گفت و گو با معین جانثاری

گفت و گو با معین جانثاری

این مطلب حاصل گفت و گوییست که با جناب آقای معین جان نثاری داشتیم تا به بهانۀ کسب جایگاه دوم در اولین چلنج  ایران لاته آرت، با سخنان و تجربیات ایشان در هنر شیرو قهوه همراه شویم.

 اولین چلنج بزرگ ایران لاته آرت با حضور 40 شرکت کننده در تاریخ 11 و 12 شهریور در مجموعه فرهنگی هنری باغ ایرو برگزار گردید و آقایان فرید حبیبی، معین جان نثاری و علیرضا اسماعیلی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در اول توضیحی در مورد خودتان و اینکه چگونه وارد صنعت قهوه شدید، می دهید؟

« سلام عرض می کنم به همۀ دوستان. بنده معین جان نثاری، متولد سال 1375 هستم و 6 سال است که در صنعت قهوه فعالیت می کنم. شروع کارم هم در کافه های امیر چاکلت شعبۀ مردوایج اصفهان بود که برای درآمد زایی مشغول به کار شدم. اواخر سال 90 یا به بیانی بهتر، اوایل سال 91 وارد کار کافه شدم و تا به امروز فعالیت خودم را انجام می دهم.»

به عنوان فردی که در چلنج ها و مسابقات مختلف در صنعت قهوه موفقیت کسب کرده است، برگزاری این چنین چلنج ها و مسابقاتی را تا چه میزان در موفقیت این صنعت مؤثر می دانید؟

:« برگزاری چلنج ها و مسابقات گوناگون به هر شکلی، بسیار بسیار سود مند است، هم برای کسانی که می خواهند به صنعت قهوه روی بیاورند و هم برای کسانیکه در آن فعالیت می کنند و حتی اسم و رسمی هم پیدا کرده اند، سود بسیار است. در واقع چلنج ها برای برگزار کننده ها، شرکت کننده ها و حتی اسپانسر ها منافع بسیار را به ارمغان می آورد و حتی آموزش دهنده ها و فروشنده های تجهیزات در این مسابقات شناخته می شوند. اینکه همه همدیگر را ملاقات می کنند و برای بیزنسشان یک پل ارتباطی برقرار می کنند، خودش سود بسیاریست که از این مسابقات به دست می آید. همچنین افرادی که به صنعت قهوه و کار کافه و کافه داری علاقه مندند، با دیدن این چنین مسابقاتی با سطح حرفه ای کار آشنا می شوند و علاقه یشان دو چندان می شود. پس هر آن چه برگزاری چلنج ها و مسابقات بیشتر باشد، پیشرفت این صنعت هم بیشتر خواهد شد.»

به نظر شما لاته آرت به صنعت قهوه وابسته است یا هنری مستقل است؟

:« لاته آرت هنریست که به شدت به صنعت قهوه وابسته است. یک لاته آرتیست برای آنکه مهارت کسب کند، باید زمان زیادی را صرف کار با دستگاه اسپرسو بکند. این کار با دستگاه ها و تمرین ها در عصاره گیری ایده آل او تأثیر می گذارد تا باریستایی خوب شود. در واقع هنر لاته آرت، گرچه یک طرح ساده برای یک باریستا لازم است، چرا که عمدتاً عصاره گیری خوب و فوم گیری خوب از شیر را شامل می شود.»

برای دوستان علاقه مند و نوپا در فراگیری لاته آرت، چه نکاتی را بیان می کنید؟

:« به دوستان علاقه مند همیشه می گویم که در یک دورۀ آموزشی خوب شرکت کنند تا اصول را بیاموزند. اساتید مجرب و بسیار حرفه ای در ایران بسیارند که به خوبی آموزش می دهند. به نظرم در انتخاب استاد آنچه که باید دقت کرد، آنست که باید توجه کرد که خود استاد و فرد آموزش دهنده در چه لول و سطحی از حرفه، فعالیت می کند؟ همچنین بهتر است توجه داشته باشیم که استاد چه شاگردهایی را پرورش می دهد؟ شرکت در دوره ها مانند یک جهش در پیشرفت است و هزینه ای که برای شرکت در دوره ها پرداخت می کنند، هزینه ای است که بعد از فراگیری حرفه، به راحتی می توانند چند برابر آن را کسب کنند.»

به نظر شما لاته آرت نوعی استعداد به حساب می آید یا موفقیت در آن با تمرین کسب می شود؟

:« صد در صد موفقیت هایی که انسان ها در کرۀ زمین به دست آورده اند، با تمرین و پشتکار به دست آمده است. در هنر لاته آرت ما با حرکت دستان سر و کار داریم و سیستم عصبی و عضلات در ما انسان ها به یک صورت است و تنها تمرین است که آن را پرورش می دهد. اگر یک نفر توانسته است که لاته آرتیست خوبی شود، پس بقیۀ دنیا هم می توانند به درجۀ او برسند. تنها ملاک این است که مانند آن نفر اول به کارمان نگاه و فکر کنیم، برای رسیدن به هدف پشتکار داشته باشیم و همیشه تمرین کنیم. مهم است که انگیزه در فرد باشد تا توسط آن انگیزه تمرین کند و خسته نشود.»

در آخر، آیا سخن و نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

:« در آخر، آرزوی موفقیت می کنم برای تمام فعالان صنعت قهوۀ ایران و امیدوارم که همیشه در صلح و صفا دست در دست هم دهند که این صنعتی که از آن بهره برداری می کنیم، به پیشرفت و فزونی برسد.»

        گفت و گو : احسان صرامی

        25 شهریور 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed