشار بخار مرتبط است، میآید.

(squeeze out) ” “چلاندن در دهه ۴۰ میلادی بود، در ابتدا Gaggia اسپرسوی امروزی (مدرن) کا از آب داغ تحت فشار استفاده میکند، و پیشگام آن خوانده میشود و بر روی دستگاه های ”cream coffee“ قهوه فوم دار) نام داشت؛ همانطور که در انگلیسی ) crema caffe و انواع آن crema caffe به دلیل کرامای آن، میتوان آنرا دید. این اصطلاح دیگر مورد استفاده نیست، گرچه Gaggia قدیمی گاھا در نام تجاری آن دیده میشود. (caffè crema, café crema) انواع دیگر املاء نادرست است و یا انواع دیگر آن قابل قبول میباشد، وجود دارد. به یک نوع کمتر شایع expresso بحث بر سر اینکه آیا املای (s) را در لاتین با اس (x) رایج است که بیشتر حروف ایکس espresso هم در برخی منابع مرسوم است. در ایتالیا با اصطلاح caffè در الفبای استاندارد ایتالیایی در نظر گرفته نشده. مردم ایتالیا معمولا به سادگی به لغت x جایگزین میکنند؛ چراکه حرف café expreso (قهوه) اشاره دارند، اسپرسو به عنوان قهوه ای معمول برای سفارش دادن نامیده میشود. حال آنکه در اسپانیا تنھا، بدون شیر) روشی معمول برای سفارش در یک بارِ اسپرسو است. برخی منابع اذعان ) café solo . نامی بیشتر رسمی است .Garner’s میکنند کھ املای نادرستی است.

از جمله واژه نامه کاربردی آمریکایی در برخی لغتنامه ھای آمریکایی با عنوان اصلی مورد استفاده آن به رسمیت شناختھ شده، برخی وبسایت expresso مادامی کھ املای در زبان اصلی ایتالیایی expresso را نوع نامشروعی میخوانند. لغتنامھ ھای آنلاین آکسفورد اظھار میکنند کھ املای x ھا حرف مورد استفاده نیست و ھرچند معمول اما بھ شدت نادرست است. فرھنگ لغات انگلیسی آکسفورد و مریام وبستر آن را نوعی دیگر از است. واژه نامھ ھای کاربردی و espresso میگوید کھ یک گونھ مغایر (Etymology) املا مینامند. واژه نامھ آنلاین ریشھ شناسی نسخه سال ۲۰۰۰ ، املای کلمه (The Oxford Dictionary of American Usage and Style) عبارات آمریکایی آکسفورد را به عنوان تنها شکل صحیح آن مشخص کرده اند.

ویرایش سوم لغتنامه espresso را اشتباه توصیف میکنند و expresso بطور کامل از فرم های espresso “کاربرد مدرن انگلیسی” هنری واتسون فلووِر در سال ۱۹۹۶ اشاره کرد که شکل کلمه که به معنای “سریع” اختراع شده). espresso مختلف آن خارج گشته است (که احتمالا تحت تاثیر مترادف انواع شات عصاره گیری دوپیو همراه با اولین نصفهی شات در لیوان که در پایین تصویر است و نیمهی دوم آن که در راست مشاهده میکنید. ristretto یک lungo قهوه متغیرهای اصلی در یک شات اسپرسو، اندازه و درجه آن هستند. این اصطلاح استاندارد سازی شده، اما اندازه های دقیق و نسبت هایشان بطور قابل توجهی متغیر است.

تنها با تغییر ،triple ristretto کافه ها ممکن است که یک شات استاندارد سازی شده (اندازه و درجه) داشته باشند، از قبیل تعداد شات های نوشیدنی های بر پایه اسپرسو، از قبیل لته، اما نه با تغییر عصاره گیری. تغییر بین یک اسپرسو دوبل نیاز بھ تغییر اندازه بسکت فیلتر دارد، حال آنکھ تفاوت میان ریسترتو، نرمال و لونگو ،(triple) و یک اسپرسو سه قبضه (double) ممکن است نیازمند تغییر آسیاب کن باشد که کمتر میتوان در یک کافھ شلوغ بھ راحتی جایگزین کرد، نظر به اینکه خوب پیچاندن آسیاب کن برای کیفیت ثابت ساخت اسپرسو، از وجوه اصلی به شمار میرود.

اندازه ۱۴ و ۲۱ گرم باشد؛ که از بسکت ، اندازه آن میتواند با استفاده از مقدار متناسبی از قهوه، سینگل، دوبل یا سه قبضه، حدود ۷ فیلتر با سایز مربوطه استفاده شده باشد. اصطلاح چندضریبیِ ایتالیاییِ دوپیو اغلب برای یک دوبل استفاده میشود، برخلاف سولو و تریپلو که به ندرت برای سینگل (تکی) و تریپل (سه قبضه) مورد استفاده قرار میگیرد. شات سینگل اندازه مرسوم آن است، که حداکثری است که میتوان به راحتی بر روی اهرم دستگاه استفاده کرد، حال آنکه دوبل، امروزه اندازه استاندارد آن است.

بَسکت های سینگل، برای فراهم کردن عمق مطابق با بسکت های دوبل به شدت مخروطی شده و یا از قطر آنها کاسته شده و در صورتی ،(Faema بنابراین مقاومت متناسبی با فشار آب دارند. بیشتر بسکت های دوبل با احتیاط مخروطی شده اند (مدل لبه های مستقیمی دارند. بسکت های تریپل بطور معمول لبه صاف هستند. فیلترهای ،La Marzocco که انواع دیگر، مانند پورتا اغلب دو خروجی دارند، معمولا با فواصل نزدیک، و بسکت های دوبل که هر نازل میتواند بصورت اختیاری، به فنجان جداگانه ای قهوه را توزیع کند، دو شات تکی را محصول دهد (اما دم شدهی دوپیو)، یا هر دو را در یک فنجان بریزد (از این رو نادرند، در ازا یک شات سینگل در یک کافه عموما به اندازهی نصف یک (solo) فاصله ها میبایست کم باشد). شات های تکی شات دوپیو است.

در نوشیدنی هایی با پایهی اسپرسو، به ویژه نوشیدنی های بزرگتر با پایهی شیر، یک نوشیدنی با سه یا چهار شات اسپرسو به چهار قبضه) نام دارند. ) quad سه قبضه) یا ) triple ترتیب مقدار بلند) باشد: این ) lungo استاندارد (نرمال)، و یا \normale ،( کاهش یافته ) (stretto یا ) ristretto مقدار یک شات میتواند ممکن است به یک نوشیدنی کوچکتر یا بزرگتر با همان مقدار از قهوه آسیاب شده و همان سطح از عصاره گیری با اندازه های مختلف، متناظر باشد. تناسب ها متفاوتند، همچنین حجم کراما (و تراکم پایین) برابری بر پایه حجم ها را مشکل میسازد دو تا سه برابر حجم lungo است و normale نصف حجم ristretto (سنجش دقیق، خاصیت عمدهی نوشیدنی است).

معمولا ی ristretto به حدود ۶۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. یک normale نرمال است. برای یک شات دوبل، ( ۱۴ گرم قهوه خشک)، یک دوبل، یک فرم معمول مرتبط با اسپرسو صنعتی، به نیمی از میزان آب ذکر شده نیاز دارد، حدود ۳۰ میلی لیتر. ممکن است واقعا یک شات یکسان متوقف شده در زمان های مختلف نباشند. ممکن است lungo و ristretto، normale سبب یک شات نیمه کاره (اگر زمان آن خیلی کوتاه باشد)، یا یک شات بیش از حد عصاره گیری شده (اگز زمان آن خیلی تا حجم مورد نظر به هنگام (lungo درشت تر برای ،ristretto طولانی باشد) شود.

ترجیحا آسیاب کن تنظیم شود (ریزتر برای پایان عصاره گیری، بدست آید. است، از نظر سایز از ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر، lungo است که پرحجم تر تر از caffe crema ، یک شات پر حجم تر قابل توجه و با همان روش دم شده و آسیاب درشت تری دارد. روش اضافه کردن آب داغ مدلی متعادل تر از عطر اصلی به دست میدهد، در صورتی که گذر بیشتر آب میان مقدار قهوهی آسیاب شده، عطر و طعم های دیگری که ممکن است برای برخی نامطبوع باشد، به قهوه اضافه میکند. سرد نوعی دیگر از اسپرسو است که بیشتر در قسمت های جنوبی اروپا سرو میشود. با جا (freddo اسپرسو سرد (اسپرسو در اوایل دهه ۹۰ میلادی، در یونان و کشور های همسایه، در طول تابستان، از freddo افتادنش در یونان، همراه با کاپوچینو ،(Ristretto تقاضای زیادی برخوردار است. روند ساخت آن به نظر ساده می آید؛ بعد از آماده کردن ۲ شات اسپرسو (معمولا قهوه به یک قوطی آهنی هدایت میشود، به همراه شکر (در صورت نیاز) و ۲ یا ۳ قالب یخ تا زمانی که قوطی سرد شود.

بعد از آن، این ترکیب در لیوانی پر از قالب های یخ برای سرو ریخته میشود. ارزش غذایی قهوه دم شده رستوران ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم ( ۳.۵ اونس) انرژی ۸.۴ کیلوژول ( ۲.۰ کیلوکالری) کربوهیدرات ۰ چربی ۰.۲ پروتئن ۰.۱ ویتامین ها (٪ ۰.۲ میلیگرم ( ۱۷ ( ریبوفلاوین (ب ۲ (٪ ۵.۲ میلیگرم ( ۳۵ ( نیاسین (ب ۳ مواد معدنی (٪ منیزیوم ۸۰ میلیگرم ( ۲۳ دیگر اجزای سازنده آب ۹۷.۸ گرم تئوبرومین ۰ میلیگرم کافئین ۲۱۲ میلیگرم احتمالا به دلیل میزان بیشتری از مواد جامد معلق آن به نسبت قهوه معمولی که فاقد مواد مغذی ضروری است، اسپرسو حاوی مواد معدنی قابل توجهی اعم از منیزیوم، ویتامین های گروه ب، نیاسین، ریبوفلابین، و ۲۱۲ میلیگرم کافئین در هر ۱۰۰ گرم از قهوه دم شده (در جدول بالا) است.

نوشیدنی های پایه اسپرسو سنتی که در ایتالیا سرو میشود macchiato علاوه بر اینکه به تنهایی سرو میشود، اسپرسو اغلب، به ویژه با شیر به هر دو صورت بخار دیده (بدون فوم زیاد)، فومِ تَر (میکرو فوم)، یا فوم خشک و یا با آب داغ، ترکیب میشود. نوشیدنی های اسپرسو برجسته با پایهی شیر، بر اساس سایز شامل: ماکیاتو، کاپوچینو، فلت وایت و لته هستند. دیگر ترکیبات اسپرسو و شیر شامل: لته ماکیاتو، کًوتادو و گالآئو هستند که، در درجه اول با شیر بخار دیده با کمی فوم یا بدون فوم هستند. ترکیبات اسپرسو و آب شامل: آمریکانو و لانگ بلک هستند.

دیگر ترکیبات شاتی در سیاهی) نامیده میشوند. ) shot in the dark چشم قرمز) یا ) red eye شامل قهوه با اسپرسو هستند، بعضا بر اساس سایز ممکن است چنان که در زیر آمده دسته بندی شوند: ماکیاتو سنتی: ۶۰ یا ۱۲۰ میلی لیتر، یک یا دو شات ( ۳۰ یا ۶۰ میلی لیتر)، همراه شیر به نسبت ۱:۱ کورتادو: ۶۰ میلی لیتر، یک شات با شیر به نسبت ۱:۱ ، مختصری فوم لته پیکولو: ۹۰ میلی لیتر، یک شات با شیر به نسبت ۱ به ۲، مختصری فوم گالآئو: ۱۲۰ میلی لیتر، یک شات همراه با شیر به نسبت ۱ به ۳، مختصری فوم فلت وایت: ۱۵۰ میلی لیتر، یک یا دو شات ( ۳۰ یا ۶۰ میلی لیتر)، همراه با شیر به نسبت ۱ به ۴ یا ۲ به ۳ کاپوچینو: ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی لیتر، یک یا دو شات ( ۳۰ یا ۶۰ میلی لیتر)، همراه با فوم تر لته: ۲۴۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر، دو شات یا بیشتر ( ۶۰ میلی لیتر)، با نسبت شیر ۱به ۳ تا ۱به ۹ برخی ترکیبات معمول ممکن است بنا به جدول زیر باشند: ترکیب با آب داغ شیر سرجوش لته ماکیاتو بالا long black جای اسپرسو قهوه آمریکانو قهوه لته پایین روش های آماده سازی میان باریستا ها تفاوت دارد. برای ماکیاتو ها، کاپوچینو، فلت وایت، و لته های کوچک و آمریکانوها، اسپرسوی دم شده ابتدا در فنجان ریخته میشود، سپس شیر یا آب ریخته میشود.

برای نوشیدنی های بزرگتر، جایی که یک لیوان بلند در قسمت سر رسز دستگاه جای نمیگیرد، اسپرسوی دم شده در فنجانی ریخته میشود، بعد به لیوان بلند ریخته میشود؛ بر این منظور ممکن است از فنجان قهوه خوری یا پارچ مخصوص دم اسپرسو استفاده شود. این “به درون لیوانی دیگر دم کردن ،long black است. متناوبا در نوشیدنی red eye ریختن” یکی از خصوصیات بارز لته ماکیاتو و تفسیر کلاسیک اسپرسو در لیوانی که در آن آب موجود است، برای حفظ کردن کراما، استفاده میشود. دم کردن در شیر عموما انجام نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed