گفت و گو با کاوه فرجی

این مطلب حاصل گفت و گوییست که با جناب آقای کاوه فرجی داشتیم تا به عنوان رسانه ای در صنعت کافه داری ایران، از تجربیات ایشان در زمینۀ نوشیدنی های سرد و بارتندینگ بهره مند شویم. آقای کاوه فرجی موفق به کسب جایگاه اول در مسابقات آزاد بارتندینگ 2017 ایران شده اند.

گفت و گو با کاوه فرجی

در اول توضیحی در مورد خودتان و اینکه چگونه با بارتندینگ آشنا شدید، می دهید؟

:«سلام، من کاوه فرجی متولد بهمن ماه 69 هستم.از قبل از زمان داشنجویی و بعد از آن حدود 9 سال است که سعی کرده ام به صورت تخصصی در صنعت مواد غذایی فعالیت کنم. علاقۀ اصلی من زمان شروع در این زمینه شف ( آشپز ) بود و همیشه خودم را در آن لباس می دیدم. برای حرفه ای کار کردن شروع به کلاس رفتن کردم و سعی کردم از غذاهای ایرانی، غذاهای فرنگی، کیک ها، شیرینی ها، دسر ها، سس ها، باریستایی، بارتندینگ و هر چیزی که مربوط به صنایع غذایی می شد را فرا بگیرم. آن زمان بود که به بارتندینگ بیشتر از همه چیز علاقه مند شدم و سعی کردم به صورتی تخصصی تر آن را دنبال کنم. پس برای یادگیری آن بسیار سعی کردم و هر چه زمان گذشت بیشتر متوجه می شدم که چقدر دانشم نسبت به این حرفه کم است.»

به عنوان فردی که در مسابقات شرکت کرده است و مقام اول را کسب کرده است، نقش این چنین مسابقاتی را در پیشرفت بارتندینگ چگونه می دانید؟

:« مسلماً مسابقه یک انگیزۀ مضاعف به تمامی دوستان می دهد که خودشان و زحمت هایی که کشیدند را نشان بدهند و این حس کمک می کند که تمامی دوستانی که در این صنعت فعالند خودشان را سالی یکبار محک بزنند و این به تلاش همه یمان می افزاید. در مسابقات 2016 با این فکر که حتماً اول می شوم به اصفهان رفتم، در حالی که تجربۀ فعالیتم از تمامی دوستان بیشتر بود. شروع خوبی داشتم ولی متأسفانه غرور چیزی است که آدم ها را می گیرد و این دلیل حذف شدنم شد. سال بعد در مسابقات 2017 با انگیزۀ اول شدن به اصفهان نرفتم.

البته برای رسیدن به آن جایگاه تمرین کردم ولی هدف اصلی ام نبود. اگر آن سال مقامی کمتر از جایگاه سال پیشم کسب می کردم، معلوم می شد که پسرفت کرده ام. اگر همان جایگاه را کسب می کردم، مسلماً در جا زده بودم و اگر مقام بهتری کسب می کردم، معلوم می شد که تازه اول راهم و باید بسیار بیشتر تلاش کنم. آن شکست و مقام اولی که سال بعد کسب کردم، راه و روش درست تمرین و مطالعه را به من آموخت و برای بسیاری از دوستان هم این چنین بوده است. مطالعه و تمرین بیشتر باعث می شود تا در کنار هم رقابت خوبی را رقم بزنیم.»

 گفت و گو با کاوه فرجی

به نظر شما برای پیشرفت این صنعت پرداختن به مباحث تخصصی لازم است یا تلاش برای فراگیری و همه گیر شدن مباحث پایه؟

:« به نظر من برای پیشرفت این صنعت فراگیری و همه گیر شدن مباحث پایه بسیار مهم تر است. به قول استاد خودم آقای ذکایی در شهر کور ها اگر یک چشم باشی ارزشی نداری. در اول همه باید مباحث پایه را فرا بگیریم و وقتی همۀ دوستانی که کافه یا رستوران دارند، مباحث پایه را فرا گرفتند، آن موقع می توانیم خودمان را حرفه ای بکنیم و می توانیم رقابتی سالم و حرفه ای داشته باشیم.»

به نظر شما آیا رسانه ها در پیشرفت و بازتاب این صنعت می توانند مؤثر باشند؟

:« رسانه ها می توانند اخبار و گزارش درستی را از حرفه ها و صنایع بدهند، در نتیجه در مورد بارتندینگ هم یک رسانه می تواند تفکر درستی که در مورد میکسولوژی وجود دارد را گسترش بدهد و بسیاری از افکار غلط و فرهنگ و علم اشتباه پیرامون آن را از بین ببرد. این وظیفۀ یک رسانه است که از یک علم استفاده کند و یک صنعت را به طریقی درست نشان بدهد. موضوع اصلی این است که علم بارتندینگ از ما نیست و ما هیچ چیزی به آن در ایران اضافه نکرده ایم. این صنعت با تمام محدودیت ها در حال شکل گیری است و رسانه ها در این زمان شکل گیری بسیار در روند آن مؤثرند. یک رسانه می تواند به شکل گیری این صنعت کمک بکند و حتی به راحتی هم می تواند آن را خراب بکند و تمامی باور ها و افکار در مورد آن را هم عوض بکند.»

 گفت و گو با کاوه فرجی

برای علاقه مندان و کافه دارانی که توان خرید تجهیزات حرفه ای و سیروپ های گران قیمت را ندارند، چه پیشنهاداتی را بیان می کنید؟

:« مسلماً یادگیری یک علم نیاز به هزینه و زمان دارد تا آن را به خوبی بیاموزیم. دوستانی که درآمد کمی دارند، به ویژه که در بازار فعلی ایران کسب درآمد سخت شده است، می توانند خودشان را از نظر تئوری به سطح قابل قبولی برسانند. در اصل با صرف وقت کمی برای مطالعه، مطالب بسیار زیادی را می توانند یاد بگیرند. افرادی هستند که علم را رایگان در اختیار دوستان قرار می دهند، از جمله آقای هادی ذکایی و تیمشان که بنده هم افتخار حضور در این تیم را دارم، کانالی در تلگرام دارند که در قالب مطالبی، ابزار بارتندینگ را توضیح داده اند. بعد از شناخت ابزار مباحث پایه ای هست که برای میکسولوژی و بارتندینگ بیان می شود.»

 گفت و گو با کاوه فرجی

در آخر آیا سخن و نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

:« اول متشکرم از شما به خاطر مصاحبه ای که با بنده انجام دادید. بعد از آن هم تشکر می کنم از استادم آقای هادی ذکایی که خیلی خیلی به این صنعت و اینکه در کشور رواج پیدا کند، کمک کرده است و توانسته اند که خیلی از دوستان را آموزش دهند تا جامعه ای کوچک را تشکیل بدهیم تا با یکدیگر همکاری بکنیم. از همۀ دوستان خواهشمندم که به یکدیگر کمک بکنیم و با هم تلاش بکنیم تا این صنعت در کشورمان به طرز صحیحی جا بیفتد.»

گفت وگو : احسان صرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed