داشتن قهوه منحصر به فرد، ممکن است همانند قلب جایگاه بزرگی در کافه شما داشته اما یک کافی شاپ خوب همچنین دارای یک منوی غذایی است که مشتریان را ترغیب به ماندن بیشتر می کند. یک منوی خوب با طراحی خاص خود می تواند به ایجاد شهرت شما کمک کند و از سمت دیگر سود دهی شما را چندین برابر کند. همانطور که می دانیم خیلی از اقلام غذایی می تواند گران باشند و از همه بدتر به سرعت منقضی شوند.

برای جلوگیری از هدر رفتن مواد و  کسب سود، در ادامه تعدادی از نکات کاربردی برای طراحی منوی غذایی کافی شاپ را آورده ایم. داشتن یک منوی کوتاه و ساده بهترین سیاست است: هرچه منوی شما طولانی تر و پیچیده تر باشد احتمال هدر رفتن مواد و در نتیجه تولید زباله بیشتر است. یک منوی کوتاه تهیه کنید، سپس به کارمندان خود آموزش دهید تا آنها بدانند که چگونه می توان هر مورد را به خوبی تهیه کنند.

نکته ای که در اینجا مطرح کردنش خالی از لطف نیست این است که ما خیلی مواقع با منوهای طولانی مواجه می شویم اما از سوی دیگر تبحر پرسنل در آماده سازی تک تک آیتم ها با ابهاماتی مواجه می شود. Aaron Surman سرآشپز و مسئول آشپزخانه در چند کافه مطرح ونکوور است. او می گوید: مراقب پیشنهادات بیش از حد خود باشید.

سعی کنید منوی کوچک ولی در عین حال منحصر به فرد داشته باشید و به آن بچسبید و در آن روز به روز ارتقا پیدا کنید. Aaron همچنین می گوید: مدیریت بهتر مواد غذایی نه تنها برای محیط زیست بلکه برای کافه شما وجهه قشنگتری به بار خواهد آورد که شما یکی از دوست داران محیط زیست هستید. با احتیاط در مورد مواد مورد نیاز برای منوی خود فکر کنید: منوی خود را با انواع و اقسام مواد و سبزیجات طراحی کردن نتیجه ای جز خرابی بیشتر و هدر رفتن ندارد.

یک منوی کافی شاپ قوی، با کمترین میزان هدر رفتن مواد

مواد مورد نیاز را به نحوی طراحی کنید که هر ماده چند آیتم را پوشش دهد. برای مثال سبزیجاتی که هم در سوپ کاربرد دارد هم برای دورچین ظرف با ریسک هدر رفتن کمتری همراه است. همچنین یکی از اقلامی که کاربرد زیاد هم در بار سرد و گرم و هم در منوی غذایی دارد لبنیاتی همچون شیر است. با این ماده می توان آیتم های زیادی را پوشش داد. گاهی از بیرون به صورت عمده به کافه شما پیشنهاداتی می شود که ممکن است وسوسه شوید.

اما با این صرفه جویی کوتاه مدت، در حقیقت صرفا کالاهایی با عمر مفید کوتاه به صورت عمده خریداری کرده اید، مگر اینکه بدانید می توانید از آنها استفاده خوبی داشته باشید یا قادر به تهیه و فریز کردن آنها برای استفاده های بعدی هستید. Aaron می گوید که همیشه میوه های برش زده شده برایش چاره ساز بوده اند. چه برای تزئین و چه برای مصارف دیگر.

یک منوی کافی شاپ قوی، با کمترین میزان هدر رفتن مواد

حتی خیلی از مواقع پیشنهاد او در پایان روز یک سالاد میوه با سس مخصوص  به مشتری هاست. اگر نگران هستید که یک منوی کوتاه ممکن است باعث کاهش تنوع و کمتر نشان دادن میزان توانمندی های پرسنل شما شود، لیستی از آیتم هایی که مواد اصلی آن تفاوت زیادی با سایر مواد ندارد را در نظر بگیرید. از مواد اضافی به بهترین وجه استفاده کنید: سوپ  و غذاهای ویژه روزانه آیتم مناسبی برای استفاده از مواد باقی مانده و هر چیز دیگری است که نزدیک به زمان انقضا باشد.

هارون می گوید، اگر شما از سبزیجات تازه برای تهیه ساندویچ و سالاد استفاده می کنید، ایده خوبی است که سوپ را در این فهرست قرار دهید. همچنین با وسایل شیرینی ممکن است مربای خوشمزه برای صبحانه و همچنین پوره درست شود. او به عنوان سرآشپز می گوید: در نظر بگیرید کدام آیتم را بیشتر از بقیه همه روزه در حال درست کردنش هستید، شاید بتوانید آن را به سایر محصولات تبدیل کنید؟ این می تواند شامل انواع پودینگ ها باشد.

همه چیز بسته به میزان خلاقت و عشقتان به کار است. یک اندازه ای استاندارد برای هر ظرف اختصاص دهید: هر بشقاب باید سایز و فضای واحدی داشته باشد. مطمئن شوید که تمام اعضای کارکنان آنها را می شناسند. به عنوان مثال تعداد تکه های مرغ کبابی را که در هر سالاد مورد استفاده قرار می گیرد، مقدار سس، میزان مواد مورد نیاز برای درست کردن انواع نوشیدنی ها. این کار از سویی باعث کاهش هدر رفتن مواد و از سوی کاهش سردرگمی پرسنل می شود.

یک منوی کافی شاپ قوی، با کمترین میزان هدر رفتن مواد

به عبارتی این کار نه تنها با استفاده بیش از حد از هر ماده غذایی همراه نیست همچنین به سود شما نیز کمک خواهد کرد. به طور کلی هرچقدر که کافه شما از هدر رفتن مواد جلوگیری و در نحوه استفاده از مواد کارآمدتر باشد با سود به دست آمده کیفیت محصولاتی که عرضه می کنید را می توانید بالاتر ببرید. نکته دیگر این که وقتی آماده ارائه  آیتم جدیدی هستید، به جای آماده کردن تعداد زیادی از آن و نگه داری در یخچال یا در دید مشتری، راه کار مقرون به صرفه تر استفاده از شبکه های مجازی مانند اینستاگرام کافه خودتان است.

با این کار شما در ابتدا تعداد متقاضی آیتم جدید را متوجه می شوید. فراموش نکنید که قرار نیست وقت خود را با منویی هدر دهید که هیچ متقاضی ندارد یا میزان آن زیاد نیست. این گونه از خرید اقلام غیرضروری و آیتم هایی که محبوب نیستند جلوگیری خواهید کرد. به طور مداوم میزان فروش خود را تماشا کنید و متوجه میزان رشد یا پایین آمدن آن باشید. اگر آیتم هایی دارید که در هفته یک بار هم سفارش داده نمی شوند آیتم دیگری را جایگزین آن کنید.

برگرفته از مقاله How to creat a coffee shop menu that minimises waste

مترجم نگار ابوطالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed