یادداشتی بر کم توجهی به دمنوش ها در منوی کافه ها

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که از سرما خوردگی و عفونت گلو رنج ببرید و آن را با دم کردۀ چند گیاه درمان کنید؟  در اینکه سرما خوردگی دورۀ درمان خودش را دارد، شکی نیست اما کمک به این روند درمانی با داروهای شیمیایی بهتر است یا داروهای گیاهی؟ صد البته که داروهای گیاهی، چرا که هم اثرات منفی بسیار کمتری دارند و حتی ممکن است که اثرات منفی نداشته باشند؛ اما این داستان در بیماری های حاد فرق دارد. زیاد وارد ماجرا نمی شویم، اما بهتر است که یکی از خاطرات خود را با مشتری ها و دمنوشی که برایش سرو کردم، بیان کنم:

یک روز مشتری آقایی با همسرش به کافه ای که در آن مشغول به کار بودم، آمدند. خانومش کاپوچینو سفارش داد و خودش گفت:« دمنوشی برایم بیاورید که گلویم را نرم کند.» صدایش به طرز بدی گرفته بود و از او پرسیدم که دارویی مصرف می کند و جوابش بله بود. پرسیدم که در بروشور راهنمای دارویتان که با زنجبیل، لیمو و نعنا و عسل که ناهماهنگی نیامده است؟ و جوابش خیر بود. برایش به اندازۀ بند انگشت زنجبیل رنده کردم و یک لیموترش بزرگ را آبش را گرفتم و با تفاله هایش درون قوری ریختم. چند پر نعنای تازه و دو عدد هل هم درون قوی انداختم و در فنجانی کوچک، عسل ریختم و با قاشق کوچک کنار سرویسشان گذاشتم. چند عدد هل هم کنار سرویشان گذاشتم. کاپوچینویشان را هم آماده کردم و شمع زیر قوری را روشن کردم و سرویس ها را خودم سر میز بردم و به مشتری گفتم:« بعد از ده دقیقه که دم کشید، میل نمایید و بعد با قاشق عسل را بخورید.

بعد از آن اگر خواستید هل ها را زیر زبانتان بگذارید و مانند شکلات آنها را در دهانتان بچرخانید.» گذشت و فردایش دوباره همان آقا به کافه آمد و گفت که دیشب بعد از خوردن آن دمنوش گرفتگی گلویش بهتر شده بود و نسبت به شب های قبل، ناراحتی در خوابش به خاطر گلویش کمتر شده بود.  و دستور تهیۀ آن دمنوش را از من گرفت و پرسید که آیا می شود فواید هر کدام را بگویید و من گفتم:« اگر دقت کرده باشید زنجبیل گلو را می سوزاند و تحریک کنندۀ خوب تارهای صوتی است. ضد باکتری است و گرفتگی صدا و التهاب گلو را رفع می کند. لیموترش هم با اسیدی بودنش برای گرفتگی صدا خوب است و ضد میکروب است. فیبر و تفاله و پوستش هم ویتامین C دارد. نعنا هم به افزایش رطوبت گلو کمک می کند. عسل هم بسیار ضد میکروب است و خوردن خالی آن، مجرای گلو را مرطوب و نرم و ضد عفونی می کند. در طب سنتی هم جویدن هل و خیساندن آن در دهان، گرفتگی صدا را رفع می کند.» آن مشتری هم بعد از کلی تشکر، کافه را ترک کرد.

اما دلیل اینکه دمنوش ها با این همه خاصیتشان، کمتر نظر کافه داران را به خود جلب کرده اند چیست؟

اگر بگویند که نبود مشتری ها برای آیتم دمنوش در منو باعث این امر شده است، باید بگویم که مگر زمانی که قهوه های دمی در منو ها فروش کمی داشت، کسی آن ها را کنار زد؟ بلکه بیشتر بر روی آن ها تمرکز کردند تا امروزه دسته ای از مردم و مشتری ها به شناخت خوبی از آنها برسند و با جان و دل از سفارش قهوه ای که به خوبی دم آوری شده، لذت ببرند. اگر بگوییم که جالب و جذاب نبودن دمنوش ها باعث شده است که کافه دارها به آنها نپردازند، باید بگویم که فراوانی مواد اولیه، طعم ها، عطر ها، رنگ ها و در نهایت، فواید گوناگون دمنوش ها، گواه نادرستی این فرض است. به نظر من فرضی که می تواند برای کم توجهی به دمنوشها در کافه ها درست باشد، نبود جو حاکم درست و نبود اطلاعات کافی از دمنوشها است. زمانی که قهوه و جامعۀ قهوۀ ایران در جو مثبتی قرار گرفت که افراد مجبور به رقابت و بالابردن کیفیت قهوه ها در کافه هایشان شدند، باریستا ها هم مجبور شدند تا اطلاعاتشان را از قهوه بالا ببرند. هستند کافه هایی و کافه دارانی که به دمنوش ها در منوهایشان به اندازۀ کافی پرداخته باشند، اما متأسفانه تعداد این کافه ها و کافه داران اندک است و همچنین بر اساس تجربۀ بنده از کافه های مختلف، مشتری هایی که دمنوش را صرفاً بر وجه زیبایی شناختی آن هم سفارش دهند هم، کم اند.

ضعیف عمل کردن اکثر کافه های ایرانی و فارغ شدن از نقش ویژۀ دمنوش ها در منوهایشان، باعث شده است که کافه دارها آنچنان که باید، به دمنوشها نپردازند و جایگاه دمنوشها به طور علمی در کافه ها کمتر بررسی شود. بهتر است دریابیم که فهم دنیای گستردۀ دمنوشها آنچنان سخت نیست و با تعریف دقیق از آن می توان به ارزش بالایشان پی برد.

 دم نوش نوعی از نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می گیرد.

دمنوش ها برای ذهن و تن انسان فواید بسیاری دارند و بیشتر این فواید در طول مدت زمان مصرف است که پدید می آیند. همانند دسته ای از فواید نوشیدن قهوه که در گذر زمان مصرف قهوه، پدید می آیند. برای مثال تحقیقات ثابت کرده است افرادی که هر روز قهوه به ویژه اسپرسو می نوشند، تا 40 درصد کمتر به سرطان مبتلا می شوند، به همین خاطر است که می گویند قهوه ضد سرطان است. اما انرژی بخش بودن قهوه را چه؟ انرژی بخش بودن قهوه یا اثر محرک کافئین بر ذهن و بدن، دقایقی پس از نوشیدن قهوه پدید می آید. اثرات دمنوش ها هم به همین صورت است. شاید یکی از دلایلی که دمنوش ها مصرف کمی دارند، نیاز است که صبر کرد تا به فوایدشان دست یافت و این افرادی که نیاز به دسترسی فوری به آن فایده مانند احساس سرزندگی و شادابی دارند را به سوی داروهای شیمیایی با اثرات فوری می کشاند و داروهای شیمیایی در طول مدت، اثرات منفی خود را خواهند گذاشت.

شما فکر می کنید دلیل اینکه دمنوشها سفارش کمی در کافه ها دارند، چیست؟ زیر این مطلب برای ما بنویسید.

17 تیر ماه 1397

استفاده از مطالب در دیگر سایت‌ها و رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر نام ایران لته آرت iranlatteart.com و درج لینک فعال به مطلب مبدا مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed