گفت و گو با فرید حبیبی نفر نخست در چلنج ایران لاته آرت

گفت و گو با فرید حبیبی نفر نخست در چلنج ایران لاته آرت

این مطلب حاصل گفت و گوییست که با جناب آقای فرید حبیبی داشتیم تا به سبب کسب جایگاه اول در اولین چلنچ لاته آرت ایران لاته آرت، از تجربیات ایشان در زمینۀ هنر شیر و قهوه بهره مند شویم.

 اولین چلنج بزرگ ایران لاته آرت با حضور 40 شرکت کننده در تاریخ 11 و 12 شهریور در مجموعه فرهنگی هنری باغ ایرو برگزار گردید و آقایان فرید حبیبی، معین جان نثاری و علیرضا اسماعیلی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در اول توضیحی در مورد خودتان و اینکه چگونه و کی وارد صنعت قهوه شدید، می دهید؟

:« بنده فرید حبیبی، متولد 15 شهریور سال 1368 هستم. از بهار سال 1391 کار در کافه را در کافی شاپ های زنجیره ای امیر شکلات در تهران شروع کردم. من در شروع کار فقط به دلیل درآمد زایی وارد صنعت قهوه شدم. در حین کار بود که به باریستایی علاقه پیدا کردم. در سال های اولیه ی کار که لاته آرت شاخۀ نوپایی در صنعت قهوۀ ایران بود، زیاد علاقه ای به لاته آرت نداشتم و تلاش برای بهتر شدن طعم نوشیدنی های گرم داشتم. تقریباً دو سالی از فعالیتم گذشته بود تا اینکه حمید رضا بصیری که در آن زمان همکار بودیم، من را به لاته آرت تشویق کرد و بعد از کلی تلاش و راهنمایی های حمیدرضا، در هنر لاته آرت به صورت جدی پای گذاشتم. سال 93 بود که از تهران به رشت مهاجرت کردم. حدود دو سال بود که در رشت فعالیت می کردم و هنوز ارتباطم را با دوستانم در تهران داشتم تا اینکه حمید رضا بصیری دوباره تشویقم کرد که لاته آرت را به صورت حرفه ای تر دنبال کنم و در مسابقات هم حضور داشته باشم. از تابستان 95 به صورت کاملاً حرفه ای آرت را دنبال کردم و خوشحالم که توانستم حرف کوچکی در این صنعت بزرگ برای زدن داشته باشم.»

 گفت و گو با فرید حبیبی نفر نخست در چلنج ایران لاته آرت

به عنوان فردی که در چلنچ لاته آرت موفقیت کسب کرده است، برگزاری این چنین چلنج ها و مسابقاتی را در موفقیت صنعت قهوه چقدر می دانید؟

:« با توجه به تحریم باریستاهای ایرانی و عدم شرکت باریستاهای قهرمان در مسابقات جهانی، برگزاری رویداد های مختلف مانند مسابقات و سایر اتفاقات، به دور هم جمع شدن و نزدیک تر شدن باریستاها کمک می کند. این چنین آمادگی بیشتر و تبادل اطلاعات بهتر بین باریستا ها صورت می گیرد. کم کم پدیده های جدید در این صنعت پیدا می شوند، مخصوصاً آن ها که در شهرستان ها هستند و نمی توانند خود نمایی کنند با شرکت در این چنین مسابقات خودشان را بهتر نشان می دهند.»

آیا به نظر شما لاته آرت به صنعت قهوه وابسته است یا هنری مستقل است؟

:« خیلی سؤال خوبیست. لاته آرت و صنعت قهوه کاملاً به هم وابسته اند. بر خلاف بسیاری از افراد که خیال می کنند لاته آرت جدای از باریستاییت در حالی که لازمۀ اجرای یک آرت خوب، عصاره گیری خوب از اسپرسو و بخار دادن خوب به شیر است که به نظر من، انجام دادن این دو توسط فردی به این معناست که باریستای خوبیست و علاوه بر عصاره گیری و بخار دادن خوب شیر، لاته آرت نیاز به یکسری تکنیک ها و تمرینات دارد که با اجرای پی در پی باعث موفقیت لاته آرتیست می شود. »

برای افراد علاقه مند و نوپا در فراگیری لاته آرت، چه نکاتی را بیان می کنید؟

:« کسانی که به باریستایی علاقه دارند و همچنین دوست دارند که در شاخۀ لاته آرت موفق باشند، قبل از اینکه به سراغ لاته آرت بروند، بهتر است که مهارت های باریستایی را به خوبی یاد بگیرند و بعد از آن به سراغ لاته آرت بروند. مهمترین نکته برای موفق شدن یک لاته آرتیست تمرین بسیار است. دیدن ویدیوی لاته آرت افراد موفق همچنین در کسب موفقیت می تواند مؤثر باشد. آنچه هم که بسیار مهم است، پشتکار است.»

 گفت و گو با فرید حبیبی نفر نخست در چلنج ایران لاته آرت

به نظر شما هنر لاته آرت نوعی استعداد است یا با تمرین کسب می شود؟

:« به نظر من لاته آرت ترکیبی از هر دوی این هاست، یعنی اینکه هم باید استعداد لاته آرت را داشت و هم تمرین کرد. بیشتر از استعداد میزان تمرین زیاد باعث بهتر شدن کار می شود. فرد دارای استعداد با تمرین به موفقیت می رسد و فردی هم که تا حدودی کمتر استعدادش را دارد، باید تمرین بیشتری داشته باشد. تمرین در واقع مهمترین بخش برای موفقیت یک لاته آرتیست است.»

در آخر، سخن و نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

:« جا دارد که از شما و همۀ کسانیکه برای برگزاری این چلنج زحمت کشیدند، تشکر کنم. صحبتی به دوستان و همچنین رسانۀ ایران لاته آرت دارم که از باریستاهای شهرستانی و بانوان باریستا بسیار حمایت بکنند. صنعت قهوه در شهرستان های دیگر رویه ای دیگر دارد و با حمایت های شماهاست که استعداد ها یافت می شوند. مخصوصاً استعداد هایی که سن کمتری دارند و در شهرستان های دیگر مشغول به فعالیت اند. در آخر هم تشکر میکنم از مردم گیلان که مرا در این صنعت حمایت کردند و بسیار خوشحالم که نمایندۀ خوبی میان همۀ استعداد های صنعت قهوه در این استان هستم.»

گفت و گو: احسان صرامی

24 شهریور ماه 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed