گفت و گو ایران لته آرت با قهرمان مسابقات اروپرس

سومین مسابقۀ ملی اروپرس ایران، روز 29 تیرماه 1397 در مجموعۀ تلاش تهران برگزار گردید. قهوه ای که برای مسابقه در نظر گرفته شده بود، قهوه ای از برشته کاری موآ بود و شرکت کنندگان در زمانی معین، بر سر شیوۀ دم آوری خود با اروپرس، به مسابقه پرداختند. در این مسابقه آقایان پارسا عابدینی، پوریا زیدی و امیر حسین رضایی به مقام اول تا سوم دست یافتندو کسب مقام اول توسط آقای پارسا عابدینی، ما را بر آن داشت که با ایشان گفت و گویی انجام دهیم. لازم به ذکر است ایشان نمایندۀ ایران در مسابقات جهانی اروپرس خواهند بود و آرزوی موفقیت برای ایشان داریم.

 گفت و گو ایران لته آرت با قهرمان مسابقات اروپرس

در اول توضیحی در مورد خودتان و اینکه چگونه با صنعت قهوه آشنا شدید، می دهید؟

:« اول عرض سلام دارم. بنده 27 سال سن دارم و از سال 89 وارد کار کافه و کافی شاپ شدم. در اول نه به عنوان باریستا، بلکه به عنوان شغلی که هزینه های زندگی ام را تأمین کند. برای اولین بار به صورت تخصصی سال 93 در مشهد به طور تخصصی با قهوه آشنا شدم و دریافتم که چه داستان هایی پیرامون قهوه می توانند باشند و چه حوزه های فعالیتی دارد. در حال حاضر در سام کافه مشغول به کار هستم و نزدیک 2 سال و نه ماه است که با سام کافه همکاری می کنم.»

در مورد متد دم آوری مورد علاقۀخودتان توضیحی می دهید؟

:« در حقیقت نمی توانم بگویم که چه متدی، متد مورد علاقۀ بنده است. خیلی به قهوه بستگی دارد و تمام این روشهای دم آوری برای آن به وجود آمه اند که قهوۀ خوبی داشته باشیم.»

شما با خرید چه مقدار قهوه و چه مدت تمرین به بهترین دم آوری خودتان رسیدید؟

:« من 4 بسته قهوه خریدم که می شود یک کیلوگرم. مشکلی که وجود داشت، متغیر بودن قهوه بود و اینکه از لحاظ زمانی نمی شد شرایط مسابقه را حدس زد. مهم بود که چه مدت زمانی از رست قهوه گذشته است. به همین دلیل زمان طلایی که شروع به تمرین کردم و رسپی خودم را آماده کردم، در چهار یا پنج روز بود. »

 گفت و گو ایران لته آرت با قهرمان مسابقات اروپرس

نظر شما در مورد دم آوری با اروپرس و چگونگی و نکاتش چیست؟

:« اروپرس یک روش خیلی خیلی هیجان انگیز برای دم کردن قهوه است و اینقدر جای مانور دارد که به خاطرش به صورت مجزا مسابقه برگزار می شود. به همین دلیل خیلی کارهای مختلفی می توان با آن انجام داد و چیزی که برای من منجر به قهوۀ بهتر شد، رعایت کردن زمان بندی مناسب بود. زمان بندی باعث می شد که من در دمای مشخصی بتوانم قهوه ام را سرو کنم. قهوۀ مسابقه به طوری بود که با تغییر دما طعمش به کلی عوض می شد و خیلی برایم مهم بود در بازۀ مشخصی از دما قهوه ام را سرو کنم. ولی به طور کلی می توانم بگویم که جزئیات در دم کردن اروپرس خیلی مهم است و توجه به بازۀ میزان قهوه، دمای آب، دمای قهوه، زمان و … از اصول دم آوری در اروپرس است، و این بهترین راه برای رسیدن به ایده آل ترین کاپ است.»

در مورد دم آوری خودتان در مسابقه توضیحی می دهید؟

:« من برای مسابقه ام از 30 گرم قهوه استفاده کردم و 300 گرم آب. گرایندری (آسیاب قهوه ای) که استفاده می کردم، مالکونینگ ای کی 43 بود و از درجۀ هشت آن استفاده می کردم، یعنی تقریباً درجه آسیابم کورس (درشت) بود. آب معدنی که استفاده می کردم، آب معدنی واتا بود و دمای آبی که استفاده می کردم، 86 درجۀ سانتی گراد بود. روش دم آوری من هم روش وارونه بود [یعنی اروپرس برعکس باشد] و از یک فیلتر فلزی و دو تا فیلتر کاغذی هم استفاده کردم. اول همۀ قهوۀ آسیاب شده ام را درون اروپرس ریختم و بعد 75 گرم آب به آن اضافه می کردم.

6 بار هم می زدم و تا 45 ثانیه صبر می کردم تا بلومینگ (شکوفه کردن قهوه) انجام شود. بعد از 45 ثانیه دوباره 75 گرم آب به آن اضافه کردم و این دفعه 5 بار هم زدم و تا 1 دقیقه و 45 ثانیه صبر کردم. بعد از 1 دقیقه و 45 ثانیه درپوش اروپرس را به همراه فیلتر های فلزی گذاشتم و برش گرداندم و پرسش کردم. در نهایت 150 گرم آب هم به آن اضافه کردم. در واقع برایم خیلی مهم بود که زمان سرو قهوه ام، دمای قهوه تا 55 و 60 درجه سانتی گراد باشد.»

 گفت و گو ایران لته آرت با قهرمان مسابقات اروپرس

تی دی اس آبی که استفاده می کردید چند بود؟ ( TDS یعنی مقدار مواد محلول در آب.)

:« آب معدنی که استفاده می کردم، واتا بود و تی دی اسش 2/71 بود.»

به نظر شما، آیا آیا اروپرس ظرفیت ان را دارد که در یک کافه تمام مشتریان قهوه های دمی را جذب خود کند؟

:« به هر حال اروپرس روشی هست که بازی ای زیادی می شود با آن داشت، ولی در قالب اروپرس. زمانی که یک اروپرس با اروپرس دیگر مقایسه کنید، با توجه به فیلتر ها و تعدادشان می توانید طعم های مختلفی داشته باشید؛ ولی مقایسه کردن اروپرس با دیگر متد های دمی مانند کمکس و سایفون کاملاً اشتباه است، زیرا هر کدام متفاوت اند و ویژگی های خود را دارند.»

شما در تمرین خود چگونه پیش رفتید؟

:« پروفایلی که من برای اروپرسم انتخاب کردم، خیلی نزدیک به نفر اول مسابقات جهانی اروپرس در سال 2017 بود و بعد از آن که به عنوان بیس و چهارچوب کارم قرار دادم و ویژگی های قهوه را بررسی کردم، یک سری تغییراتی را روی آن ایجاد کردم و در نهایت به رسپی نهایی که ارائه دادم، رسیدم. بیشترین تغییراتی که روی پروفایلم ایجاد کردم، در مورد فیلتر قهوه ام بود، اول از یک فیلتر فلزی و یک فیلتر کاغذی انتخاب کردم ولی بعد که قهوه ام عوض شد، از دو تا فیلتر کاغذی و یک فیلتر فلزی استفاده کردم. »

و در آخر، آیا سخن و نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

:« فکر می کنم که در مورد هر آنچه که به مسابقه مربوط بود،صحبت کرده باشیم.تشکر ویزهای از آقای رضا کوثر دارم که از زمانی که در سام کافه مشغول هستم حامی بنده بودنده اند و بدون کمک آقای کوثر، هیچوقت به این مقام نمی توانستم برسم. همچنین از شما هم خیلی ممنونم.»

3 مرداد 1397

استفاده از مطالب در دیگر سایت‌ها و رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر نام ایران لته آرت iranlatteart.com و درج لینک فعال به مطلب مبدا مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed