گفت و گو با علیرضا اسماعیلی مقام سوم چلنج ایران لته آرت

گفت و گو با علیرضا اسماعیلی مقام سوم چلنج ایران لته آرت

این مطلب حاصل گفت و گوییست که با جناب آقای علیرضا اسماعیلی داشتیم تا به سبب کسب جایگاه سوم در اولین چلنچ لاته آرت ایران لاته آرت، با سخنان ایشان همراه شویم.

اولین چلنج بزرگ ایران لاته آرت با حضور 40 شرکت کننده در تاریخ 11 و 12 شهریور در مجموعه فرهنگی هنری باغ ایرو برگزار گردید و آقایان فرید حبیبی، معین جان نثاری و علیرضا اسماعیلی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در اول توضیحی در مورد خودتان و اینکه چگونه و کی وارد صنعت قهوه شدید، می دهید؟

:« با سلام خدمت شما و دوستان، بنده علیرضا اسماعیلی متولد 8/8/1376 هستم. رشتۀ تحصیلیم هم مدیریت آشپزی در هنرستان بوده و کار در کافه را از کافه سورنا در گیشا خیابان فروزان فر شروع کردم که آنجا دیش واشر بودم. در حال حاضر 5 سال و 3 ماه است که پشت بار کار می کنم که به نظر خودم 3 سال است که به صورت تخصصی پشت بار مشغولم. تایم کوتاهی که در کنار آقای محمد خانی کار می کردم، پیشرفت خوبی داشتم و انرژی بیشتری برای کارم دریافت کردم. همین موضوع باعث بیشتر تلاش کردن و پیشرفت کاری من تا به امروز شد. تا به حال کنار اساتید بسیاری فعالیت کرده ام و از هر کدام تجربیات بسیاری کسب کردم.»

به عنوان فرد که در چلنچ لاته آرت موفقیت کسب کرده است، برگزاری این چنین چلنج ها و مسابقاتی را در موفقیت صنعت قهوه چقدر می دانید؟

:« اگر در مورد اثر این چلنج در خودم بگویم باید بگویم که این اولین تجربۀ شرکت در چلنج و مسابقات بنده بود که واقعاً می توانم بگویم که خستگی کاری این 5 سال را به کلی از تنم بیرون کرد. خودم و کارم و زندگیم بعد از این چلنج تغییر کرد و خیلی سریع منتظر خبرهای خوب از من باشید. پیشنهادم هم به دوستان لاته آرتیست این است که تمرین کنند. هر کسی بهترین استادش خودش هست. به دوستان لاته آرتیست می گویم که در چلنج بعدی شرکت کنند و برای تمرین آن هم از همین امروز شروع کند.»

 

گفت و گو با علیرضا اسماعیلی مقام سوم چلنج ایران لته آرت

آیا به نظر شما لاته آرت به صنعت قهوه وابسته است یا هنری مستقل است؟

:« به نظر من لاته آرت کاملاً به صنعت قهوه وابسته است. لاته آرت هم یکی از شاخه های کاری باریستای موفق هست، گرچه یک باریستا باید به صورت علمی در همۀ زمینه ها پیش برود. لاته آرت در موفقیت شغلی من بسیار تأثیرگذار بوده است و شاید هم در ایران اینگونه باشد.»

برای افراد علاقه مند و نوپا در فراگیری لاته آرت، چه نکاتی را بیان می کنید؟

:« به نظر من همه باید تمرین داشته باشند. البته من چون ماهی 26 روز شیفت کاری دارم، وقت زیادی برای تمرین کردن ندارم. در ایران شیفت زدن مشغله های کاری زیادی دارد و دردسر های خودش را دارد. به دوستانی که می خواهند به طور حرفه ای لاته آرت را فرا بگیرند، می گویم که حتما در خانه یک دستگاه اسپرسو داشته باشند و با همه ی برند های شیر داخل ایران و انواع قهوه ها تمرین کنند. همچنین در مسابقات شرکت کنند و خودشان را محک بزنند تا ترسشان از روی استیج مسابقات رفتن بریزد. با شرکت در مسابقات و چلنج ها با این صنف آشنایی بیشتری پیدا می کنند. باید برای لغو تحریم های علیه این صنف آرزو بکنیم تا در مسابقات جهانی نماینده ای داشته باشیم. باید این باور را داشته باشیم که یکی از ما ها می تواند نمایندۀ مسابقات چهانی شود، پس آرزوی موفقیت برای همۀ باریستا ها و لاته آرتیستان ایرانی را دارم.»

 

گفت و گو با علیرضا اسماعیلی مقام سوم چلنج ایران لته آرت

به نظر شما لاته آرت نوعی استعداد به حساب می آید یا موفقیت در آن با تمرین کسب می شود؟

:« به نظر من لاته آرت به استعداد فرد بستگی دارد، اما این استعداد همان انرژی، عشق و علاقه به این هنر است. هر فردی می تواند با این استعداد خودش این هنر را کسب کند. هر موفقتی نیاز به تمرین و تلاش زیاد دارد.»

در آخر، آیا سخن و نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

:« خیر، فقط تشکر می کنم از مادرم به خاطر تمام زحماتی که برایم کشید. از تمامی افرادی که در برگزاری این چلنج زحمت کشیدند هم تشکر می کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed