تلاش برای پرورش یک قهوه مرغوب در مزرعه، کنترل عوامل محیطی، استفاده از بهترین رستری ها و یک باریستای حرفه ای که در نهایت یک فنجان قهوه حال خوب کن تحویل ما دهد … آیا این تمام ماجراست؟ آیا مارک قهوه، کارخانه و یک باریستا برای داشتن طعم اصیل قهوه کفایت می کنند؟

یک فنجان قهوه ی سرنوشت ساز

با گسترش شغل کافه داری با تنوع گسترده ای از وسایل و تجهیزات روبه رو هستیم. اینکه دلیل انتخاب تجهیزات بار یک کافه چیست در جواب باید بگوییم که از علاقه شخصی تا صرفا ست شدن تمام لوازم بایکدیگر می تواند دلیلی برای مشکی شدن کاپ ها، بشقاب ها و پیچر باشد! سوالی که ذهن ما را به خود مشغول می کند این است که آیا می توان ارتباطی بین این تنوع دادن ها و حس چشایی یافت؟ یا بر حسب اتفاق ممکن است که این رنگ سیاه کاپ مانعی بر سر راه دریافت صددرصد طعم اصیل یک قهوه خوب باشد؟ اگر نگاهی به مقالات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه بیندازیم متوجه می شویم که ماجرا نه تنها بی ارتباط نیست بلکه همه چیز از بافت، اندازه و شکل گرفته تا رنگ ظرف، بر ادراک حسی ما از عطر و طعم نوشیدنی می تواند  اثرگذار باشد! یا به عبارتی شما بیش از آن که فکر کنید می توانید کنترل بیشتری بر چگونگی طعم قهوه داشته باشید.

یک بررسی صورت گرفته در رابطه با شکل فنجان و طعم قهوه به این نتیجه رسید که افراد مورد آزمایش ماگ های باریک را با عطرهای بیشتر، ماگ های کوتاه تر را با قهوه تلخ و قوی تر و ماگ های بزرگ تر را با طعم های شیرین تر ارتباط دادند. یا در رابطه با سطح کاپ، در یک مطالعه محققان به این نتیجه رسیدند که هنگامی که شرکت کنندگان از یک ماگ با یک الگوی سطحی زاویه ای سه بعدی استفاده می کردند، امتیازهای مربوط به تلخی 27 درصد بالاتر گزارش شدند، در صورتی که شرکت کنندگانی که از ماگی با سطح صاف استفاده می کردند 18درصد امتیاز شیرینی بیشتری داشتند. یا در پژوهش دیگر مشخص شد که رنگ صورتی فنجان های گرد به شدت با شیرینی مرتبط است، فنجان های لاله ای شکل به درک فرد از عطر قهوه کمک می کند.

 

یک فنجان قهوه ی سرنوشت ساز

اینکه شما زمانی که می خواهید عطر خوش قهوه را حس کنید فنجان را به صورت خود نزدیک تر می کنید، باید بدانید که فضای بالای ظرف یعنی حجم بین مایع و بالای لیوان، یک عامل مهم در ایجاد فضا برای عطر است. این فضا بسیار مهم است چرا که محلی را که بینی را درگیر می کند فراهم می سازد بو یک عامل بسیار مهم برای ادراک طعم است. هرچه ظرف باریکتر-کوچکتر باشد، فضای بالای ظرف نسبت به مقدار مشابهی از مایع که در یک ظرف وسیعتر-بزرگتر وجود دارد، کمتر خواهد بود که میزان شدت درک عطر قهوه را کاهش خواهد داد. هنگامی که از اندازه ظرف صحبت می کنیم مهم است که حجم گرمایی را به یاد داشته باشیم، به عبارتی هرچه حجم قهوه ای که می توانید در ماگ جای دهید بیشتر باشد، دیرتر سرد خواهد شد.

به عنوان کافه دار، شما جزء کدام دسته هستید؟ معیارتان برای انتخاب کاپ های کافه چه بوده است. هر چند نمی توان معیارهای زیباشناختی در انتخاب کاپ ها را نادیده گرفت، اما این تمام ماجرا نیست چرا که این کاپ هر جنسی که داشته باشد، از چوب، شیشه یا سرامیک تاثیر مستقیمی بر حفظ گرما و ثبات دمای قهوه می گذارد. این که یک فنجان بسیار زیباست اما یا خیلی داغ است یا جنس آن به اندازه کافی ضخیم نیست، هر دو عامل می توانند اثر منفی روی کار شما داشته باشند. اگر هدف پشت طراحی فنجان ها را در نظر بگیریم آن ها یک گزینه قابل اطمینان برای سرو کردن مایعات داغ هستند. نوشیدن یک فنجان قهوه با خیال راحت و فارغ از سوختن!

 

یک فنجان قهوه ی سرنوشت ساز

شرکت های زیادی در این زمینه کاپ های استاندارد و علمی منحصربه فردی را ارائه داده اند. فنجان هایی که به داشتن یک تجربه حسی بکر کمک شایانی می کنند. ساختار آن به نحوی است که  از نظر ارتفاع، سطح و جنس در بهترین حالت خود باشند. شیشه هایی که مقاومت گرمایی بالایی دارند و تک جداره بودن قسمت بالای فنجان تا فضای بالای لیوان سطح گرمای مناسبی را دشته باشد اما قسمت پایینی کاپ هم چنان گرم باقی بماند. بعد از همه این ها شاید از این به بعد شما به عنوان یک باریستا، زمانی که قصد درست کردن یک قهوه مرغوب رست شده از یک برند خوب را داشتید در انتخاب فنجان در دست خود دقت بیشتری کنید!

گردآورنده: نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed